Gå til innhold

Hvor mange av oss er flygere- eller vil bli det ?


Pilot1

Anbefalte innlegg

Hehe, jasså du måtte ha kommet bort da vettu [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Landinga var hard ja, og det rista GODT i pedalene når vi bremset ned [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Var innom verkstedet igår og så på leggen og snakket med mekanikeren ja og det virket som den felgen skulle vært skiftet for lenge siden ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Margaret ringte jo isted og sa at ALG var ferdig igjen så nå må jeg springe til kartene og stake ut kursen mot kjevik (skal ha navtur imorgen likevell da så sant været ikke blir dårlig).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er 15 år og håper på å bli flyger i forsvaret.

Kan tenke meg å fly alle flytypene forsvaret disponerer men drømmer selvfølgelig om å bli jagerflyger. Sjansene er minimale men man kommer ingen vei om man ikke prøver.

mvh

Anstein Eie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Hvor får jeg mer info om det kurset til Sola Flyklubb?

(Har prøvd å ringe dit, men vanskelig å treffe rett person har jeg intrykk av...)

Hei!

Det kan ofte være vanskelig å treffe folk på klubben. Det er jo ingen fast arbeidsplass med sentralbord og slikt. Som oftest er det folk på ettermiddagene hvis det er vær til å fly i.

Når det gjelder kurset på Sola, så blir det arrangert hver høst. Klubben holder en 'åpen dag' med gratis introtur første søndag i september, tror jeg det var. Dette blir annonsert i lokale aviser, og på internettsida til klubben ( http://www.solaflyklubb.no"'>http://www.solaflyklubb.no" TARGET=_blank>http://www.solaflyklubb.no ). Så blir kurset holdt deretter på kveldstid.

Nå fant jeg forresten litt info på siden til klubben. Jeg tillater meg å gjengi det her:

quote:

INTRODUKSJONSFLYGING

Den første søndagen i september arrangeres det introduksjonsflyging for alle interesserte. Møt opp i klubbens lokaler mellom klokken 12 og 17, så får du prøve å fly sammen med en av klubbens instruktører. Etter få minutters instruksjon klarer du selv å kontrollere flyet. Dermed har du tatt ditt første og kanskje viktigste skritt mot målet som fartøysjef på eget fly!! Introduksjonsflyging utenom denne dagen kan også avtales. Valget er ditt!

TEORIKURS

 

Første mandag etter dagen for den faste årlige introduksjonsflygingen begynner teorikurset. Vi holder til i klasserommet i klubbhuset og har undervisning fra september til mars, normalt mandager og torsdager fra klokken 18 til 21. Se skoleplan ved å klikke her.

Selv om du er usikker på om dette er noe for deg kan du være med et par uker uten at det koster deg noe. Du bør imidlertid kjøpe den første kursboken "Fly og Motorlære" som koster rundt 200 kr. Hver enkelt elev kjøper bøkene direkte fra Norsk Aero Klubb (NAK). Se prisliste/ordreinformasjon nede på siden. Betalingen av teorikurset deles i to deler. Innen to uker etter kursstart betales første del på kr. 500,-. Resten betales innen utgangen av året. Dersom det er påmeldt flere deltagere enn det er plasser vil de som har betalt først gis prioritet (first come, first serve).

Ta turen innom, så kanskje vi havner på samme kull! Jeg har inntrykk av at det er flere her på FlightSim.no som skal ta kurset på Sola til høsten.

Vi snakkes!

Hilsen Bjørn Olav

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter til Unaiten i September, og dersom jeg klarer å ordne lån begynner jeg direkte på flygerutdanning da. (Jobber med data idag.) Dersom jeg ikke får lån blir det en litt lengre omvei, men jeg skal bli flyger uan-f*en-sett. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Og dette til tross for at jeg har overvært en av Birks landinger fra baksetet..

Det sier noe om min overbevisning. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Folkens

Jeg startet min luftfart karriere med flightsim for ca 3 siden og var med på online flygingen og alle disse fly inn¨ene de begynte. Sannsynligvis den beste hobbien jeg noen gang har hatt. Men lysten å gjøre dette på orntlig var for stor, dette er en av grunnene til at dere ikke ser mye til meg her på forumet og online nå. Reiste til USA på helikopter skole i januar 99 og begynte på utdannelsen min. Det jeg lærte ved flightsim kom best til nytte når jeg tok instrument serfikatet, VFR flyging synes jeg ikke du kan få så mye ut av flightsim etc ennå, men dette blir også bare bedre og bedre. Men det lærte gjennom gutta( var ingen jenter på flightsim da) og egen læring var en enorm hjelp på instrument flygingen. Jobber nå som helikopterinstruktør VFR og IFR ved verdens største helikopter skole, lokalisert i California, og trives fint med det, men drømmer og å fly større helikopter så klart.

