Einar Halvorsen Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Hei Minner om flyin kommende søndag. Bare en ATC har booket posisjon. Er det ingen flere som kan sitte som ATC??. Minner også om at SVA kommer med sine piloter på sin Europatur. De skal ha avgang fra Bodø til Gardermoen samme dag. Søndag 25. januar fra kl. 2000 - 2300 (lokal norsk tid), bemanner vi følgende plasser i Nord-Norge: ENBD_CTR, ENBO_APP/TWR ENTC_APP/TWR ENDU_APP/TWR ENEV_APP Dette skulle gi plass for 8 ATC. Kommer det flere som vil være ATC så tar vi med AFIS for Vesterålen/Lofoten, samt TWR på ENKR(Kirkenes) og ENNA(Bannak). Alle som vil være ATC booker posisjon via vACCNorway sine websider og ATC-bookingen der. Noen kan også bemanne ENGM. Da er ballen spilt over til dere folkens. Det er opp til dere om dette skal bli gjentatt eller ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Jeg skulle akkurat til å minne om det samme! Som dere vet, så var det jeg som kom med dette forslaget, og heldigvis var det flere enn meg som har hatt dette i tankene! Men siden jeg både er ATC på VATSIM, og pilot for SVA, så står jeg ovenfor et lite dilemma! Mest sannsynlig vil jeg nok fly sammen med SVA kollegaene mine. Så dere andre ATC'er i Norge, som ikke skal fly for SVA, vær så snill å still som ATC! Denne kvelden er jo en "test" fra Einar sin side, om vi er kompatible til å gjennomføre et "weekly fly-in", ved at vi bemanner de største flyplassene i Norge (og omhegn), viser til følgene notis som jeg la ut den 12. Januar: Hei igjen folkens!Jeg har sittet her å tenkt litt, og jeg har kommet opp med noe jeg iallefall synes er en god idè. Men det er snakk om litt resussjer og planleggning, men vi har vel en meget flink Event Coordinator i VACCN, så det skal ikke bli noe problem! Men til hovedsaken, hva om vi bemannet de "største" flyplassene i Norge, fullt ut med alle possisjoner som er mulig (iallefall nesten alle) hver Søndag litt fram i tid? Nå tenke jeg ikke at vi skulle bemanne alle på en gang, men at vi rokerte hver uke. F.eks at vi bemanner Gardermoen, Sola/Bergen, Værnes, Bodø og Tromsø? Dette hadde vært godt både for ATC, slik at de får prøvd litt nye flyplasser og for pilotene som kanskje får variert rutenettet sitt, allefall de som flyr etter ATC, siden det nesten aldri er ATC andre plasser enn Oslo..? Link til alle innleggene Så jeg håper virkelig vi står på for å få gjennomført dette!! På gjennsyn folkens! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Dette blir bærre lækkert. Håper at mange kan stille som ATC og at det kommer mange fly. Et lite spørsmål; må man lage ny FP for hvert leg dersom man vil fly innom flere flyplasser? I tilfelle ja, kunne det vært greit å lage disse i forkant og bare fylle inn nye tider. Hvordan og hvor lagrer man FPs som er laget i SB? Så får vi ser om jeg er modig nok til å logge meg på Et lite ekstra; hvordan er prosedyrene mht AFIS? Blir man bare "handed over" fra CTR og får landingsklarering når man har "rwy in sight"? De har vel ikke radar og andre fine hjelpemidler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Hmm.. FP i SB kan lagres hvis du bruker menyen du har på høyre-klikk i SB vinduet, og velge en eller annen meny under der, og lagre FP du har satt opp. Det er samme plassen som man henter ut lagrede planer fra. Når det gjelder AFIS gir vel ikke de clearence, men bare at RWY er clear og slikt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Hei folkens! Jeg booker ikke noen foreløpig, fordi jeg er litt usikker på når jeg har tilgang til internett på søndagskvelden... Men jeg kommer aller mest sansynlig (les: hvis ingen andre KREVER å få pc-en) til å sitte ATC, kunne tenkt meg enbo_twr, men den er jo opptatt. Vi får se hvor jeg ender opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Får se om lydkortet kommer i morgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Bodø er nå bemannet med TWR og APP + Bodø CTR.Kan noen tenke seg å bemanne Tromsø? Dette er jo et Nordnorsk flyin så jeg syns vi skal ha service på de største flyplassene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Ettersom jeg nå har fått til VATSIM så blir det vel litt flying i Nord ja. I utgangspunktet fra Bodø.... Når er dette? Får håpe det ikke er sent på en søndagskveld eller i uka for da kan jeg være så kort på. Men blir det Fredag eller Lørdag (KVELD) kan jeg sitte LENGE! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Ettersom jeg nå har fått til VATSIM så blir det vel litt flying i Nord ja. I utgangspunktet fra Bodø.... Når er dette? Får håpe det ikke er sent på en søndagskveld eller i uka for da kan jeg være så kort på. Men blir det Fredag eller Lørdag (KVELD) kan jeg sitte LENGE! Det er på søndag kl 2000 Jeg tenkte på å sitte entc_app, men er litt usikker på rutinene der oppe, kom fram til følgende etter litt studier: Tromsø ENTC TAXI 01 in use: Backtrack, med mindre flyet ikke trenger hele banen. 19 in use: Backtrack uansett SID 01 in use: Sørover: Hovedsakelig SJA 2A Unntak: Fly til Bardufoss: flyr utenom SID Fly til Andøya: AND 2A Nordover: LOMVI 2A Nordøstover: Hovedsakelig HTK 2A Unntak: fly til Sorkjosen: LENSA 2A SUNUP 2A brukes i liten grad, kan brukes på request. 19 in use: Nordover: Se rwy 01 Sørover: hovedsakelig BFD 2B Unntak: fly til Osloområdet bruker MLV 2B Nordøstover: hovedsakelig HTK 2B Unntak: fly til Sorkjosen og Alta bruker LENSA 2B STAR: Tildeler etter waypoint i flightplan. (eller finnes det standard STAR etter hvor de kommer fra?) Dersom det stemmer kan jeg sitte entc_app. Kan noen gi meg tilbakemelding? