Gå til innhold

scannere-avstand


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg bor i Trondheim og har akkurat bestilt meg en scanner fra England, men det jeg lurer på er hva jeg får inn når jeg bor i Trondheim?

mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værnes ATIS (kanskje): 127.550

Værnes ground (kanskje): 121.600 (brukes ikke i helgene eller før 0730/etter 1800 på hverdager)

Værnes tower: 119.400

Værnes approach: 118.600

Trondheim nord: 124.300

Trondheim syd: 125.700

Mulig du kan ta inn flydelen av kommunikasjonen mellom fly og Bodø syd på 126.300 og Oslo nord på 118.825.

Mye avhenger av hvor god din mottager er, samt om du har ei skikkelig antenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Andreas Gimse:

jeg bor i Trondheim og har akkurat bestilt meg en scanner fra England, men det jeg lurer på er hva jeg får inn når jeg bor i Trondheim?

Jeg bor i Kristiansand, ca 6-8 km fra Kjevik, og jeg får inn alt på Kjevik (både fra bakken og lufta)+ ATIS.

Men det er vel litt lenger fra Trondheim by til Værnes enn fra Kr.sand by til Kjevik.

Håper du får scanneren iallfall [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

quote:

Originally posted by Aslak Iversen:

Mye avhenger av hvor god din mottager er, samt om du har ei skikkelig antenne.

Kan man kjøpe ny og bedre antenne til scannere her i Norge?

------------------

christopher eriksen

[Edited by Christopher Eriksen 07-06-2000.]

[Edited by Christopher Eriksen 07-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg da, jeg bruker bare den "pisken" som fulgte med da jeg kjøpte min.

Jeg tror du kan bruke samme type antenne som for walkie-talkie, dvs antenner med 50 ohms impedance (motstand), ikke radioantenner, disse har 75 eller 300 ohms impedance. Sjekk i manualen. Finn en butikk som selger walkie-talkies, de bør ha større, stasjonære antenner.

Du trenger ikke akkurat opplyse at du har en scanner, si du trenger den til walkie-talkien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Aslak Iversen:

Jeg tror du kan bruke samme type antenne som for walkie-talkie, dvs antenner med 50 ohms impedance (motstand), ikke radioantenner, disse har 75 eller 300 ohms impedance.

Det er riktig at impedansen har en viss betydning,. men avviket mellom 50 ohm og 75 ohm er så lite at det har minimal betydning (kanskje 2dBuV). Hvilket frekvensområde (bølgelende) antennen er laget for å ta inn er mye mer viktig. Frekvensene som brukes på Walkie-Talkie er 27MHz, og derfor vil jeg tro at disse antennene ikke er særlig godt egnet for 118-137 MHz. Nå vet jeg ikke hvor "skarpe" 27MHz-antennene er i forhold til hva de tar inn godt, men jeg tror en god FM-antenne (for mottak av vanlig radio) vil være mye bedre. Hvis du skulle finne på å investere i en retningsbestemt FM-antenne, skal du være klar over at, generellt, flere elementer (større antenne) gjør at den er mer selektiv på hva den tar godt inn. Derfor behøver ikke en stor FM-antenne være bedre enn en liten.

Når jeg får tid skal jeg forske litt rundt akkurat hva som gir godt resultat på flyfrekvensene - forhåpentligvis rekker jeg det i løpet av sommeren. Bor i Bærum, og målet (selv om jeg ikke tror jeg klarer det) er å få inn ENGM TWR eller ATIS.

Skal lage et "vitenskapelig" eksperiment hvor jeg bruker skikkelig måleutstyr, og ikke noen ulovlig scanner.

------------------

mvh

Tommy Martinsen

tommy@oslo.online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tommy!

Du har selvfølgelig rett, hvilket frekvensområde antenna er beregnet for er selvsagt viktig, og ikke minst, plasseringen. Samtidig er det lite ønskbart med en for retningsbestemt antenne. Målet er jo å ta inn all trafikk, ikke bare en spesiell sektor (om man ikke har et spesiellt mål i sikte, sånn som du).

For Christopher sin del blir det litt av akademisk interesse. Hvis du får inn ATIS, TWR, Oslo syd og upper, samt muligens Stavanger kontroll 120.065 og Copenhagen kontrol 126.050, da har du ikke så mye mer å hente Christopher. Med mindre scanneren også dekker politi, brann, ambulanse, walkie-talkie og mobiltelefon NMT nett. DA kan det være hyggelig med best mulig antenne. Men det er ulovlig så det er det selvfølgelig ingen av oss som har (plystre, plystre). Du får høre i en radiobutikk Christopher.

OSL ATIS fra Bærum? VHF er line-of-sight (som du sikkert vet Tommy), og det er mye stein mellom Bærum og Gardermoen. Kanskje om du får antenna høyt nok opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Aslak Iversen:

OSL ATIS fra Bærum? VHF er line-of-sight (som du sikkert vet Tommy), og det er mye stein mellom Bærum og Gardermoen. Kanskje om du får antenna høyt nok opp?

