Gå til innhold

SID og STAR - igjen. Hvordan fly manuelt?


Ole-Jørgen Søberg

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke FMS og flyr dermed SID og STAR helt manuelt. SID går noenlunde greit da man hele tiden har referanser til VOR-radialer, beacons og høyder. Problemet oppstår når jeg skal finne retningen til en intersection som ofte er startpunktet i en STAR. Vet at denne ligger på radial xxx i en gitt avstand, men treffer sjelden denne i riktig avstand. Kan jeg be ATC om vectorering til 1. punkt i en STAR og så fly resten ned selv? Er dette riktig prosedyre? Man kan selvsagt "jukse" vha. GPS-en, men synes ikke dette blir helt rett. "" Hvordan gjør dere andre det som ikke har en fungerende FMS ombord? FMS i SB har jo ikke SID og STAR, eller finnes det en oppdatering til denne? Og FMS-en i Fandaen mangler jo det meste av navaids (foreløpig).

 

Edit: Ved nærmere ettertanke er det en egen knapp på FMS-en i SB som heter intersection. Kanskje det går an å ha FMS operativ og når man får beskjed om å fly en STAR kan man kanskje skrive inn navnet på 1. intersection og trykke Go to eller noe for å finne startpunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikkje eg satt meg inn i korleis fmcen i SB fungerar, men om det går ann å plotte fix skulle det nok gå ja.

Om du har kart så er det jo bare å plotte inn kvart einkelt fix. Om fandaen vil samarbeide med sb er eit heilt anna problem som kan vere. Så vidt eg veit kan ein ikkje bruke fsnav sammen med fandaen og sannsynleg vis sender FMCen i SB dei samme eller ganske like signal som styrer autopiloten.

 

Men, det er jo bare å teste offline først, kanskje det går med fandaen og ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Her er noen tips:

 

Bruk av FMC i SB:

Det finnes oppdaterte navaids til SB som kan lastes ned fra internett. Det finner du her: Steafans navdat . Her kan du laste ned oppdaterte navdata til en mengde FMC og programmer. Jeg benytter alltid FSNavigator for å lage en flightplan. Denne ineholder SID/STAR og jeg får derfor også dete "gratis" når jeg lager flightplanen. Den ferdige FP exporterer jeg så til bruk i SB. Når jeg da starter SB og laster inn FP så kommer ruta automatisk opp SB sin FMC. Vær OBS på at denne FMC ikke flyr fix-er som ikke er definert i navaidsene som ligger i databasen.

 

Den andre måten er, dersom du har FSNavigator, å bruke FMC i FSNavogator. Denne flyr da den ruta du har definert, inkl SID/STAR. Veldig enkelt. her kan du også veldig enekelt fjerne eller legge til punkter underveis dersom du feks. blir bedt om å fly direkte til et annet navpkt. Det kan du gjøre i SB sin FMC også, men det er litt mer omstendelig.

 

Den tredje måten er å legge inn alle puktene i SB manuelt, eller benytte funksjonen "direct to" i SB sin FMC. Jeg benytter ikke denne så ofte for jeg synes den er for tungvint.

 

FMC både i FSNavigator og SB kan også holder rede på høydene du skal fly dersom du legger disse inn, samt speed på angitte pkt. Dette forutsetter dog at du også setter den høyden du skal til i autopilotene i panelet før du skal starte en descend eller climb.

 

Så du ser det er mange måter/muligheter her. Nå har jeg bare forklart mulighetene. Hvordan du praktisk benytter mulighetene/programmene må man lese seg til og/eller ved prøving og feiling.

 

Lykke til videre Ole Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite triks som jeg bruker å gjøre når jeg flyr VFR natt i FS, hvor det er vanskelig å finne raporteringspunkt er å bruke DME og radialer som somoftest er oppnevnt i kartene.

Illustrasjon følger under:

Man ligger på heading 230' og skal fly til det røde krysset.

Du har DME og radialer til GRM VOR.

