Gå til innhold

Hvilken FS bruker du, er du bruker av VATSIM?


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Tenk deg en flytur et sted i verden. Tenk deg at alt på denne turen er real, unttatt det visuelle. Omtrent slik er VATSIM, i vertfall mesteparten av turen, noen ting på bakken som mangler enda.

 

VATSIM er rett og slett en organisasjon for online flyging. Dette bør ikke sammenlignes med tradisjonell multiplayerflyvning, online flyvning er noe annet. Riktignok er alle pilotene koblet opp i nettverk til servere så de kan se hverandre ol, men det er også ATC (flyveledere) koblet til nettverket, med sin egen svært realistiske software som gjør at de kan se flyene tilkoblet nettverket. Og ved å bruke et software-program kan de også snakke til hverandre med mikrofon. Altså et helt simulert miljø! Og all fraseologi og kommunikasjon er som tatt ut fra radio-scanneren. Det er ganske vanskelig å beskrive det, prøv det, så skjønner du! Jeg kjenner ingen som har prøvd og så funne ut at det er gøyere med offline flyvning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange faktorer som spiller inn for at enkelte rett og slett ikke har muligheten til å fly på VATSIM.

Men for de som har muligheten, så tror jeg at de er "redde" for VATSIM.

Man tror kanskje at man må være utdannet flyger eller ha veldig god innsikt for å kunne fly på VATSIM, og dette er altså ikke tilfellet!

VATSIM er til får å kunne gi personer som meg og deg muligheten muligheten til å komme litt nærmere virkligheten.

Vi har alle startet fra bunnen av, fra å ikke vite noenting om hva VATSIM står for eller hvordan det fungerer, men det er bare å kaste seg i det!

Man kommer ingen vei hvis man ikke er villig til å gjøre noe for det.

Det er bare å starte, men det er lurt å stare på flyplasser som har litt mindre trafikk, altså ikke Gardermoen..

Da er man ikke "i veien" for de andre pilotene, og ATC har større mulighet til å hjelpe deg om du skulle trenge det.

Husk at ATCene er der for å hjelpe deg, så det er bare å hendvende seg til de for spørsmål.

 

Det har tidligere vært arrangert treningskvelder, men etter sammenslåingen med Danmark og Sverige har det vært dårlig med dette.

Det er mulig at jeg i privat regi i sammarbeid med andre ATCer på VATSIM vil arrangere en treningskveld slik at vi får gitt dere piloter en liten smak på hvordan dette fungerer.

Men start så tidlig som mulig, dere har ingenting å tape på det.

Om det skulle bli en treningskveld så vil dette bli annonsert god til på forhånd.

 

Litt informasjon om VATSIM finner du her.

 

Hvis du skal fly på VATSIM trenger du SquawkBox, og et program som heter FSrelay hvis du bruker FS2004 (vet ikke så mye om dette men det er bare å søke på VATSIM forumet..).

Advanced Voice client gjør det mulig å ha stemme kommunikasjon med ATC og andre piloter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne guiden er jo gammel. Ihvertfall utdatert i forhold til FS2004. Er det noen ny guide på gang fra vaccsca?

 

Det burde være mulig og sette sammen en gruppe som burde ha ansvar for rekruttering og opplæring av nye piloter såvel som vi i dag har dette for controllere.

Da hadde det blitt enklere for folk og komme igang.

Noen i vaccsca ledelsen her som kan informere om det pr idag finnes noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE er nok for meg til å ikke tenke så alt for mye på VATSIM ennå i allefall! Synes det er alt for mye styr

Jeg opplever det på samme måte!

 

Dette ser kanskje brutalt ut.....

Ja, jeg er redd det kan "drepe" entusiasmen for nybegynnere (som meg). ""

 

Får håpe det kan bedre seg med squawkbox 3? ""

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man kan bli skremt over alle disse innstillingene som må gjøres, det beste hadde vært om noen meldte seg frivillig til å hjelpe dere igjennom prossessen.

Jeg skulle gjærne gjort det, men har kun kjennskap til FS2002 og SquawkBox.

 

Jeg vet ikke om det er noen i VACCSCA ledelsen som har annsvar for "rekrutering" men dette burde isåfall annskaffes.

Einar Halvorsen har annsvar for "events" så han har kanskje litt med treningskvelder å gjøre, vi får bare vente å se.

Hvis ikke får vi bare mekke sammen noe på privat hånd.

For tanken på alle de flyene som kan fly i norsk luftrom, gjør alt slitet verd det! ""

Hvis det er noen ATCs eller piloter med god erfaring fra Squawkbox og FS2002/FS2004 som har lyst til å bli med i en slik gruppe så si i fra.

Kunne godt tenkt meg å lede noe slikt, kanskje sammen med noen andre også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er ingen dedikert rekrutteringsansvarlig for piloter ved SCAVACC. Dette er i hovedsak pga at SCAVACC er en organisasjon for online ATC. SCAVACC har imidlertid tatt en del av ansvaret for pilotene ved å utnevne en pilotansvarlig (Johan Vágadal). Han har laget noen rettledninger som finnes her .

 

Forøvrig vil jeg anbefale alle interesserte å gå inn på VATSIM , klikk på "Pilot Resources" i venstre meny, registrer dere og dere har massssse informasjon og rettledninger som piloter på VATSIM.

 

Det krever selvfølgelig at man må lese litt, noe som kanskje ikke er helt vanlig eller ønskelig...... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever selvfølgelig at man må lese litt, noe som kanskje ikke er helt vanlig eller ønskelig...... ""

Eller gjøre slik som meg, bare kaste seg i det og lære etterhvert.

Men, var vel ikke akkurat ATCenes yndling i starten, var vel litt mye spørring og mas kan jeg tenke meg.

Det er helt klart en fordel at man leser litt på forhånd slik at man vet hva det går ut på, da går alt mye bedre og man føler at man har kontroll.

Dette letter også jobben til ATC. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten bønn til alle dere som har svart at dere ikke flyr på vatsim.

Prøv.. bare gi det et forsøk. De fleste av oss som sitter ATC hjelper mer enn gjerne med å få dere online. Eneste begrensingen jeg kan se er hvis det er mye trafikk, men da pleier det alltid å være noen andre ATC'er eller Observere på uten så mye trafikk som kan hjelpe!

 

Nå er det nærmere 70 som har svart "nei" til vatsim, tenk så gøy om vi kunne virkelig utvidet pilot/atc staben i Norge med dere og virkelig fått opp trafikken.

Vatsim er gøy, det er ikke så seriøst og farlig som man kan få inntrykk av i begynnelsen.

Selv var jeg driiit redd for vatsim før jeg prøvde, men i ettertid kan jeg si at det er ingen ting å frykte. Det kan høres veldig seriøst og formelt ut, men det er bare websidene =)

 

Bare meld dere inn folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt Fredrik!

 

Forøvrig så sier jeg meg frivillig til å hjelpe alle de med FS2002 hvis det skulle være til trøst.

Jeg både flyr og er ATC på VATSIM så her kan vi båte ta oss en testtur sammen, og du kan få ekstra hjelp fra ATC sin side.

Grunnen til at jeg bare kan hjelpe de med FS2002 er fordi selv bruker den, og har ikke satt meg inn i VATSIM og FS2004.

 

Du kan enten sende meg en private message, eller sende en mail til icskaug@hotmail.com om du skulle ønske hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...