Gå til innhold

Hvor mange av oss er flygere- eller vil bli det ?


Pilot1

Anbefalte innlegg

Hei CHR.

Hvor gammel er du?

Jeg går i 8. klasse..og er 14 år.

Jeg skal kansje være med en Widerøe-pilot i arbeidsuka

(blir et gratisturer med dash8 med litt opplæring

om forskjellige ting og tang)

Ingen ting er så realistisk som å sitte i en ordentlig dash8-cockpit....den lyden og de bildan og den f.p.s

sikkert 15000*25000 i grafikk og over 1000 i f.p.s

hele veien...hehehe!! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] :-) :-)

Blir nok morro og lærerikt det ja!

M.V.H Agnor B, Vadsø Flyklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann gutter (og jenter? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])!!

Jeg holder for tiden på med teori til PPL-A og PPL-H..

Skal ta lappen for både fly og helikopter..

Satser på å fortsette til CPL-A og H med IR, evt. ATPL.. Men... Penger, vet dere.. Vokser ikke akkurat på trær, men får ta det litt om gangen.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Anbefaler interesserte å ta en titt på http://www.nakshop.no"'>http://www.nakshop.no" TARGET=_blank>http://www.nakshop.no for å se litt på bøker + mere..

Masse kjekke bøker som trygt kan anbefales til ren "sengekos".. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lykke til, og stå på!

Det er kun deg selv som setter grenser.

Vennlig hilsen,

Kay-Thomas Olafsen.

"Wannabe- pilot" [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg holder på med PPL-A lappen. Legger snart ut på min første solo tur med c-172

Skal også ta PPL-H. Gjør dette kun for morro. Har alltid digga luftsport. Har masse fjernstyrte fly,(og et par biler)

Ønsker å bli andelshaver i et amfibiefly i Oslo området etter hvert, dersom det er noen som vet om et slikt fly så vennligst ta kontakt

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Agnor Bertheussen:

Hei CHR.

Hvor gammel er du?

Jeg går i 8. klasse..og er 14 år.

Jeg skal kansje være med en Widerøe-pilot i arbeidsuka

(blir et gratisturer med dash8 med litt opplæring

om forskjellige ting og tang)

Ingen ting er så realistisk som å sitte i en ordentlig dash8-cockpit....den lyden og de bildan og den f.p.s

sikkert 15000*25000 i grafikk og over 1000 i f.p.s

hele veien...hehehe!! [image]
'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] :-) :-)

Blir nok morro og lærerikt det ja!

M.V.H Agnor B, Vadsø Flyklubb.

Jeg går i 1. Klass på VDG skole, og skal begynne i 2. til høsten. (16 år)

Jeg repeterer spørsmålet til Morten Jensen: "Er det noen som vet hva slags karakterer og slikt man må ha for å bli sivil flyger?"

HS Christian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Karakterkravene til å bli flyger i det sivile varierer fra flyselskap til flyselskap. Man kan "lett" få seg en sivil utdannelse (alle sertifikatene) på en flyskole her i landet eller i utlandet uten å måtte ha veldig gode karakterer. Det er først når du skal søke på jobb hos de "store" gutta (SAS, Braathens, Widerøe osv) at du bør har ganske gode karakterer i tillegg til at de krever at man har hatt visse fag på videregående (naturfag, matematikk, engelsk osv.)

Det vanskeligste er allikevel å samle nok flytimer til å kunne søke på jobb hos de store flyselskapene. De fleste som i dag jobber i sivile flyselskaper har hatt mange jobber hos småselskaper og som instruktører på flyskoler for å samle opp nok timer til kravene som de store flyselskapene stiller.

------------------

Mvh

Tom

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg skal bli trafikkflyver!! =)

Vel, jeg skal iallefall ta PPL-A, og kanskje stikke av til USA og begynne på HAI eller noe.

Men slik som med karakterer, så har jeg problemer med å forstå hvordan de sammenligner vårt karaktersystem og det amerikanske. Det er jo helt vidt forskjellig!

Noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste de setter krav til på de amerikanske skolene, er at du har penger og kan betale utdannelsen. Karakterene dine teller lite. Dette gjelder også HAI.

Jeg ville ha satset på fly i stedet for helikopter hvis man tenker jeg tilbake til Norge for å jobbe. Lite og vanskelig marked for helikopterpiloter i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg ser det er flere skoleungdommer som drømmer om å begynne å fly. Da anbefaler jeg at dere undersøker litt hos deres lokale seilflyklubb. Aldersgrensen for

å begynne er 15år. Jeg begynte selv å fly seilfly når jeg var 15år.

Når dere da har flydd seilfly i tre år er det ikke

store jobben å ta PPL-A.(Du behøver ikke like mange

motortimer før oppflyging.)Skal dere søke på flyskolen i forsvaret er det bare en fordel med seilflylappen.

Dessuten er seilfyging utrolig artig, og ikke like

dyrt som motorflyging. For 6-7000kr. får dere

grunnopplæring frem til soloutsjekk.

