Gå til innhold

ATC "radio"


Mathias Ganss

Anbefalte innlegg

Hallo alle simmere!!

Jeg har et spørsmål:

Da jeg var liten og alle løp rundt med Walky Talkys og snakket med hverandre var det noen som hevdet at de fikk in fly meldinger altså ATC! Jeg bare lurer på om dette overhodet egentlig er mulig eller om det bare er tull. Vil man med noen som helst form for radio få høre ATC fra flyene når man er på bakken?

Håper noen kan finne noe klogt svar på et ellers ganske teit spørsmål!

Vennlig hilsen Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mathias...

Som gammel radiotelegrafist, kan jeg kanskje hjelpe deg et stykke på vei...

Sendere (og mottakere) genererer iblant noe som kalles harmoniske svingninger av de frekvenser som normalt brukes til kommunikasjon. Bor du da i rimelig nærhet av senderen, kan du høre senderen på en av de harmoniske frekvensene i stedet for den frekvensen som er i bruk. Med andre ord: om senderfrekvensen ikke er tilgjengelig på din mottaker, KAN du høre sendingene på en annen frekvens som dekkes av din egen mottaker. Jeg husker engang for mange år siden hvordan forskrekkelsen tok en person som bodde i nærheten av Gardermoen. Han satt en sødags morgen og spilte "Nærmere deg min Gud" på sitt elektroniske orgel, da han fikk inn radiokommunikasjonen fra flyplassen og klarering til takeoff..... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Det sies også at enkelte som bodde tett opp til NRKs langbølgesender på Kløfta, fikk inn NRK-sendingene på takrenna! Men denne går ikke jeg god for! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ble du noe klokere??

Mvh

KjellM

[Edited by Kjell Martinsen 07-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei,

som Kjell nevner kan man få inn mye artig kommunikasjon på diverse elektronisk utstyr bare man er nær nok en sender.

Men nå er det faktisk LOV å bruke mottakere for de frekvensene som flykommunikasjon bruker (118 - 136 MHz), så det morsomste er jo å kjøpe en egnet Scanner. Flykommunikasjonen foregår på MANGE frekvenser, så det beste er en radio som kan lagre de aktuelle freksvensene for det området du er i.

Det finnes spesielle Air Band radioer, og generelle scannere som kan ta inn dette frekvensområdet. Det brukes AM modulasjon i flykommuniksjon.

Happy listening.

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt til alt er avklart om lovligheten av scannere. Jeg var nylig i et møte om akkurat dette og trodde at nå skulle alle brikkene falle på plass, men neida, langt i fra. Den interne forvirringen i Post- og teletilsynet er bare blitt enda større. OG som ikke det var nok; nå er Justisdepartementet begynt å blande seg inn i debatten og vil ha scannerne forbudt. Det tror jeg ikke lar seg gjøre, men dette fører til en forsinkelse av frigivelsen av (nesten) alt av radioutstyr i henhold til det såkalte R&TTE-direktivet. Og dermed har også PT endret politikk og forbyr foreløpig all innførsel av bl.a. scannere. Så den første beskjeden vi fikk om at "alt" var frigitt, har de gått tilbake på og det synes som om PT sitter på gjerdet og venter på at noe skal skje. Jeg har lovet det før, og gjør det igjen; når noe skjer legger jeg ut info. Men ikke før jeg er 110% sikker på troverdigheten av det som blir sagt. Det jeg trodde var en bombe i begynnelsen av april, var i realiteten et lite egg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (men ikke skyt budbringeren).

Så til spørsmålet om lytting til ATC på radio, walkie-talkie o.l. Dette er neppe harmoniske av flyfrekvensene som slår inn, men noe vi kaller for høyfrekvensinnslag. Spesielt i litt "dårlige"/billige mottakere kan dette fenomenet skje, og det som skjer er at dersom det "uønskete" signalet blir sterkt nok, "overstyrer" det mottakerens lavfrekvensdel og du hører et annet signal i tillegg til nyttesignalet. F.eks. i et orgel er det bare LF-signaler (tror jeg) og da kan umulig harmoniske av flyfrekvensene slå inn. Nå blir jeg vel teknisk, men konklusjonen er ofte at dess dårligere mottaker, jo bedre er den til å motta slike "uønskete" signaler.

Mvh

Ole-Jørgen Søberg

Radiostøykontrollen

Post- og teletilsynet.

[Edited by Ole-Jørgen Søberg 07-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...