Gå til innhold

Ryanair må punge ut!


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Dette har vell alle som driver seriøse flyselskap i Europa sett frem til i lang tid.

La oss håpe at denne dommen får følger for alle flyplasser de trafikkerer, og at de fra nå av må betale for seg, akkurat som alle andre selskaper.

 

Spesielt håper jeg dette får innvirkning på den offentlige subsidieringen av selskapet på Karmøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakens kjerne er ikke bilett prisene, men den helt ulovlige virksomheten som har gitt Ryanair store fordeler i forhold til andre selskaper. På ruter der andre selskaper trenger 60 % belegg for å gå i pluss, trenger Ryanair 20%

 

Hadde SAS fått samme betingelser som Ryanair på Karmøy så kunne også de tilbudt vesentlig lavere priser....Men ingen i "Lufthavnutviklinga" er villige til å gi SAS slike betingelser. Da er det en ulovlig subsidiering som favoriserer et selskap framfor ett annet....

Slike korrupte ting skal vi ikke godta i år 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakens kjerne er ikke bilett prisene, men den helt ulovlige virksomheten som har gitt Ryanair store fordeler i forhold til andre selskaper. På ruter der andre selskaper trenger 60 % belegg for å gå i pluss, trenger Ryanair 20%

 

Hadde SAS fått samme betingelser som Ryanair på Karmøy så kunne også de tilbudt vesentlig lavere priser....Men ingen i "Lufthavnutviklinga" er villige til å gi SAS slike betingelser. Da er det en ulovlig subsidiering som favoriserer et selskap framfor ett annet....

Slike korrupte ting skal vi ikke godta i år 2004

 

Nja. SAS er som telenor .. Skal prisene ned må de tvinges!! .. Om SAS hadde fått full dekning fra staten ville bilettprisene sansyneligvis holde samme nivå som nå.

RyanAir har en litt annen politikk. De gjør biletteneprisene så lav som det er mulig ...SAS gjør prisene så høye som mulig, for å tjene mest mulig. Ikke at det var så vellykket da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la dem ta rotta på Ryanair slik at billettprisene kommer opp på et skyhøyt og anstendig nivå igjen...?

 

Tror han vil frem til at Ryanair er vel og bra så lenge alle andre kan stille likt i konkuransen, og jeg er helt enig....

 

Ryanairs største konkuransefortrinn er jo at de får andre til å betale utgiftene sine for å få dem til å fly hos dem...

 

Nja. SAS er som telenor .. Skal prisene ned må de tvinges!! .. Om SAS hadde fått full dekning fra staten ville bilettprisene sansyneligvis holde samme nivå som nå.

RyanAir har en litt annen politikk. De gjør biletteneprisene så lav som det er mulig ...SAS gjør prisene så høye som mulig, for å tjene mest mulig. Ikke at det var så vellykket da

 

Du viser en overaskende liten innsikt i hvordan bransjen fungerer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du viser en overaskende liten innsikt i hvordan bransjen fungerer....

 

Jeg har ikke satt meg inn i regnskapet til hverken SAS eller Ryan. Jeg forklarte det ut ifra hvordan det i mange tilfeller kan se ut.

 

At flyplassavgiften kan øke en enkel billett på 200kr opp til 1200kr har jeg liten tro på.

(Ser bort ifra kaffen til SAS koster 200-300 kr pr kopp.)

Kan du da fortelle meg hva Ryanair betaler for hvert besøk de har på Torp?

 

Jeg bare nekter å tro at SAS kunne stille med SAMME priser som Ryanair under samme vilkår angående denne flyplassavgiften ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RyanAir har fått en god del mer än rabatt på landnings avgiften... 35Mille på EN flygplats..!!!

 

SAS har visst varit för dyra. Ingen tvivel om det.

Men, i egenskap av statligt ägt flygbolag så har där samlat på sig allt för många anställda i förhållande till arbetsmängd. Ett ganska vanligt förhållande om man ser på statliga bolag. SAS har altså haft en kostnads nivå som varit mycket högre än det borde varit. SAS har inte tagit gott betalt för sina biljetter bara för att de hade lust, de har gjort det för att täcka sina kostnader (och naturligtvis gå med vinst, som alla andra bolag).

