Gå til innhold

Dag 1 av Sola Airshow var fantastisk!!


Frode Grønnestad

Anbefalte innlegg

Hei, vil bare informere om at dag 1 (lørdag) var en fatastisk dag på Sola. Alt var helt vellyket og flyshowet var bare helt fantastisk!!. Så til dere som ikke har vært der enda. KOM PÅ SØNDAG!!!!! Jeg har ikke tatt bilder, men går ut i fra at det vil strømme inn etterhvert som folk får kommet seg hjem...

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se oppvisning med 737:)
Ja, dette var ikke hverdagskost. Det var en

(?) fra Norwegian som hadde en fantastisk oppvisning. Det er ikke ofte en få se

fly som flyr nesten acrobatisk. Dette stor ikke i programmet!!

Den eneste negative tingen var at det tok noe tid -før jeg fant ut hvor det var mulig å få tak i kaffe. ""

Helt Enig!! Det tok meg en god stund før jeg til slutt fant min kaffeplass....i hangaren!! Jeg ordnet meg med en liten gutt som løp å hentet for meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et problem etter denne dagen: Glemte å smøre meg med solkrem, og det kjennes nå!

Bilder finnes HER

 

""

 

Hehe, forventet å finne bilder av ett rimelig rødtonet ansikt - noe ala mitt eget. Du verden som sånt kan svi da, og at en aldri skal lære! ""

 

Joda, Norwegian trodde jeg skulle bli rimelig kjedelig! Tok feil. Åh himmel og hav som jeg tok feil! Heh, jeg gråter litt enda """"

 

Været startet egentlig ganske kaldt, og med mye truende skyer, spesiellt i øst. Etterhvert lettet det, men det var litt sur og kald nordavind, som var litt i heftigste laget. Sånn at det ble mye bilder som bare kunne kastes ""

 

For dem som har tenkt å ta turen inn i morgen, ta med følgende: Ryggsekk, helst med stol, solbriller, solkrem (skal prøve selv denne gang - jeg lover ""), ekstra klær, digitalkamera for å legge ut bilder her ""

 

Var ikke helt fornøyd med starten av arrangementet; masse biler ble "tillatt" feilparkert, og det ble ett salig kaos da alle plutselig måtte flytte bilene lenger inn på området samtidig som flere kom. Ankom i tillegg en god stund før åpningstiden, men var ikke innenfor portene før omtrent Viggen startet sin treningsrunde - måtte løpe - hater å løpe ""

 

Trekker negativt ned at F14, Tornado, og Harrier ikke hadde flyshow, og det kunne vært enda mer "vintage" flygning og statisk på besøk.

 

Tross dette: 9.5 av 10 mulige!!!

 

One day to go, and more sore feet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er bilder i fra Torp:

http://www.thtessem.net/cpg/thumbnails.php?album=27

 

Synes det var bedre plass på sola. For på Torp sto me opp i hverandre og området ble mindre og mindre heheh.

 

Sola og Torp var like bra synes eg ""

 

Hmm det er vist en liten feil på det albummet der. En får de ikke store. Skal se om eg gidder og fikse det i dag. heheh litt for fint vær ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Dag 1 var helt fantastisk frem til jeg fikk høre at F-15, F-18, Tornado og Harrier ikke skulle fly, til tross for at de sto i programmet den dagen.. (Kanskje ikke F-18??)

Jeg ble veldig skuffet da.. Det var igrunn derfor jeg kom dit.. Høydepunktet den dagen ble derfor Viggen, og da de 2 F-16'ene kom fra Ørland..

Jeg hadde hørt de skulle ankomme kl 12:04:30... og det gjorde de også... makan til nøyaktighet!! Drit kult!

 

Men at de ovennevnte flyene, som iallefall jeg synes var mest interessante, ikke fløy noen ting den dagen, det dro ned humør og hele inntrykket av stevnet.. Stor skuffelse.. Foressten, noen som vet hvorfor Jaguar'n ikke sto på Static plassen?? Rart at de "plutselig" ikke hadde flygere til å fly flyene altså.. Utrolig kjipt! jeg dro derfor litt tidlig, 16:00 og gikk glipp av 737'n "" Det kunne vøært gøy å sett faktsik.. Ellers var det som var der rimelig likt det jeg har sett før.. og lite imponerende.

Static'n var bra synes jeg, det samme var små-ripsa i pølseboden ""

Nei, jeg må si jeg hadde litt større forventninger til et 60års jubileum av Luftforsvaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Dag 1 var helt fantastisk frem til jeg fikk høre at F-15, F-18, Tornado og Harrier ikke skulle fly, til tross for at de sto i programmet den dagen.. (Kanskje ikke F-18??)

