Gå til innhold

"Reportarna" i SV2 i kveld - avslørende om flyindustrien


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Mellom kl 2000 og 2100 i kveld sendte SV2 et program om flysikkerhet. Innledningen var Tromsø-hendelsen, så programmet var ferskt. Tre av emnene var spesielt interessante:

Et svensk system for overvåking av luftrom, overlegent og mye billigere enn radar

Bruk av en spesiell type el-kabler i fly som kan være årsak til noen av de største luftfartsulykkene

SAS' mange hendelser og incidenter det siste året, hvor bl a to kritiske hemmeligstemplede rapporter var sentrale

Til det første - Staffan Lanz(?) har for mange år siden funnet opp et system for luftkontroll som baserer seg på transpondersignal/GPS, der alle fly kan "se" hverandre, og følge hverandre på betryggende avstand uten flygelederhjelp om nødvendig. Dette koster bare brøkdeler av konvensjonelt radarledingssystem. Systemet har systematisk blitt motarbeidet av amerikanerne (verdens ledende radarprodusent og -leverandør), men russerne har besluttet å innføre systemet i 2005. Da må alle fly som skal over russisk luftrom ha denne løsningen....

Bruk av kapton-isolerte el-kabler har i mange år vært brukt av flyindustrien. Utredninger av TWA-ulykken og Swissair utenfor Canada har avdekket at brannene startet i slike kabler. Saab sluttet å bruke disse i militære JA-37 etter branntilløp, og da de sivile 340 og 2000 skulle bygges, ble denne kabeltypen ikke brukt p g a erfaringene fra JA37.

Boeing, MCD og Airbus brukte kabeltypen til opp på 80-tallet. SAS har 67 maskiner med denne typen kabel. Av de branntilfellene SAS har hatt på sine maskiner, er det kapton-kabler som har vært innblandet. Boeing sier at dette aldri har vært noe problem...

Et kjempeprogram!! Dette var bare et kort sammendrag (men langt ble dette [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] )

Kanskje noen av våre svenske venner kan finne ut eventuell reprisetidspunkt på SVT, slik at flere flyinteresserte kan få med seg denne timen?

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres interessant ut det der.

Så også et program om de Kaptonkablene på enten

Discovery eller BBC for en tid tilbake også.

Interessant program.

Så noen eksempler på hva som kunne skje med de der..

Var noen Tristarer som hadde fått merke det der også.

Så ikke helt trygge ut. Så noen branner også.

Sa de noe om hva Boeing bruker i dag da ?

Til nye fly.

------------------

Morten Steen

http://www.airpics.com" TARGET=_blank>AirPics.Com

http://www.aerofind.com" TARGET=_blank>AeroFind.Com

http://www.3dindex.com" TARGET=_blank>3DIndex.Com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ble ikke opplyst om hvilken type som brukes hos Boeing eller Airbus nå, men kanskje har de har gått over til samme kabeltype som Saab satset på tidlig på 80-tallet? Saab opplyste i programmet at etter at de gikk over til annen type kabel, har de ikke hatt ett tilfelle av kabelbrann. Det som er sikkert, er at de store produsentene ikke bruker kapton-typen nå.

Bildene/videokuttene i programmet om hvordan kablene oppfører seg når de over tid blir utsatt for fuktighet, var interessante. Og ja, Lockheed var også en av brukerne av kapton (TriStar).

Hilsen Roald

PS: Tack, Åke! Hold oss oppdatert!

[Edited by Roald Hansen 16-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet var interessant det, men jeg synes de var litt raske med å gi kaptonkablene skylden for alle elektriske branner som har vært ombord i flymaskiner med denne typen kabler. Hva med å trekke frem de flyene uten kaptonkabler som det har vært brann i? Elekriske branner har eksistert siden elektriske anlegg ble oppfunnet.

Er det påvist at kaptonkabeler forårsaket Swissair og TWA ulykkene, eller er dette spekulasjoner?

Den MD 87 de viste til, brann etter landing på Kastrup, skyldtes en kabel som var feilroutet. Kabelen lå å gnagde mot et spant. Hvilken type kabel det var, er faktisk uvesentlig. Lager du en kortslutning så risikerer du brann, enkelt og greit.

Jeg sier ikke at man ikke skal ta problemet på alvor, bare at pressen kanskje bør være litt edruelig når det legger frem opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknologien tillater idag fantastiske løsninger, også innen flykontroll. Når slike program som nevnt over snakker om nye fantastiske systemer som teoretisk vil føre til bedre sikkerhet i luften, mere økonomisk en konvensjonelle primær og sekundærradarer, så er det ofte ofte noe de "glemmer" å si noe om. Ordet er redundancy. Jeg så ikke programmet det snakkes om, men vet at det er mange prosjekter på gang for å forbedre og økonomisere eksisterende løsninger for ATC. Noe av det mest spektakulære jeg har sett var et prosjekt kalt PHARE (sjekk Eurocontrols hjemmesider for mere info). Grunnen til at nye systemer basert på GPS og andre nyere teknologier ikke blir tatt i bruk med en gang er at integriteten i slike systemer ikke er god nok for å brukes operativt, eller teknologien er så ny at man rett og slett vet for lite til å si noe 100% sikkert om dens integritet.

Dette er jo noe vi reisende burde være glad for. Desverre sier pressen sjelden noe om at det er en grunn til at man ikke bare implementerer det første og beste systemet man finner opp.

Et annet aspekt er jo at luftfartsverdenen kontrolleres jo av FN organisasjonen ICAO. Hvis et nytt system skal implementeres må dette koordineres mellom alle medlemsland.

-mine 2 øre

Torgeir Tveiten

PS: Gratulerer med dagen alle sammen!

Hipp hipp hurra!!

[Edited by Torgeir Tveiten 17-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...