Einar Halvorsen Skrevet 7. juni 2000 Del Skrevet 7. juni 2000 Hei Kan noen forklare med følgende: Hva er tid oppgitt i PST og henholdsvis Zulu? Hva betyr transponderkode 1200? Hva betyr CDI? Takker for alle svar, (på forhånd!!) einar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Olafsen Skrevet 7. juni 2000 Del Skrevet 7. juni 2000 Hei Einar! PST betyr Pacific Standard Time (GMT -12) Zulu, eller bare z er det samme som lokaltid, altså la meg gi et eksempel. "Klokken 03:00 inatt norsk tid, (21:30Z) brøt det ut borgerkrig i USA.." Transponderkode 1200 betyr rett og slett at pilot skal sette transponderen sin til 1200. Transponderen (X-pdr) er en kodegenerator for radarekko. X-pdr'en gjør at flygeleder (ATC) får info om flyet opp på radarskjermen. Dette fungerer ved at radaren sveiper over flyet, og da aktiviseres transponderen, og sender ut et lite radiosignal til mottaker. Signalet inneholder slike data som fart, høyde og kjennetegn. CDI vet jeg ikke hva betyr, utenom "Commonrail Diesel Injection", noe jeg tviler på i denne sammenheng. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen, Kay-Thomas Olafsen. [Edited by Kay-Thomas Olafsen 07-06-2000.] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Halvorsen Skrevet 7. juni 2000 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2000 Takker så mye for svaret. Søkte litt rundt på div. fs-sider og da fant jeg ut en del selv også. Den som leter han finner som regel noe!! MVH EH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Sørensen Skrevet 7. juni 2000 Del Skrevet 7. juni 2000 Zulu er ikke lokal tid, men såkalt "Coordinated universal time". Dette er det samme som GMT (Greenwich Mean Time) og benyttes bl.a. i luftfarten for å hindre forvirring når man flytter seg gjennom tidssoner. Når det gjelder transponderkode (eller squawk) 1200, er dette koden som benyttes av VFR-trafikk (Visual Flight Rules, dsv. flyvning som i steden for navigasjonsinstrumenter benytter seg av visuelle hjelpemidler for flyvning, spesielt knyttet til småfly)i USA (i Europa benyttes andre koder for VFR). Du vil se i MS Flightsim at squawk er satt til 1200 som default. For en oversikt over forkortelser benyttet innen luftfart, se Abbrivations under Aviation info på VACC Norways hjemmesider (link nedenfor). Hilsen Eirik ------------------ http://home.sol.no/~es" TARGET=_blank>VACC Norway Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 7. juni 2000 Del Skrevet 7. juni 2000 CDI=Course Deviation Indicator Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Halvorsen Skrevet 7. juni 2000 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2000 Takker for alle innspill. EH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Bjørseth Skrevet 8. juni 2000 Del Skrevet 8. juni 2000 Eirik Sørensen: quote: Når det gjelder transponderkode (eller squawk) 1200, er dette koden som benyttes av VFR-trafikk Mulig det er jeg som er helt på jordet her, men jeg trodde at squawk brukes av både IFR og VFR trafikk !? ------------------ Jon Bjørseth LN-JBG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Jordal Skrevet 8. juni 2000 Del Skrevet 8. juni 2000 Han mente at Squawk koden '1200' brukes for å signalisere en VFR flight. Ivertfall i USA er det slik, er ikke sikker på Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Martinsen Skrevet 8. juni 2000 Del Skrevet 8. juni 2000 Jo, Forsvaret bruker nok Zulu-tid som betegnelse for GMT. Skillet mellom tidssonene er 0-meridianen. De som befinner seg i den første tidssonen øst for 0-meridianen, altså en time FØR GMT (norsk normaltid), har distbetegnelsen ALFA, de som befinner seg to timer FØR GMT, bruker tidsbetegnelsen BRAVO osv. Vanligvis bruker hele NATO-området ZULU-betegnelsen for å unngå misforståelser. Det må sikkert skyldes misforståelser dersom noen har den oppfatning at ZULU-tid er det samme som lokaltid. Det er lokaltid i ett område, nemlig der hvor GMT brukes som lokaltid. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mvh KjellM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lavoll Skrevet 8. juni 2000 Del Skrevet 8. juni 2000 Her er andre sqk koder brukt i USA: 7700 Emergency 7600 Radio Failure 7500 Hijack in progress I USA maa man ha transponder med altitude encoding hvis man skal fly i klasse A, B, og C airspace og hvis man skal fly over 10,000 fot. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Halvorsen Skrevet 8. juni 2000 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2000 Her var det mange varierte innspill. Tror nok jeg har fått med meg det mest grunnleggende. eh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Eli Sandøy Skrevet 8. juni 2000 Del Skrevet 8. juni 2000 Han mente at Squawk koden '1200' brukes for å signalisere en VFR flight. Ivertfall i USA er det slik, er ikke sikker på Norge. ------ Etter det jeg vet så varierer det litt rundt i Norge, når jeg fløy på ENBR, flesland for 2 år siden så brukte de 2000 for alle vfr flygninger inn og ut av kontrollsonen, men jeg vet at Værnes bruke 'discrete' koder, det vil si en kode som kan unikt identifiser et fly, feks 3456. Nå tror jeg norge bruker 7000 for non discrete kode i transponder, men ref over så kan det variere fra plass til plass, piloten stiller det som atc sier han skal stille [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Endel flyplasser har krav om at en må være utstyrt med transponder for å kunne komme inn i kontrolsonen (området som tower dekker, som regel 5-10 nm rundt flyplassen og opp til 1500-2500 fot), det er iallefall tilfellet med flesland. Fly som i dag ikke har transponder er ikke veldig vanlig uansett da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] ------------------ Roar Sandøy http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway http://home.sol.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Olafsen Skrevet 8. juni 2000 Del Skrevet 8. juni 2000 quote: Originally posted by Eirik Sørensen: Zulu er ikke lokal tid, men såkalt "Coordinated universal time". Dette er det samme som GMT (Greenwich Mean Time) og benyttes bl.a. i luftfarten for å hindre forvirring når man flytter seg gjennom tidssoner. Takk for at du retta på meg. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] I militæret lærte vi nemlig Zulu-tid = lokaltid.. Brukte det til stadighet utenlands, pluss samtlige opplæringsfilmer vi så brukte "zulu" som angivelse for lokaltid. Eks: "At 01:00GMT, that is 05:30Zulu, we initiate operation Black Sweep..." Godt mulig at militæret ikke bruker de samme begrepene om de samme tingene.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mvh, Kay-Thomas. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.