Gå til innhold

Fransk eller Tysk hvit vin...?


Dag Johnsen

Anbefalte innlegg

Hel alle dere som skal reise med Continental fra OSL til EWR i BusinessFirst klasse. Dette er kanskje litt utenom de vanlige debattene i dette forumet men jeg ble forespurt av innkjøpsavdelingen vår om nordmenn foretrekker Franske eller Tyske hvit viner? Har dere noen forslag eller tanker om dette...?

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag!!

Ut i fra mine erfaringer og obeservasjoner, så har jeg inntrykk av at det blir konsumert mye Tysk Hvit vin i dette landet.tyskerne har jo et bredt sortiment av gode viner til en fornuftig pris vell og merke. høres ut som det blir fisk til forett på business class;)

 

Ellers har Masi en ganske bra hvit vin som passer til det meste, halv tør!! God pris og god smak gjør denne vinen til en meget god kandidat til det bruket. er ikke helt sikker på hvor den kommer fra med synes huske italia eller noe i den duren. Ellers er mye av den vinen jeg har prøved fra Tyskland ganske så søt når det gjelder smaken!! men det finnes nok flere alternativer en som så. Men holder en finger på Masi da den er gunstig til det bruket som det er snakk om.

 

Absolutt vært å sjekke opp!!

 

www.artoftaste.no tar for seg vin,mat etc

 

ettersom det går mye i rød vin hos meg så anbefaler jeg på det sterkeste denne,Torres Mas la Plana Reserva 1998!!

 

Hilsen kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje at forretningsfolkene som reiser på business er såpass sofistikerte at de foretrekker franske hvitviner. De tyske vinene er jo gjerne litt enkle og søte, mens de franske ofte er tørrere og mer raffinerte. Norge har forandret seg endel i matveien de siste årene, folk bryr seg etterhvert om merke og årgang på vinen, prisen er ikke lenger det avgjørende, og etterhvert har mange fått øynene opp for at en vin kan ha andre kvaliteter enn sødme og lettdrikkelighet (og alkoholinnhold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har Masi en ganske bra hvit vin som passer til det meste, halv tør!! God pris og god smak gjør denne vinen til en meget god kandidat til det bruket. er ikke helt sikker på hvor den kommer fra med synes huske italia eller noe i den duren.

 

Uff og uff. Italienske Masi lager nokså få, lette og karaktersvake viner som neppe kan anbefales til et bredt publikum.

 

Skulle man være litt frekk og i tillegg gå for en god og spennende hvitvin vil nok en Gewürstraminer være noe utenom det vanlige. Kan egne seg alene som en god vin, eller ypperlig til et måltid med fisk/sjømat. Siden vindruen har god utbredelse i Europa, men også i USA kunne servering av vinen være et naturlig bindeledd over kontinentene. (markedsjippo). Geürstramineren lages forresten både i Tyskland og Frankrike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje at forretningsfolkene som reiser på business er såpass sofistikerte at de foretrekker franske hvitviner. De tyske vinene er jo gjerne litt enkle og søte, mens de franske ofte er tørrere og mer raffinerte. Norge har forandret seg endel i matveien de siste årene, folk bryr seg etterhvert om merke og årgang på vinen, prisen er ikke lenger det avgjørende, og etterhvert har mange fått øynene opp for at en vin kan ha andre kvaliteter enn sødme og lettdrikkelighet (og alkoholinnhold).

 

Tyske hvitviner er noe av det mest undervurderte som finnes. Pga libfraumilch ol. har de fått et rykte på seg for å være søtt skvip, men det lages mye utrolig god vin i Tyskland. Valget mellom Fransk eller Tysk vin avhenger av hva slags mat den skal drikkes til, ikke hvor sofistikert man skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for mange svar... "" Dag EM... Jo du har nok rett i dette med undervurderte Tyske viner, men det ser ut til at flertallet lener mot Franske viner...? Vi ender opp med et utvalg av Franske og California viner... "" Dere faar ta dere en tur paa BusinessFirst neste gang dere skal ut og fly... ""

 

Takk igjen... Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sebastian... jeg har ikke tid til aa gaa i detaljer men vi slo sammen First Class og Business Class for mange aar siden. Stort sett saa var alle de som reiste i First Class "upgrade" fra Business Class. Vet ikke om du har reist med CO BusinessFirst foer og hvilken erfaring du har med andre selskap... for eksempel American Airlines First Class vs. Business Class... men jeg tror ikke du vil bli skuffet. Det er vesentlige bedre seter enn en "vanlig" Business Class og service er den samme som de fleste First Class. Har du saa mye penger at prisen ikke har noen betydning saa er denne diskusjonen lite relevant... men de fleste firmareisende kan reise Business Class og ikke First Class og vi ser ut til aa trekke disse passasjerene...

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en kjent sak at flere og flere selskaper kutter 1.st, og heller beholer en biz-klasse med høy standard. De selskapene som har biz som høyeste klasse har en ofte en bedre biz-klasse enn de selskapene som har tre klasser. På mange strekninger er 1.st bare upgrades, og da er egentlig poenget borte. F.eks fjerner nå AF 1.st på alle fly bortsett fra 777, og trolig vil en del andre selskaper følge i samme sporet.

Personlig ville jeg heller flydd med Upper Class hos VS eller bizfirst hos CO enn biz hos BA eller UA.

 

Og tilbake til vinen: Chabils er nok det sikreste valget. Det vet jo de fleste hva står for, mange vil nok være usikre på en tysk vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...