Ha det gøy

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle dere vordende flygere!

Tillat "han far sjøl i stua" å komme med noen bemerkninger.

Jeg hadde i en årrekke PPL, og C-diplom på seilfly. For ca. 40 år siden (huff!!)fløy jeg i flere år som "slepekusk" på NAKs daværende seilflyskole på Notodden. Jeg kan bare helhjertet slutte meg til dem som ovenfor anbefaler de yngste flygeremnene å begynne med seilfly (aldersgrense 15 år). Det er en ypperlig inngang til flygeryrket, og jeg kan i dag glede meg over at mange av de ivrige unge entusiastene jeg den gang dro opp til 2000 ft idag flyr i Luftforsvaret, og noen til og med som kapteiner(!) i Widerøe's og SAS.

Mvh Leslie

leslies@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen grense på selve introduksjonsturen, men får å ta lappen må man være 18 år. Du kan begynne å ta flytimer når du er 17.

Etter hva jeg har hørt skal dette senkes med ett år, så du kan begynne når du er 16 og ta lappen når du er 17..

(Mulig jeg tar feil her, noen rett meg hvis det er tilfelle, men jeg er ganske sikker på dette.)

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bli sivilflyger, men jeg bruker briller og har en feil med høyre øre sånn at jeg bare hører lavfrekvente lyder, og da er jeg så og si døv på det øret. Men jeg har tenkt å ta single-Piston sertifikat, men det er jo så angt til nærmeste skole fra tana, tror det er Bardufoss som er nærmest. Skal håpe på det.

Fly har vært interressen min helt siden 5-klasse. Da var vi i 5-på i Trondheim, og jeg ble helt betatt av fly, vi fløy forøvrig med en Fokker F-50. Artig fly, det der. Forresten, du Cristopher Eriksen, jeg tror du kan ta PPL-A sertifikat, da det ikke er så høye krav med briller på Single-engine fly. Birk bruker jo briller, og han er jo en utmerket flyver, ikke sant, Birk??? Bare se http://www.oppvask.com/fly" TARGET=_blank>her. For øvrig har jeg fløyet med en Dash-8 100 og SAS MD-82 i tillegg til Fokker 50'en.

Hilsen Eirik

coolema83@hotmail.com

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv også 18 år og drømmer om og bli trafikk flyver en gang.

Jeg er så uheldig at jeg ble født med en liten fødselskade i den ene hånda.

Jeg stod ved sesjon men jeg tviler på at det går igjennom for og få ATPL.

Jeg har hånda men mangler tre "halve" fingre. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Så jeg har jo to hender...

PPL burde ikke være noe problem.

Har prata med en instruktør og det var ingen problem så lenge jeg hadde bevegelighet i begge hender.

Jeg kan fint skru/vri/trykke/og holde ei stikke.

Det er jo bevist ved ca. 1000 vis av landinger i Flightsim siden jeg var i 12'års alderen..

Det er lov og håpe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen Andreas F. Tollefsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet som flyver for 12 år siden. Startet i luftforsvaret som jagerflyver og sluttet i S.A.S.

Jeg fikk oppleve å fly mange forskjellige typer , jagerfly.sjøfly sa-16 (amfibie) diverse transportfly på korte og lange ruter til og med 747.

Dere som har lyst til å bli flyvere ; stå på det er et interessant og spennende yrke, enten det dreier seg om flyvning i forsvaret eller i det sivile. Bakdelen er den lave pensjonsalderen.Lykke til for dere som forsøker.Hilsen John (67)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Eirik Mikal Aronsen:

Birk bruker jo briller, og han er jo en utmerket flyver, ikke sant, Birk??? Bare se
TARGET=_blank>her.

Jo, selvfølgelig er jeg en utmerket flyver etter 55 minutter i luften [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Man kan for øvrig bli trafikkflyger med syn innenfor +/-3.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooooooohoooooooooooo!

Jeg må bare dele dette med dere: Fikk vite i dag at mine foreldre stiller som kausjonister, så i September reiser jeg til Unaiten for å starte min pilot-utdannelse!!! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Fytterakkern, jeg kan ikke helt tro det enda! =)

ARGH!

