Gå til innhold

FP?


Stian Nilsen

Anbefalte innlegg

I selve fp'en skriver du waipoints dersom du skal fly over mange waypoints på en airway skriver du navnet på airwayen, og navnet på den fixen (eller vor, ndb) hvor du joiner airwaywn og der du forlater den igjen.

Jeg flyr mye mellom Sola og Gardermoen da skriver jeg enkelt og greit "SOTIR" i fp. Fordi SID fra Sola slutter på SOTIR og STAR til ENGM begynner på SOTIR.

Departure point og arrival point tas ikke med i fp. (det fylles inn i på egne plasser som du sikkert har sett)

 

Håper dette hjalp deg litt. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian, du må ta utgangspunkt i endepunkt i sid og start punkt i star:

 

(ENBR) FLO DCT ROSEB (ENVA)

 

Om du skal fly på airways, så må du bruke navnet på airway i staden for DCT(direct)

Då må du huske å skrive start punkt for airway og ende punkt for airway også:

 

(ENBR) Sopar UZ15 SIG (ENGM): her er airway som går mellom sopar og SIG(dal), U står for UPPER(over FL195 eller FL245, husker ikkje) På denne ruta er også sopar endepunkt for sid og SIG er start på star.

 

Uansett korleis du skriv fp så er det viktig at du gjer deg forstått. MEN om du vil skrive SID/STAR navn i fp så skriv det sånn: "FLO3D FLO DCT ROSEB" Då ser eg ruta di når eg brukar ein funksjon i asrc(atc klient) slik eg vil ""

Ein anna ting: flyplasser skal ikkkje vere i fp route fordi den er inkludert andre plasser når du "filer" flightplan.

 

Go 17. mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank,

 

ROXET U/Z11 TRM DCT (ifølge AIP)

Bruk U11 hvis du bruker HIGH airways eller Z11 hvis du bruker LOW airways

 

Low airway = Z11

High airway = UZ11

 

Dvs, Z'en skal være med begge steder. U11 er ikke det samme som Z11 ""

 

Ellers oppgis Departure Airport og Arrival Airport i egne felt i Fltpln, disse legges derfor ikke inn i tillegg i selve flightplanen.

 

Hvis du da flyr, som nevnt over, fra ENZV til ENGM, så holder det med "SOTIR" i planen, idet ENZV og ENGM allerede er på plass i egne felt.

 

Når det gjelder SID/STAR så kan disse bli forandret av ATC, og det eneste stedet hvor dette er interessant er i din FMS (Flight Management System, evt FSNavigator). Det er også viktig at du tar med info under Remarks i tilfelle du IKKE har SID/STAR-kart, slik at ATC kan gi deg vectors som erstatning.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...