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Har sendt deg noen kart for Tromsø,sjekk mail. Bekreft dette. see you! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Nå oppdaget jeg at ATCene på VATSIM ser meg ved SOLBERG mens jeg egentlig er på ground ENGM..... Hva kan være feilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Hmmm? Thomas kan du bekrefte at din mail.adr er rett? Fikk denne mld etter at jeg hadde sendt deg kartene: ----- The following addresses had permanent fatal errors ----- <thomas_gundersen@yahoo.no> Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Nå oppdaget jeg at ATCene på VATSIM ser meg ved SOLBERG mens jeg egentlig er på ground ENGM..... Hva kan være feilen? Da mangler du Service Pack 1 innstallert i WinXP.Dette fikser dette ploblemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Nå oppdaget jeg at ATCene på VATSIM ser meg ved SOLBERG mens jeg egentlig er på ground ENGM..... Hva kan være feilen? Da mangler du Service Pack 1 innstallert i WinXP.Dette fikser dette ploblemet. Trodde dette var effekten når man ikke bruker FS relay? Mange piloter hadde jo dette problemet når man gikk over til FS2004 på VATSIM. Hva den faktiske faktoren for problemet var husker jeg ikke i farten, men jeg synes å mimmre at det var noe med FS relay.. Forøvrig ser det ut som det blir bra bemanning av ATC i morgen, så vi håper at alle som har mulighet stiller opp, både som ATC, og ikke minst som piloter! Føler at vi er inne i en periode hvor både piloter og ATC trenger tilfredsstillelse.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Halvorsen Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Problemet kan også ligge i, (mest sansynlig), tegnene som benyttes som desimalskilletegn i den regionale settingen på maskina. Sjekk dette. Har du komma som desimalskilletegn så bytt til punktum. Har du punktum så bytt til komma. Du finner dette under kontrollpanel og regionale settinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Det har ikke noe med SbRelay å gjøre,dette er et tileggsprogram for å få multiplayer til å fungere i FS 2004 på Vatsim. Når man innstallerer FS 2004 så krever den direct 9,noe som jeg anntar Per har gjort.Da må man innstallere Service Pack 1 i Win XP.Dette fikser med at man er i feil posisjon i forhold til det som ATC'en ser på radarscreen'en Enkelt å greit ,plobemet oppstår når man går fra Direct 8 til Direct 9.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Hmmm? Thomas kan du bekrefte at din mail.adr er rett? Fikk denne mld etter at jeg hadde sendt deg kartene: ----- The following addresses had permanent fatal errors ----- <thomas_gundersen@yahoo.no> rett den....prøv thomas.gundersen@lyse.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Einar H jeg tviler. Var det ikke DirectX9 som skulle rette opp på AI flyene som hopper rundt omkring? Har ALDRI opplevd dette før..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Brathole Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Det er SP1 som fikser problemet. Har opplevd det flere ganger som ENGM_APP.. Ba dem innstalere SP så gikk alt fint.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MN Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg har SP1, men opplever dette likevel. Dvs, går ut fra at det er det samme... får inn merkelige instanser på ATC Directory, tårn helt andre steder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Er ikke sikker på om jeg har SP1 Hvordan sjekker jeg det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Er ikke sikker på om jeg har SP1 Hvordan sjekker jeg det? Start>Kontrollpanel>System Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Hmmm? Thomas kan du bekrefte at din mail.adr er rett? Fikk denne mld etter at jeg hadde sendt deg kartene: ----- The following addresses had permanent fatal errors ----- <thomas_gundersen@yahoo.no> rett den....prøv thomas.gundersen@lyse.no Ok,ENTC-maps er sendt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 skal bare si første ruta jeg har planlagt: WF754 ENBO-ENLK WF753 ENLK-ENBO...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Da blir det forøvrig til at jeg stiller som ATC i kveld. Skulle gjærne fløyet en t/r Værnes - Bodø, men jeg må ta kvelden relativt tidlig så det blir det ikke tid til.. Jeg stiller opp der det er behov, så vi får se hvor jeg blir sittende! Vel møtt allesammen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 AFIS Leknes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Eliassen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Hvor blir det av bodø Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Ingen som bemanner Alta og Kirkenes? Dere er jo bare i troms nå. Finnmark er førsta nord norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Kom deg i lufta Stian, ENTC har ansvaret fo Alta også... (i hvert fall akkurat nå) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg tok oppgaven som Gardermoen Approach, trodde først posisjonen var opptatt.. Men de som hadde booket dukket aldri opp, hva har dere å si til deres forsvar? Forøvrig er jeg godt fornøyd med jobben dere har gjort i kveld, både ATC og piloter! Jeg tenker nok Einar lar oss holde et slikt "weekly fly-in" nå, ser ingen grunn til hvorfor vi ikke skulle få lov til det! Nok en gang, er meget fornøyd med innsatsen deres folkens, det skal dere ha! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.