 

Sedan har SAS flugit på många destinationer genom åren som bolag a´la RyanAir aldrig skulle tänka på att flyga till. Detta p.g.a. en distrikts politik som belagts SAS i egenskap av statligt bolag.

 

Så det är mycket mer till detta än "SAS är dumma för de är dyra" argument...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg inn i regnskapet til hverken SAS eller Ryan. Jeg forklarte det ut ifra hvordan det i mange tilfeller kan se ut.

 

Akkurat... Det ser slik ut fordi du ikke klarer å skille mellom hvordan to vidt forskjellige selskap opererer...

 

At flyplassavgiften kan øke en enkel billett på 200kr opp til 1200kr har jeg liten tro på.

(Ser bort ifra kaffen til SAS koster 200-300 kr pr kopp.)

 

Det er jo ikke bare avgiftene til flyplassen som setter prisen, men også hva slags tjeneste selskapet tilbyr.

 

Ryanair tilbyr deg "point-to-point" transport, ingen gjennomgående innsjekk, ingen transfer-flights, fjerntliggende flyplasser, null service inkludert, og null ansvar... Du betaler for å bli flydd fra A til B, , men ikke for service, så ved forsinkelser, kanselleringer, osv, så er det ditt problem, ikke Ryanair sitt...

 

Blir flyet kansellert (f.eks fordi flyet går til OSL fordi det er tåke på Torp), så har du to muligheter:

 

1. Få tilbake pengene dine ved å henvebde deg skriftlig til Ryanair sitt hovedkontor i Irland.

 

2. Få reise en annen gang, avhengig av at det er plass.

 

Flyet venter ikke på OSL til man kan få passasjerene dit, men returnerer tomt.. Man får ingen kompensasjon.

 

Kan du da fortelle meg hva Ryanair betaler for hvert besøk de har på Torp?

 

Selvsagt ikke... ..men de har ikke mye å klage på...

 

 

Jeg bare nekter å tro at SAS kunne stille med SAMME priser som Ryanair under samme vilkår angående denne flyplassavgiften ...

 

Samme pris vil det selvsagt ikke være, siden man har to helt forskjellige måter å drive flyselskap på, men det hjelper. Det vil jo utjevne en konkuransefordel som kun Ryanair har, og på den måten så får andre selskaper faktisk muligheten til å kunne konkurere på likt grunnlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du da fortelle meg hva Ryanair betaler for hvert besøk de har på Torp?

 

Selvsagt ikke... ..men de har ikke mye å klage på...

 

Men til Ryanair og Torp: Det ser ut som om Ryanair skiller mellom offentlige og private flyplasser, at private flyplasser nå kan få enda større frihet til å forhandle fram kommersielle avtaler, og at det er de offentlige flyplassene som taper (iflg. Ryanair) på det. Det betyr vel at Torp isåfall (i alle fall teoretisk) kan nyte godt av det, siden flyplassen ikke er eid av Avinor?

 

Og NB: Dette spørsmålet ble ikke stilt for å nå det runde tallet. Det bare ble sånn! ""

 

Edit: Men etter at jeg la inn et nytt svar lenger ned, skiftet antall innlegg til 1001! Hvor er det blitt av nr. 1000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du da fortelle meg hva Ryanair betaler for hvert besøk de har på Torp?

 

Du kan jo også snu litt på spørsmålet og spørre hva de FÅR for hver flight til ENHD. Faktumet er at de blir subsididert med et beløp som er veeeeldigt stort for hver eneste ankomst.

(i tillegg til gratis handling av verdi ca 6000,- pr. turnaround, gratis de-icing og 90% rabatt på landingsavgiften.)

 

(...Litt avsporing her, da jeg ikke veit hva de betaler på torp "" )

 

Slike betingelser er mildt sagt konkuranse hemmende. Ingen flyselskaper som betaler "normale" avgifter kan konkurere med ryanair...Og det er jo det dagens EU- dom handler om.

 

Muligens jeg virker litt krass i kritikken av Ryanair, men jeg liker ikke måten selskapet driver på... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, all ære til dem for gode forhandlings tekniker.

Men det er jo snakk om ofentlige penger (hvertfall her på ENHD) Det er ikke så bra.

