Gå til innhold

Piloter som "simmer"


Erik Dahl

Anbefalte innlegg

Flygsimulatorer på PC har varit en av mina hobbies sen min gamla C=64, d.v.s. länge före jag började flyga.

Det har aldrig varit en ersättning för riktig flygning, för mig, men ett komplement.

 

Flygsimulatorer är, och har alltid varit, den bästa underhållning som finns till PC, anser jag.

 

Anledningen till att jag flygsimmar är väl samma som att jag ser alla flygfilmer, och läser alla flygböcker, jag kommer över... Det är en del av ett helt flygintresse.

 

Jag bygger och flyger RC flyg också...

 

De finns väl de som tycker att jag är en smula enkelspårig eftersom det mesta med mig rör sig kring flygning. ""

Men för att låna ett citat av en känd, men ack så få-ordig, svensk, Ingmar Stenmark: "De e int lönt å förklare för en som int förstår"

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du utdannede trafikkflygere eller småflypiloter?

I min mening er alle med sertifikat piloter, men det er mulig du har andre tolkninger? ""

Forøvrig så tror jeg at real life piloter flyr på simulatoren fordi man kanskje ikke får fløyet nok "i virkligheten"?

En trafikkflyger føler kanskje at han ikke før fløyet nok VFR, og tar seg da kanskje en tur på simulatoren.

En småflypilot føler kanskje at han ikke får opplevd nok av verden (en kommer langt med småfly, men ikke langt nok noen ganger.. "") og derfor tar seg en IFR tur for å få se mer til Europa og verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det Jørgen nevner. Jeg har vært "flyfanatiker" siden jeg som 5åring var på et flystevne på Flesland rundt 1970 og var heldig som også fikk dette som yrke. Flysimmen på PC`en brukes bare for å ha det litt moro, har holdt på med det siden ca.1988 (FS-2?). For meg det er god underholdning og ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei

Jeg har relativt ferskt PPL-A, og hadde mye nytte av erfaringen med FS under opplæringen.

 

Spesielt instrument og navigasjonstrening, det er fullt mulig og planlegge og gjennomføre en navtur i FS, med bruk av kart, plotter og regneskive, men behøver ikke GPS for å komme dit man skal til den tiden man har beregnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selv si at jeg holder på med seilflysertefikatet (er vel pilot det, www.blipilot.no ""). Under teori-delen merket jeg at det var to ting jeg hadde veldig nytte av: Videregående skole med 2FY (langt fra nødvendig men mange fag blir mye lettere med det) og mye faglig kunnskap fra flightsimmen. Det rent praktiske, flygingen, har jeg prøvd å skille helt mellom sim og virkelighet, men jeg ser det er noen likheter. Men det er altså all annen kunnskap som har gitt meg et godt utbytte og gjorde at jeg bestod alle eksamene uten å lese noe særlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne på PPL-A lappen nå i sommer, og kjøpte FS2004 med stikke og pedaler for å trene på landinger, navigering (fly etter instrumenter), samt kommunikasjon...

Det er endel ord og utrykk som må læres inn...

 

Skal kjøpe bøkene så snart skattepengene er på plass :-)

 

Lykke til da! ""

Hva sier dere, piloter? Hvordan er simmen i forhold til virkeligheten? Personlig synes jeg det er mye vanskligere å lande et fly i virkligheten enn i fs..

en kar jeg kjenner herfra som har et mikrofly stående i garasja. bruker å ta turer med ham, utrolig artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor realistisk synes du FS er iforhold til vrikeligheten?

 

Beror på vad man menar med realism...

För vanlig normal flygning så är FS väldigt användbar för att träna på procedurer och IFR flygning.

Men när man börjar flyga lite mer avancerad flygning så märker man att FS är begränsad. Tänker på stalls, spins och aerobatics.

 

FS är ett mycket bra hjälpmedel för att besöka en flygplats innan man ska dit i verkligheten. Scenery är ju det som utvecklats mest de senare år, och det ser verkligen realistiskt ut.

 

Har du Flight Yoke? Kan det sammenlignes med virjelige utslag?

 

Ja, nej! ""

Jag har CH:s flight yoke ja. Den är bra! Men jag önskar att den hade större utslag och gärna force feedback..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er mye vanskligere å lande et fly i virkligheten enn i fs..

 

Det är framförallt annorlunda att landa i FS än i verkligheten. För en pilot som prövar FS för första gången kan det vara riktigt svårt att landa i FS. Det beror mycket på att man saknar sidesyn, bl.a. på en liten PC skärm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor realistisk synes du FS er iforhold til vrikeligheten?

 

Beror på vad man menar med realism...

För vanlig normal flygning så är FS väldigt användbar för att träna på procedurer och IFR flygning.

Men när man börjar flyga lite mer avancerad flygning så märker man att FS är begränsad. Tänker på stalls, spins och aerobatics.

 

FS är ett mycket bra hjälpmedel för att besöka en flygplats innan man ska dit i verkligheten. Scenery är ju det som utvecklats mest de senare år, och det ser verkligen realistiskt ut.

 

Først og fremst følelsen av å ha flyet i henda ""

Det første jeg merka i min første real flytur var nok vinden, 8 kts medvind, det rista ganske bra i et lite mikrofly.. dette var det første jeg merka egentlig. Etter noen turer med flyet fikk jeg lov å lande, det endte med at han tok over på short final ""

6 kts sidevind.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...