Gå til innhold

B707 - 23 tonn fuel!


Bjørn Olav Henjum

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå nettopp var svogeren min og jeg oppe og fløy litt på Sola. Masse jagerfly og greier - det var stort.

Vi så et militært B707 lande mens vi gjorde klart flyet, og da vi taxet bortover mot rullebanen, hørte vi på radioen:

Grd: '707 do you need fuel?'

707: 'Yes, we need 23 tons'

Grd: '3 tons?'

707: 'No, 23 tons - two-three tons!'

Grd: '23 tons?!'

707: 'That is correct, and we need a fuel truck with two hoses or two fuel trucks. Thanks.'

Er det normalt å fylle så mye drivstoff på disse flyene? Er det kanskje spesiallaget for å kunne ta med ekstra mye drivstoff? Når jeg tenker meg om; kan dette muligens ha vært et drivstoff-fly? Altså et fly som jagerflyene bruker for å fylle drivstoff i lufta?

Hilsen Bjørn Olav, som slettes ikke kan så mye om militære fly! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

707 er jo et firemotors fly, og trenger en del drivstoff for å kunne ha noenlunde rekkevidde.

Sammenligner vi med 737-600/-700, har den en drivstoffvekt av usable fuel på ca 20 900 kg. Threeholer'en - 727-200 - har usable fuel vekt på 24 586 kg.

Jeg har ikke max fuelvekt på 707 (var dette en KC-135, altså en tanker?), men for en 707 i "normalt" utførelse høres helt helt OK ut. Jeg vil tro at den heller ikke hadde tomme tanker når den ber om "bare" 23 tonn.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....for å være ennå mer nøyaktig Tarjei, vel 174 tonn. Her er det imidlertid litt viktig å holde seg til proporsjoner.

En 744 har max TO vekt på ca 397 tonn, og en rekkevidde på vel 13 500 km. Rekkevidde på 707-320C (Cargo) var likevel på heftige 12 030 km (max fuel-no reserves, MTOW var ca 151 tonn.

Et rått tips for max fuel på 707 kan være rundt 60 tonn.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 30-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Roald Hansen:

....for å være ennå mer nøyaktig Tarjei, vel 174 tonn. Her er det imidlertid litt viktig å holde seg til proporsjoner.

En 744 har max TO vekt på ca 397 tonn, og en rekkevidde på vel 13 500 km. Rekkevidde på 707-320C (Cargo) var likevel på heftige 12 030 km (max fuel-no reserves, MTOW var ca 151 tonn.

Et rått tips for max fuel på 707 kan være rundt 60 tonn.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 30-05-2000.]

Aha, nå gjorde jeg littegrann feil når jeg regnet ut fuel, jeg regnet med maks take off weight og tok fra maks ZFW og satt da igjen med noe over 110 tonn, men som du sier er tankene større ja, akuratt noe nøyaktig tall fant jeg ikke i papirene mine, men 174-175 tonn kan se ut til å stemme bra ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Bjørn O.: hehe, det er klart at jeg synes jo 170 tonn høres mye ut når jeg står ved fuel pumpa og fyller 180 kg drivstoff på 172'n ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

For å pirke litt så fyller du nok ikke 180 kg fuel på 172'n, men 180 liter [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

180 liter fuel skulle med en egenvekt på 0,71kg/l bli ca. 128 kg.

Heldigvis er fuelen lettere enn vann, for hvis ikke tror jeg at jeg hadde måttet slanke meg for å ikke overskride vektbegrensninga i 172'n [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vi snakkes vel snakrt på Geiteryggen, Tarjei?

Vennlig hilsen

Sigurd HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Sigurd Haugan Danielsen:

Heisann!

For å pirke litt så fyller du nok ikke 180 kg fuel på 172'n, men 180 liter [image]
'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

180 liter fuel skulle med en egenvekt på 0,71kg/l bli ca. 128 kg.

Heldigvis er fuelen lettere enn vann, for hvis ikke tror jeg at jeg hadde måttet slanke meg for å ikke overskride vektbegrensninga i 172'n [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vi snakkes vel snakrt på Geiteryggen, Tarjei?

Vennlig hilsen

Sigurd HD

Veldig mye feil det skulle bli idag, selvfølgelig er det 180 liter (på ALG).

Vi snakkes sikkert neste uke ja, skal ha både flytime og teorieksamen på tirsdag, teori (B) på torsdag samt siste flytime før navtur. Så kommer forhåpentlig navtur på fredag, lørdag eller søndag [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (det gleder jeg meg til [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Roald Hansen:

Jeg kan ikke la være [image]
[/image] Når dere snakker om egenvekt på fuel på 0.71 er det fly
bensin
dere mener. Jet fuel har en annen egenvekt (fuel density), nemlig 0,8029 kg/liter.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 30-05-2000.]