Som sagt, så tviler jeg på at jeg klarer det, i alle fall hjemmenfra. Men på jobben har jeg mulighet til å komme meg ganske høyt (men sikkert ikke høyt nok). Skal nok prøve med forsterkere og gode antenner - kanskje modifisere en meget god FM-antenne. Tror selv likevel at det ikke går, men jeg bare må prøve.

VHF er line of sight, men med visse modifikasjoner. VHF signalene bøyer noenlunde av for fjell og liknende, i alle fall mye bedre enn UHF. ATIS er dog ikke hovedmålet, det er selvfølgelig TWR. Det er bare det at det er mye lettere å forholde seg til en kontinuerlig utsending når man skal måle og teste på et signal. Jeg vil heller ikke låse meg mot ENGM, men ha inn så mye som mulig. Men for å finne riktig utstyr, vil jeg prøve meg på et svakt signal med kontinuerlig utsending. Så vil jeg heller prøve å modifisere antenna senere, og prøve å komme opp med noe som ikke er så retningsbestemt.

Forslag til dere som vil kjøpe antenne:

Kjøp en FM-radio antenne som enten er en "pisk", helst rundt en meter høy. Eller kjøp en 1 elements "retningsantenne". Den består av kun en dipol, og er derfor ikke retningsbetsemt, men tar i mot 180+180 grader. Har et lite svakt punkt akkurat i 180 grader punktet på hver side av dipolen, men det har ingen praktisk betydning (kalte det retningsantenne, fordi den likner mer på det i kontruksjon).

Huff, det ble nok en lang post med mye tekst, men dette er noe jeg har gått og tenkt på lenge, og jeg er veldig spent på hva jeg klarer å få til.

------------------

mvh

Tommy Martinsen

tommy@oslo.online.no

[Edited by Tommy Martinsen 08-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En såkalt discone antenne skal være bra for generell skannermottaking. Det kjekke med denne er at den er ca like følsom over et veldig stort frekvensområde (f.eks 110MHz til 1100MHz) Se bilde av denne på http://www.elfa.se/images/lw_hires/B12868_1.GIF"'>http://www.elfa.se/images/lw_hires/B12868_1.GIF" TARGET=_blank>http://www.elfa.se/images/lw_hires/B12868_1.GIF Dersom du skaffer en, eller ønsker å bygge selv (har oppskrifter på dette..) må radius på plata være minst 45cm for å få inn flybåndene, og stengene 63cm. Denne vil dekke 118MHz - 1180MHz

Mulig Magne Mæhre vet om denne _egentlig_ er noe tess [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Stian Storengen Olsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Ole-Jørgen Søberg:

(...)Men du kan jo være så heldig at tollen ikke åpner pakken.....

Lykke til.

Ole-Jørgen.

En jeg kjenner har hatt stort hell med Postens nye tolldeklareringsrutiner. Du får en melding i posten om at en sendings skal tolldeklareres. Da har du bl.a. valget å fortolle selv ved å bruke Tollvesenets hjemmeside. Her kan du oppgi at det er nesten hva som helst. Oppgi en passende verdi (under 200 kroner) og la byråkratiet gå sin gang. Du betaler 70 kroner mindre for tolldeklareringen, slipper at Posten åpner pakken, mindre moms men bruker litt lenger tid (2-7 dager). Kanskje han har hatt flaks men den metoden har faktisk fungert 4 ganger nå.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Stian S Olsen:

En såkalt discone antenne skal være bra for generell skannermottaking.

...

Mulig Magne Mæhre vet om denne _egentlig_ er noe tess

Fordelen med en diskonantenne er at den er resonant over et veldig stort frekvensområde (en til to dekader).

Ulempen er at den ikke har noe gain, slik at den vil virke dårligere i forhold til en "ordinær" antenne.

En diskonantenne er derfor ypperlig som en all-round scannerantenne, men noe mer tvilsom for mer "operasjonell" bruk.

--Magne

PS: Det jeg skriver her er veldig forenklet, men burde virke som en slags tommelfingerregel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For at scanneren garantert kommer inn i Norge må du bestille med DHL, det er sikkert det samme med de andre cargoexpress-selskapene (Fedx,UPS, etc.)

Jeg bestilte ihvetfall med DHL og den kom fram helt fint enda beskrivelsen var så mistenkelig som "Radio"

Ble vel en 200-300Kr i toll, men det var vært det.

Jeg kjøpte den av et firma i England over nettet og selgeren fortalte at mange pakker som ble sendt til Norge med vanlig post hadde blitt returnet, mens ingen av DHL's haddet det, derfor var det vært de 200 ekstra kronene DHL tar, for man får nemlig ikke pengene igjen av firmaene hvis tollen returnerer pakkene...

------------------

Mvh Christian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...