Også er det jo forskjell på å få rabatt på en flyplass, og få penger av en flyplass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde sikkert ikke blande meg, for jeg har egentlig ikke så mye peiling, men jeg har likevel følgende å si:

 

Det kan godt være at Ryanair ikke har konkurert på like villkår og at kravet om at de skal gjøre opp for seg er korrekt og rettferdig. Men la i så fall kritikken av selvskapet dreie seg om akkurat dette. Jeg som forbruker er nemlig kjempefornøyd med at et selskap som Ryanair eksisterer. For meg personlig er det flyprisen, og den alene, som er avgjørende for valg av flyreise. Når jeg ikke etterspør noen spesiell service er jeg strålende fornøyd med at det finnes et selvskap som ikke tilbyr det, og dermed heller ikke tar seg betalt for det.

 

Flypriser til hundrelapper i stedet for tusenlapper er, sett fra mitt synspunkt, utelukkende et gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det tycker ju de flesta...

 

Men att Piloter måste köpa sig en typkurs till ett så högt pris att flygbolaget faktiskt tjänar på att anställa de som inte redan har typkurs på aktuell flygtyp, det bryr sig kunden lite om.

 

Att löne strukturen är upplagd så att piloterna tjänar en dålig grundlön och får utbetalt extra baserat på hur mycket de flyger, det spelar heller liten roll för kunden. Det är gott betalt i RyanAir...helt tills du blir sjuk och måste klara dig på en del av grundlönen.

 

För att inte tala om hur det är att jobba i kabinen...

 

Men, bara bolaget kan sälja billiga biljetter så bryr sig kunderna lite eller inget om att arbetsbetingelserna för de som tillbyr tjänsten ofta är sämre än det kunden själv ville accepterat på sin arbetsplats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Men, bara bolaget kan sälja billiga biljetter så bryr sig kunderna lite eller inget om att arbetsbetingelserna för de som tillbyr tjänsten ofta är sämre än det kunden själv ville accepterat på sin arbetsplats.

 

Nei, og det er et interessant poeng. For når det gjelder en del andre bransjer blir det gjerne sterke reaksjoner på vanskelige arbeidsforhold, fagforeningsforbud, lønn under tariff og slike ting. Det er sjelden vi hører om tøffe arbeidsforhold for f.eks. piloter, kanskje fordi det tradisjonelt har vært (og tildels er) et høystatus-yrke. Men Ryanair har vel vært banebrytende også på dette området virker det som, altså når det gjelder å presse mer ut av de ansatte?

En annen ting er selvsagt sikkerheten: Dersom kundene hadde trodd at lave billettpriser skyldtes at flyselskapet hadde redusert på sikkerheten, så hadde de kanskje valgt andre selskaper med dyrere billetter? Det gjør de jo ikke, så Ryanair må jo ha en viss troverdighet blant folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Om säkerheten hos RA ska jag inte yttra mig offentligt.

 

Men det är vid ett flertal tillfällen bevisat att folk gärna äter gift bara det är på salg..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Braathens fløy på Haugesund så ble det spurt om de kunne forlenge runwayen. Da var svaret nei. Tørre å spørre lavere avgifter ville være bortkastet tid.

 

Da Ryanair ville fly så ble halleluja stemning i Haugesund med kronerulling fra næringslivet og bortfall av avgifter. Er det noe rart at Ryanair klarer seg? 35% av billettprisen er avgifter. Hvem skal betale flyveledere - brøyteutstyr -brannbiler? Jo det er resten av flyselskapene som betaler sine avgifter.

 

Nå har heldigvis vestlandregionen snart konk på eksperimentet. De har bare driftsmidler ut mars måned. Igjen er det tigging av næringslivet istedenfor å la Ryan betale det koster å drive flyplass. OK for meg. Men det hadde vært greit med konkurranse på like vilkår. Det er bare sunt for alle.

 

Hvis du hadde drevet en pølsebod på normalt vis og hadde fått en konkurrent som var så populær at de slapp å betale moms. Media syntes det fantastisk at endelig kunne man få kjøpt pølse til 1 krone. Det at det var kun 2 pølser som ble lagt ut til salg hver mandag morgen som kostet 1 krone var det ingen som brøy seg om. Resten av uka kostet samtlige pølser kr 5. Pølsebrød kostet kr 15. Sennep -ketchup kr 10.

 

Mottrekket ditt ville være å selge pølser til kr 1 du også. Garantert tap da du har mediene mot deg at har alltid vært dyrest og du må betale moms. Er det like konkurransevilkår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...