Gå til innhold

Approach i planleggingen


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg bare grublet litt på et lite spørsmål. Når pilotene står på gaten og planlegger flighten og programmerer data i FMC, vet de da hvilken STAR og approach de skal bruke på ankomstflyplassen? Hva hvis vinden forandrer seg under flighten slik at aktive rullebane forandres?

 

Takker for svar! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ofte "standard" STAR's og sånt som brukes når man kommer inn mot flyplassen fra de og de stedene, og ofte har man jo kontakt med dispatch på ankomstflyplassen som kan videresende eventuell informasjon som er aktuell.

 

Og hvis vinden snur, ja da er det bare å reprogrammere approachen mens du flyr det da.. "" Man sjekker jo gjerne ATIS et godt stykke unna flyplassen ved hjelp av ACARS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Normalt legges flightplan med et siste waypoint som er begynnelsen på en STAR (f.eks SIG hvis du flyr fra vestlandet til ENGM). Du vil da få opplyst hva du kan forvente på ENGM enten av ENOS eller EMGM APP før du er kommet til SIG. Når du får vite rwy i bruk, er det bare å taste denne inn i FMC og alt er bare fryd og gammen. Jeg prøver som regel å gi rwy i bruk som CTR, helst før piloten må starte nedstigning, da har man god tid til å programmere FMC og får en grei decent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Normalt legges flightplan med et siste waypoint som er begynnelsen på en STAR (f.eks SIG hvis du flyr fra vestlandet til ENGM). Du vil da få opplyst hva du kan forvente på ENGM enten av ENOS eller EMGM APP før du er kommet til SIG. Når du får vite rwy i bruk, er det bare å taste denne inn i FMC og alt er bare fryd og gammen. Jeg prøver som regel å gi rwy i bruk som CTR, helst før piloten må starte nedstigning, da har man god tid til å programmere FMC og får en grei decent.

 

Jeg forsøker også denne metoden, Ivar. Men som regel får man ikke kontakt med den aktuelle flyplassen før man er relativt nære. Kommer jeg f.eks. fra Fevik får jeg ingen kontakt med ENGM, og opplysninger om active runway før jeg har passert Drammen. Lovlig sent vil jeg påstå. Må jeg da f.eks. lande nordfra ligger jeg på 4-5000 fots høyde i en evighet. Det kan vel ikke være korrekt prosedyre regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune. Jeg har fullversjonen selv. "" Jeg skjønner opplegget, men jeg klarer ikke å relatere dette til simmen. Jeg regner på en måte med at fly som skal ned på ENGM får beskjed om active runway lenge før de passerer Oslo. Men det er ikke tilfellet når jeg skal programmere FMC i simmen. Er det noe jeg har missa? Hvis det er uklart hva jeg mener, så sikter jeg til "nearest airport list". Som etter min mening oppdaterer seg altfor tregt. Jeg flyr som dere da skjønner uten ATC. Kun FMC.

EDIT: Jeg benytter heller ingen approach charts. Bare sånn at det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Normalt legges flightplan med et siste waypoint som er begynnelsen på en STAR (f.eks SIG hvis du flyr fra vestlandet til ENGM). Du vil da få opplyst hva du kan forvente på ENGM enten av ENOS eller EMGM APP før du er kommet til SIG. Når du får vite rwy i bruk, er det bare å taste denne inn i FMC og alt er bare fryd og gammen. Jeg prøver som regel å gi rwy i bruk som CTR, helst før piloten må starte nedstigning, da har man god tid til å programmere FMC og får en grei decent.

 

Jeg forsøker også denne metoden, Ivar. Men som regel får man ikke kontakt med den aktuelle flyplassen før man er relativt nære. Kommer jeg f.eks. fra Fevik får jeg ingen kontakt med ENGM, og opplysninger om active runway før jeg har passert Drammen. Lovlig sent vil jeg påstå. Må jeg da f.eks. lande nordfra ligger jeg på 4-5000 fots høyde i en evighet. Det kan vel ikke være korrekt prosedyre regner jeg med?

 

Hvis du bruker ATC'en i FS så kan nok dette stemme.Det Ivar snakker om her er VATSIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I virkeligheten får vi normalt vite både approach og forventet rullebane "lenge" før drammen. Og vi har ikke planlagt noen approach til f.eks. ENGM før vi får vite det av ATC. Og det hender jo selvfølgelig også at rullebane ibruk endres etter at innflygingen på STAR er startet. Da får man en ny klarering som fører oss til den nye rullebanen ibruk. Med andre ord: i virkeligheten får vi normalt disse opplysningene i god tid, noe som ikke er tilfelle med FS sin ATC / ATIS.

 

Du hører også ATIS'en vesentlig lengre enn hva tilfelle er i FS. La meg ta et eksempel på flyging ifra Notodden til Gardermoen, siden jeg har flydd den noen ganger. ATIS kan jeg da normalt motta bare minutter etter avgang ifra Notodden, når jeg har kommet opp i en 5-8000 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg tok utgangspunkt i en flight på VATSIM og baserte forklaringen på den... (tenkte ikke på den interne ATCen). Jeg bruker ikke MS sin ATC, da jeg synes "the real thing" er bedre. ""

På VATSIM kan man hente inn ATIS fra ENGM hvor som helst (så lenge han/hun er online)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...