Du stiller inn VOR frekvensen og får opp heading og DME til GRM, det du nå gjør, du leser av at punktet ligger på heading 180' UT I FRA GRM VOR, altså vil heading MOT VOR stasjonen fra punktet være 360'.

Jeg flyr f.eks på heading 090 til jeg kommer til det området nålen viser at GRM VOR ligger på 360' og svinger deretter.

Altså, jeg går inn på heading mot punktet først, og da er det bare å lese av DME for å finne ut når du er over målet, altså 10 DME i dette tilfellet!

[image]http://www.home.no/icskaug/navaid.jpg[/image]

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Ivar. Jeg skjønner jo prinsippet "", og din metode er jo fin når man flyr VFR. Dersom man flyr IFR blir ikke dette helt riktig da man ikke flyr direkte mot fixen.

 

Ellers tusen takk for alle tips. Så har jeg noe å forske på framover, men det ser ut som om jeg må fram med kredittkortet igjen for å kjøpe FSNavigator "" Dersom det er mulig å endre ruten på en enkel måte i FMC-en er jo dette et godt alternativ. Jeg trodde man måtte trykke F9 og få fram "hele lefsa" igjen for å gjøre endringer.

 

Tusen takk alle sammen. Hva skulle en novise som meg ha gjort uten dere guruer? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg tror dere blander kortene her litt, for det er absolutt ikke noe krav å ha FMC for å fly IFR! På kartet til Ivar har du to VOR-stasjoner, og disse, kombinert med kompass og stoppeklokke er nok til å fly under instrumentforhold til det oppgitte fixet.

 

Trekk en strek på kartet fra den blå VORen til fixet, les av radialen, og still inn på VOR2. Still inn den røde VORen på NAV1 med radialen fra denne VORen til fixet. Fly på magnetkurs mot fixet, og følg med på instrumentene for å sikre at du ligger på riktig side av radialene.

 

Jeg anbefaler Instrument Rating-leksjonene i Flying Lessons i FS9 der det er øvelser å prøve seg på.

 

FSNavigator er fin å ha, fordi du kan klare deg uten andre kart over området, men lær deg å fly uten FMC og GPS, så får du bedre forståelse av navigering på egenhånd. Etter en slik tur kan du slå på GPS for å se hvordan du fløy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvsagt helt rett Vidar. Man har dessuten gjort seg så avhengig av tekniske hjelpemidler at man glemmer å fly manuelt. Det du skriver er jo "barnelærdom" i navigasjon og jeg brukte metoden ofte da jeg hadde FU2 installert, men forutsetningen er at man har to VOR innen rekkevidde slik at man kan krysspeile. Men det er ikke sikkert ATC synes dette går raskt nok når jeg får beskjed om å fly til en fix. Dette blir fort 5-6 minutter ekstra med tegning på kart og innstilling av NAV 1 og 2. (synes jeg hører CTR tromme med fingrene på bordet "var det i dag eller i morgen han skulle endre kurs??" "")

 

Nå har jeg endelig fått installert FS Navigator så da er det tilbake til instrumentene igjen "", men fint å få en repetisjon av og til slik at det ikke går i glemmeboken (den er blitt til flere bind etterhvert "") Tror nok de som har PPL og flyr mye VFR bruker dette ofte for å finne posisjonen. Uansett; takk for leksjonen Vidar.

 

Edit: Og jeg uttrykte meg litt klosset ang. VFR og IFR i mitt forrige innlegg. Det jeg mente var at ved VFR kan man "lete" seg fram til riktig radial og så fly in- eller outbound for å finne rett avstand. Da vet man at man er på rett plass. Ved IFR må man snarest mulig finne rett kurs direkte til fixen (og det kan man med din metode). Vet jo at man ikke trenger FMC for å fly IFR. Det har jeg jo gjort hele tiden i VATSIM, men nå blir det andre boller bare jeg får lært meg bruken av FSNav ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...