Gå til innhold

Kaprer hoppet i fallskjerm fra A300


mwalther

Anbefalte innlegg

Heppelidodelidoo,

Aftenpesten.no kan idag på http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/d142239.htm"'>http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/d142239.htm" TARGET=_blank>http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/d142239.htm fortelle om at en kaprer hoppet fra det kaprete Filippinske flyet av type Airbus 300 i 6000ft. Dette er bekreftet av CNN.com http://www.cnn.com/2000/ASIANOW/southeast/05/25/philippines.hijack.03/index.html."'>http://www.cnn.com/2000/ASIANOW/southeast/05/25/philippines.hijack.03/index.html." TARGET=_blank>http://www.cnn.com/2000/ASIANOW/southeast/05/25/philippines.hijack.03/index.html.

Hvordan er dette mulig? I fart..Jeg trodde det var U-mulig - eller gjelder det kun hvis kabinen er i trykk?

Markus

----------------------------

norsk radioforum http://netguide.org/nrf"'>http://netguide.org/nrf" TARGET=_blank>http://netguide.org/nrf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i en eller annen avis, at han først ville hoppe fra cruising altitude, men at dørene da ikke lot seg åpne pga. trykkforskjellen mellom kabinhøyde og virkelig høyde. Derfor gikk pilotene ned til 2000 fot (tror jeg det var) slik at det ble mulig å åpne døren for hoppe ut.

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Det fortoner seg ikke på noen annen måte enn at det kan, avhengig av utetemperaturen fortone seg litt kjølig og at det trekker litt for de som sitter nærmest døra.

På ingen måte fare for å bli sugd ut eller no' sånt dramatisk tøv som man gjerne hører om.

Sky dive

Bjørn Ramsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hopp-høyde å være, så var det nok lavt...

Normalt så hopper man fra FL100 til FL120....

Det er vel ikke ikke noe system som hindrer deg å åpne en dør sålenge kabinen IKKE er under trykk.

Grunnene til dette er nok at:

1. Et slikt system kan kanskje svikte ved en kræsjlanding, og dermed hindre folk i å evakuere i en nødsituasjon.

2. Ved røykutvikling i kabinen kan det være greit å kunne "sette døren på gløtt" for å lufte ut røyken.

Dette er faktisk std. prosedyre i både B727 og B747 (og sikkert flere som jeg ikke vet om). Dette kan selvfølgelig kun gjøres i så lave høyder at kabinen ikke er satt under trykk da dette trykket vil hindre deg i å åpne dørene.

 

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6000 fot er ikke spesielt lavt til å være hopphøyde. Minimum hopphøyde er 3000 fot og det er her alle fallskjermelever begynner (og da med linehopp hvor fallskjermen åpner seg når man hopper ut av flyet).

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Från BBS News - lite mer information än álá VG / Nettavisen

The pilot depressurised the cabin to allow a door to be opened, after descending to a lower altitude of 1,800 metres (6,000 feet) at the hijacker's request.

The gunman showed the crew what appeared to be a nylon parachute bundled inside his rucksack, and asked them to show him "how to jump".

"I had to push him because he wanted to jump," a flight attendant said. "I opened the door because he wanted to jump."

A local leader in the Real area, Basilio Gesmundo, told DZMM Radio that residents saw a plane circling, and saw something fall from the plane.

Finally, they saw a man floating for about five minutes, but he separated from the parachute and fell into the forested mountains, Mr Gesmundo said.

Plane landed with the door still open after the hijacker's dramatic exit

 

A police officer told the radio station that the man had landed so hard that his body was buried in mud, with only his knees and hands protruding.

Ja ja vad skall man säga.... bättre lycka nästa gång..

På Fredags humör - Andreas

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

quote:

6000 fot er ikke spesielt lavt til å være hopphøyde. Minimum hopphøyde er 3000 fot og det er her alle fallskjermelever begynner (og da med linehopp hvor fallskjermen åpner seg når man hopper ut av flyet).

Christian

Kan bare bekrefte dette. Da jeg pent ble nødt til å motta samboerens bursdagspresang - som var et tandemhopp - så forsvant to elever ut av flydøra ved 3000 fot. Jeg måtte bli med opp til 10000... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image]

------------------

Bjørn Olav

henjum@privat.cybercity.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Bjørn Olav Henjum:

Hei.

Kan bare bekrefte dette. Da jeg pent ble nødt til å motta samboerens bursdagspresang - som var et tandemhopp - så forsvant to elever ut av flydøra ved 3000 fot. Jeg måtte bli med opp til 10000... [image]
[/image]


 

Da hoppet de nok med line-utløser...

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må vel ikke glemme at den "smarte" flykapreren hadde en hjemmelaget fallskjerm, som løsnet rett etter at han hadde hoppet ut av flyet.

Det ble mos da han traff bakken..... !

Han landet i en myr, og bare hendene og litt av føttene var over overflaten.

Men... han hadde sikkert en fin, og luftig tur [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

 

mvh

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det oen som hørte mediamolbo0listen på p4 på lørdag kl. 12 eller reprisen kl. 18 De slang drit om hvor forbanna dum du måtte være for å hoppe ut av et fly med hjemmelaget fallskjerm. Det var ganske morsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kun for å avklare utsprangshøyder (MSL) i.f.m. fallskjermhopping;

*Laveste tillatte utsprangshøyde er 1500ft (og forutsetter at flyet holder minst 60kt).

*Fallskjermelever med utløserline; 3000ft

*Fallskjermelever på frittfall min. 3500ft

*Tandemhopp min. 6000ft

*Oksygenhopp over 13000ft

:-)

Bjørn Ramsland

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hva slags dørmekanisme det er på A330?? Det kan jo ikke være sånn som på f.eks. B737 og B757 (døren går litt inn, og svinger deretter ut og frem). Noengang prøvd å åpne bildøra helt opp på motorveien? Det er umulig!! Dette flyet holdt kanskje 180kts (333 km/t)...

Jeg forestiller meg at døra kanskje går inn og opp???

På A320 går vel døra ut og frem uten å svinge, men jeg tror at selv det hadde vært umulig i 333 km/t.... (eller var det kanskje Tu-154b???)

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.5.2000 klokken 21.00 skrev Bjørn Ramsland:

Hei

Kun for å avklare utsprangshøyder (MSL) i.f.m. fallskjermhopping;

*Laveste tillatte utsprangshøyde er 1500ft (og forutsetter at flyet holder minst 60kt).

*Fallskjermelever med utløserline; 3000ft

*Fallskjermelever på frittfall min. 3500ft

*Tandemhopp min. 6000ft

*Oksygenhopp over 13000ft

:-)

Bjørn Ramsland

 

Normal hopp med fritt fall er 12.500fot. Over 15.000fot er oksygenhopp.

ref: del_100_sikkerhetsbestemmelser__rev_september_2011_1.pdf (nlf.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...