Jeg vet at Drammen flyklubb arangerer intensivkurs i

Juli. Der er hele grunnopplæringen unnagjort på to

uker.

Sjekk ut Drammen Flyklubbs hjemmesider : http://www.sol.no/dfk-seil/"'>http://www.sol.no/dfk-seil/" TARGET=_blank>http://www.sol.no/dfk-seil/

hilsen

Thorleif L. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er 18 år og snart halvferdig med PPL/A. Regner å fly solo en av de nærmeste ukene, og håper på oppflyging i løpet av seinsommeren.

Om jeg går videre til CPL/ATPL avhenger av synet. Jeg har +4 på begge øyne, men med de nye medisinske krava er det ikke sikkert at dette lenger er en hindring.

Vennlig hilsen

Sigurd Haugan Danielsen (med 18 t 40 min i C172)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej. Jeg regner med at begynde pilotuddannelse i løbet af næste år!

Til jer der har diskuteret optagelseskrav:

Jeg ved at man automatisk kvalificerer sig hvis man har matematisk studentereksamen, det vil sige dansk eller norsk i 3 år, engelsk i 2 år og matematik i 2 år. Der står dog det er en fordel med gode kundskaber i fysik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne også tenkt meg å bli jagerflyver.

Men, synet mitt setter en stopper for det.

Jeg tror forsvaret får 4000 søkere i året mens de bare har plass til rundt 40. Det er 1% det...

De nåværende synskravene setter også en stopper for at jeg blir trafikkflyger i Norge. Men, dette er noe jeg virkelig vil så jeg vurderer å flytte til USA. Der er kravene til syn nemlig mye lavere. Så lenge man har perfekt syn med briller betyr ikke synet så mye. Prisen på utdannelse er også en god del billigere.

Tar ikke NAC 500000 kr. får utdannelse til trafikkflyger?

I USA behøver det ikke koste mere en 300000 kr. kanskje mindre. Der er det også lettere å få jobb...flere flyselskaper.

Martin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Ståle Syre:

Jeg skal begynne med Brevkurset til PPL-A ganske snart...

Hvorfor ikke følge kurset til Sola Flyklubb i stedet for brevkurs? For de som bor et sted der det arrangeres teorikurs vil jeg anbefale dette i stedet for (evt i tillegg til) brevkurset.

Man føler seg fort "ensom" når en skal ta brevkurs og det koster ganske mye disiplin å fullføre. Dessuten går man glipp av den fine synergien og stemningen det gir å jobbe mot noe sammen med andre "fantaster". På den annen side gir jo brevkurs mer fleksibilitet enn det en vil ha i en klubb.

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt en gang at det er ikke karakterene som teller aller mest(en del selfølgelig)men viljen til å lære seg å fly og ikke bare gå skolen bare for å få seg et arbeid!Med sterk viljestyrke så kommer du laaangt!!

Jeg er forsåvidt 16 år og satser på å bli flygeleder.

Var på kontrolsentralen i Bodø og i tårnet for ikke lenge siden og det ga mersmak!Hilste foresten på Helgeland approach-flygelederen som leder flyene rundt i det distriktet hvor jeg holder til.I tårnet på Røssvoll rettere sagt.

Ole Martin Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 21 år (snart 22), driver som Sigurd og tar PPL-A i Grenland flyklubb (Sigurd: du vet hvordan ALG ble "grounda" vel [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ?) og det er VANVITTIG morsomt, første navtur går forhåpentlig neste uke (skulle gått imorgen, men pga en skade på flyet for noen flytimer siden må den desverre utsettes).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by birk:

Vær oppmerksom på at introduksjonstur kan gjøre deg hekte [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Stemmer det Birk, eg fløy Intro-tur i fjor høst med ein pilot fra Sola Flyklubb( http://www.solaflyklubb.no" TARGET=_blank>www.solaflyklubb.no ) og blei hekta på flyvnig håpper å bjynne på PPL-A i høst viss eg får rå... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Er 23 år så eg e gammal nok til å ta "Lappen", har tenkt å ta nokon fleire flytimmar(fekk bare ein halv time den dagen det var Intro-turer på Sola, venta i nesten 4 timmer før eg fekk bli med opp) seinare i sommar.

Når eg har fått PPL-A håpper eg att eg vinner i Lotto, eller arver noko $Dollars$ fra ein Ukjent onkel i Amerika slik at eg kan kjøppa meg eit fly som selvsakt vil ha reg'en: LN-AGS. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Helsing ein Hekta Flightsimmer

Andreas "LN-AGS" "Galis" Sunde

 

[Edited by Andreas Sunde 09-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tarjei!

Fikk med meg den ALG episoden, ja.....stod faktisk å så på og den landinga virka ganske hard [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Så indirekte er du skyld i at jeg ikke fikk fly i dag [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Jeg tar det ikke særlig tungt for ALG'n kom tilbake i kveld, med nyoverhalt neselegg. Til ditt forsvar kan det sies at neseleggen på ALG har vært dårlig lenge så det er nok mange som vil takke deg i flyklubben [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vi snakkes!

Hilsen fra Sigurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...