En lykkelig hilsen fra Helge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde "A-sertifikat" (PPL) på 60-70 tallet. Etter noen hundre timer ble prioritetene snudd opp ned (les: barn), og pr. i dag er det PC-en som holder meg i lufta, selv om drømmen om å fly igjen naturligvis aldri blir borte. Kanskje snart..... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Her er, til illustrasjon, en enkel matoppskrift fra den gangen:

SANDKAKER MED IS

Man tager en C172 fra Oslo Flyklubb på Fornebu, preflighter nøye og anretter klar for start.

Tilsett så en behørig imponert passasjer og fyr opp motoren.

Når oljen er passe varm, gi full throttle og ta av på bane 19.

Rist det hele sammen over Maridalen, stig til 2500 fot.

Be om en "touch & go" på Gardermoen, noter det beundrende blikket fra passasjeren når du kysser asfalten lett.

Gjør en full stopp landing, glem passasjerens utrop tredje gangen du spretter.

Parker flymaskinen, gå opp til flyplasskaféen under tårnet og bestill SANDKAKE MED IS og kaffe for to.

Returner til Fornebu innen nestemann har booket flyet (regn med å holde over Stabekk for en SAS Caravelle inbound Grønsand).

Fortøy flyet, før en time tur FB-GM-FB i diverse bøker, si "velbekomme" til passasjeren.

Total kostnad for denne retten: Kr. 114,- (inklusiv sandkake).

Dette var 1970-kroner, og med slike matvaner ble det dessverre for dyrt å spise på Gardermoen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Arne Olav Øvstebø:

Jeg skal bli trafikkflyver!! =)

Vel, jeg skal iallefall ta PPL-A, og kanskje stikke av til USA og begynne på HAI eller noe.

Men slik som med karakterer, så har jeg problemer med å forstå hvordan de sammenligner vårt karaktersystem og det amerikanske. Det er jo helt vidt forskjellig!

Noen som vet det?

De har et system satt opp for å vurdere utdannelser fra USA. Har du tatt en Master of Engineering, vurderes utdannelsen din av NTNU. Siviløkonom - Handelshøyskolen i Bergen etc. For de utdannelser som faller utenom, vurderer http://www.nnr.no/" TARGET=_blank>NAIC (Informasjonssenter for internasjonal utdanning) disse selv - vanligvis med hjelp av et akseptert utdannelsessted i USA som Texas A&M.

Når det gjelder karakterer, er dette egentlig ganske enkelt. Det amerikanske systemet har 4.0/A (Excellent - 1.0 på Høyskole, 6.0 på videregående)som toppkarakter, og der finnes prosenter som viser verdien av hver karakter. Disse er som regel standardisert fordi de fleste colleger og universiteter har kontrakter seg imellom på hvilke fag/grader som er ansett som like, såvel som karakterer.

Anbefaler på det STERKESTE å sjekke med NAIC eller din nærmeste høyskole/universitet om det stedet du vil studere ved er godkjent i Norge. Du kan risikere at en særdeles dyr utdannelse er verd nil i Norge.

Annen info: Lånekassen gir ikke støtte til flygerutdanning, så der må lån til fra andre steder. (Slik som Heldige Helge [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Michelle Sandra Aitken:

:

Annen info: Lånekassen gir ikke støtte til flygerutdanning, så der må lån til fra andre steder.

Lånekassen gir faktisk lån og støtte til flygerutdanning, hvis du tar den på NAC/Bardufoss. Se nederst på denne linken (http://www.lanekassen.no/stipend_og_lan/hoegutd.htm"'>http://www.lanekassen.no/stipend_og_lan/hoegutd.htm" TARGET=_blank>http://www.lanekassen.no/stipend_og_lan/hoegutd.htm) under "Andre høgskoler". At Lånekassa kun bidrar med "smuler" i forhold til det som en utdannelse på NAC koster er en annen sak, men alle monner drar.

------------------

Harald Hagen

Stavanger, Norway

harald.hagen@online.no

[Edited by Harald Hagen 28-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Harald Hagen:

Lånekassen gir faktisk lån og støtte til flygerutdanning, hvis du tar den på NAC/Bardufoss. Se nederst på denne linken (
"'>http://www.lanekassen.no/stipend_og_lan/hoegutd.htm" TARGET=_blank>http://www.lanekassen.no/stipend_og_lan/hoegutd.htm) under "Andre høgskoler". At Lånekassa kun bidrar med "smuler" i forhold til det som en utdannelse på NAC koster er en annen sak, men alle monner drar.


Beklager - skulle sagt flygerutdanning i utlandet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...