 

De sto i programmet som "deltakende", ikke "oppvisende" fly. Det ble aldri sagt at disse kom til å fly, rett og slett fordi det var usikkert om det ville være tilgang på display-piloter i den perioden. Det svarer vel gjerne på den biten nedenfor også.

 

Foressten, noen som vet hvorfor Jaguar'n ikke sto på Static plassen?? Rart at de "plutselig" ikke hadde flygere til å fly flyene altså..

 

Sikkerhetsmessige hensyn i forhold til fly som hadde oppvisning begge dager. Disse flyene sto på "operativt" område.

 

Ellers så stikker vel noen av disse avgårde i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle det helt vellykket var det jo ikke, siden speaker-anlegget falt ut stadig vekk, og de eneste pølsene jeg kunne finne på de to dagene var av den kalde typen... ""

 

Å ha fly som F-18, F-15, Harrier, og Tornado på static og ikke i luften er en skam i seg selv, men som nevnt så manglet jo display-piloter....

 

Ellers så var jeg ganske fornøyd med begge dagene, spesiellt Viggen-displayet, men jeg savnet "trykket" man hadde på Torp.. Ble litt mange pauser i showet til tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, trykket på Torp var vel "selvforskylt"? Mener å huske en lettere svett mann som "sprang ræva av seg" hele dagen i fjor ""

Personlig hadde jeg spesielt høyt trykk søndag frem til 13:00 med billettsalg og høy tilstrømming av folk. Lørdag var trykket lettere siden været begynte grått på formiddagen, og folk kom litt mer spredt.

 

Lydanlegget fungerte dessuten prikkfritt hele søndag. Lørdag var det riktignok en periode uten strøm. Når lyden først virket på Sola, virket den flere steder (flere høyttalere) enn på Torp. Mener å huske at på Torp var der ingen høyttalere utenfor "plattformen"?

 

Anyway, det var bra FLY stevner begge to ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lyden først virket på Sola, virket den flere steder (flere høyttalere) enn på Torp.

 

Det virket OK nok på søndagen, men en hørte ikke hva som ble sagt om en var lengre borte en 20-30 meter fra høytalerene pga vind og ehhh flystøy "". Derved ble det unødig trangt langs gjerdet der og mye ledig plass på flankene.

Arrangørene kan godt notere seg at høytalerdekningen kan økes i bredde neste gang - også i display/utstillerområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok litt an på hvor du sto i forhold til folkemengden, og evt. "lyd-blokkeringer" som f. eks. lastebiler o.l.

 

På lørdag merket vi at det ble dårligere lyd dess lenger sør en kom, så søndag morgen ble høyttalere flyttet, og lyden bedret seg betraktelig. Jeg fikk med meg alt speaker sa fra min post, noe som ikke var mulig på lørdag. Merket ikke at lyden var dårlig andre steder når jeg tok noen runder på området i løpet av dagen.

 

Speakeranlegget gikk dessverre ned på lørdag pga. strømsvikt (oppvarming av pølser, strøm til boder osv. - systemet var nok ikke dimensjonert til så stort trykk), men kom opp igjen etter at Sivilforsvaret velvillig lånte stevnet en nødstrømsgenerator.

 

(I en tidligere tråd nevnte noen at de kun fikk tak i kalde pølser - jeg fikk tak i både varme pølser og lapskaus (funksjonærmat). Vet at kiosken i syd hadde problemer, også pga. strømsvikt, men de fikk en generator til slutt. Får visst kjøre gass på neste stevne. Varme pølser er et must!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at maten ikke var noe særlig å skryte av, men det hadde jeg vel heller ikke forventet, og det var ikke derfor vi dro til Stavanger. Det merkelige var at når jeg gikk i en bu helt nede ved "den store grønne hangeren" hvor helikoptera og sånt stod ute, og spurte etter pølse i brød så fikk jeg til svar at dem ikke hadde mere igjen, og da var klokka ca 1100 på lørdagen. Om det var noe strømproblemer eller noe vet jeg ikke, men det kan da ikke være mulig å være tom for pølser så tidlig ?

 

Men jeg kunne sett for meg at hamburgere grillet på en kjempestor utegrill hadde vært tingen der borte. La det koste litt, folk som meg kjøper det gladelig uansett istedenfor vasstrukne pølser i minibrød ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...