Vi snakker om flybensin som vi må bruke på småflya ja (så lenge ikke vi får turbiner på dem [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), men jeg har lenge lurt litt på hva JETa1 veier, nå vet jeg det endelig [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Bjørn Olav Henjum:

Hei.

 

Grd: '23 tons?!'

707: 'That is correct, and we need a fuel truck with two hoses or two fuel trucks. Thanks.'

Hilsen Bjørn Olav, som slettes ikke kan så mye om militære fly! [image]
[/image]

 

757'ene her på torp blir også fyllt med dobble slanger... Halverer tiden liksom....

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten.

Det var et fint flyvær i går. Når var det du var ute? Vi så Safiren stå parkert med de andre småflyene da vi kom tilbake. Vi fløy mellom 1400 og 1600.

Har alltid hatt lyst til å være med Safiren selv. Jeg fikk likevel være med på litt 'aerobatikk' i går, for da var det trening på forskjellige typer stalls som sto på programmet, samt 360 graders svinger med 45 grader bank. Skal si magen flytter på seg under disse øvelsene... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Hilsen Bjørn Olav

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Bjørn Olav!

Tja, klokken var vel rundt 18:00 vil jeg tro.

Det var faktisk en tilfeldighet som gjorde at jeg fikk være med. Jeg jobber som reporter i en lokal TV stasjon, hun som egentlig skulle være med Safiren turde plutselig ikke, dermed måtte jeg steppe inn på halvtimes varsel.

Jeg har ikke noe imot denslags overtidsjobbing....

Vi var oppe i vel en halvtime og fikk med oss formasjonsflyvning med en 172 og noen heeerlige øvelser.

Höjdaren var barrelrollene... 3G høres kanskje ikke så mye ut, men..... Du måtte være der!

Håper du også får sjansen til en tur med Safiren!

Morten

 

- som samtidig oppdaget at en kompis er blitt 2. pilot på Antonoven.... Operasjon SMISK er snart i gang....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Morten Nesvik:

Höjdaren var barrelrollene... 3G høres kanskje ikke så mye ut, men..... Du måtte være der!

Morten


 

3G er ikke mye i et akrofly.... Prøv -2,5G i en utvendig loop, og +6G i en innvendig loop.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Fortell meg så hvordan +3G var i forhold... hehe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

De drar jo +5G i den gamle Harvarden så den er nok en større opplevelse enn safiren.... Den kommer vel dit til helga, så da burde du ta en tur... Koster vel 1400,- eller noe i den gaten....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Morten.

Hvis du er den samme Morten Nesvik som er på TV Vest, så har jeg nok sett deg, ja!

Jeg kan godt forstå at 3G kjennes. Jeg syntes instruktøren nevnte at man trekker 2G i 45 graders svinger, og jeg kjente da det også! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hilsen Bjørn Olav, som gleder seg til helgen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Kenneth G. Sørensen:

3G er ikke mye i et akrofly.... Prøv -2,5G i en utvendig loop, og +6G i en innvendig loop.... [image]
[/image] Fortell meg så hvordan +3G var i forhold... hehe [image]
[/image]


Give it to me! Det var på ingen måte vemmelig eller ekkelt med +3G, jeg føler heller ikke som noen supermann fordi jeg overlevde, det var bare (i mangel av et bedre ord) STILIG!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Bjørn Olav Henjum:

Hei igjen, Morten.

 

Hilsen Bjørn Olav, som gleder seg til helgen!

Hellau!

Akkurat DET kan du si at undertegnede også gjør!

Sansynligvis skal vi være der med et kamera team, gi deg til kjenne dersom du ser oss!

 

Snakkes!

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Roald Hansen:

... Rekkevidde på 707-320C (Cargo) var likevel på heftige 12 030 km (max fuel-no reserves, MTOW var ca 151 tonn.

Et rått tips for max fuel på 707 kan være rundt 60 tonn.


Jeg vil så nødig ødelegge den fine diskusjonen deres nå gutter, men litt gransking i kildene (og utgangspunktet for denne topic) viser at maxfuel på 707 er 55 tonn.

På intercontinental-versjonen 320 kunne de ha med seg ca 85 tonn (!!), men da var pax redusert til 141 mix-class. Verden har gått framover..

Forøvrig høres det ut til at dere har heftige RL turer, og kommer til å få en kjempehelg! Vi venter i spenning på livlige beskrivelser [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...