Gå til innhold

Lys som skal være av/på med Boeing 737-400?


Julian Barratt-Due

Anbefalte innlegg

Vel, jeg flyr ikke 737 (foreløbig "" ), men litt sånn generelt kan jeg vel si.

 

Det med 10000 fot og landingslys stemmer ikke helt. Dette avhenger av selskap, og såvidt jeg vet bruker endel selskap å ta landingslysa når dem blir cleared to land, men dette kan sikkert andre si noe mere eksakt om. Personlig slår jeg på og av landingslys når jeg føler for det, er det mye trafikk går dem på tidlig og er det lite trafikk går dem på litt senere. Aberet med 310'en er at der er det landingslys som felles ut under vingen slik ta man ikke kan guffe på med full fart når landingslysene er på.

 

Strobe skal slåes på før motorstart og av etter motorstopp (når N1 passerer 5% på vei nedover kan du slå den av mener jeg og ha lest et sted i bøkene). Anti collision lights er også litt opp og ned siden det finnes flere varianter, og jeg husker ikke helt på 737. Riktignok hadde vi denne som en av maskinene under utdannelsen i teori, men jeg tror ikke man gikk så detaljert inn på lysene. Men generelt sett skal anti collision lights slåes på når man er på rullebanen klar for avgang og slåes av igjen så snart som mulig etter landing. Dem slåes også gjerne av i skyer i mørket fordi det gir kraftige reflekser inn i både cockpit og kabin.

 

Runway turnoff lights vet jeg ikke helt hvordan brukes, men min guess er at dem brukes for å svinge av rullebanen i høy hastighet slik at man skal se godt til sidene når man svinger. Om dette er korrekt eller helt på trynet gjettet kan sikkert andre svare på ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anti collision lights ( de røde som blinker) Der støtter jeg opp om Tarjei, de er på fra gate til gate.

 

Stroble lights (de hvite på vingene som blinker, + det som blinker bak på halen) blir som oftest skrudd på da de taxer inn på rullebanen, og blir skudd av når de forlater rullebanen etter landing

 

Her ser du bilde av lysene på forhjul og vinge som blir brukt under taxing (De lysene på vingen blir skudd på også når de passerer 10000ft, noe jeg erfarte da jeg satt på klappsete tidligere i høst)

 

http://www.airliners.net/open.file/307317/M/

 

Mens her er har flyet fått landingstillatelse, og da blir begge lysene innerst på vingen tent, samt lysene under flyet (også nesehjul)

 

http://www.airliners.net/open.file/448521/M/

 

som også sees her

 

http://www.airliners.net/open.file/120034/M/

 

 

Og når flyet foretar en turn-around, pleier disse lysene å være på..

 

http://www.airliners.net/open.file/313807/M/

 

 

Det finnes sikkert MASSE unntak på disse greiene, men jeg har opplevd det ofte slik - Det kommer sikkert ann på vær, pilotene, osv...

 

Det er sikkert noe lignende på 737-400, men den har ikke landingsslys på undersiden av flyet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det meste er sagt her, men jeg har en liten kommentar når det gjelder landingsslysene.

Etter å sittet på klappsete så og si i hele sommer så har jeg aldri opplevd at de slå på lysene når de descentet ned gjennom FL 100 eller at de slo dem av når de klatret opp gjennom FL 100.

De slo på landingslysene når de var klarert til å lande, noe jeg også har sett når jeg har vært på Værnes å spottet.

Når jeg hører over radioen "cleard to land" så slår de på landingslysene.

Lysene ble slått av når de taxet av rullebanen, eller at de var i en sikker climbout fra flyplassen (rundt 2000 - 4000 ft).

Jeg gjør oppmerksom på at dette var SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strobe skal slåes på før motorstart og av etter motorstopp (når N1 passerer 5% på vei nedover kan du slå den av mener jeg og ha lest et sted i bøkene).

 

Stemmer vel ikke helt. Strobe skal settes på når man entrer og forlater rullebane. På B737 har denne bryteren tre posisjoner; "POSITION STROBE & STEADY" (navigasjonslys og strobe (blinkende lys)), "OFF" og "STEADY" (navigasjonslys).

 

Men generelt sett skal anti collision lights slåes på når man er på rullebanen klar for avgang og slåes av igjen så snart som mulig etter landing.

 

ANTI-COLLISION skal settes på før/når motorene startes og skal slås av når motorene har stanset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strobe skal slåes på før motorstart og av etter motorstopp (når N1 passerer 5% på vei nedover kan du slå den av mener jeg og ha lest et sted i bøkene).

Stemmer vel ikke helt. Strobe skal settes på når man entrer og forlater rullebane. På B737 har denne bryteren tre posisjoner; "POSITION STROBE & STEADY" (navigasjonslys og strobe (blinkende lys)), "OFF" og "STEADY" (navigasjonslys).

 

Men generelt sett skal anti collision lights slåes på når man er på rullebanen klar for avgang og slåes av igjen så snart som mulig etter landing.

 

ANTI-COLLISION skal settes på før/når motorene startes og skal slås av når motorene har stanset.

 

Dette er riktig. Når det gjelder landingslys er det vel litt variasjon. I Norwegian sier man når man passerer 10000 fot og desender; "10000, lights, signs". Da slår man på landingslys og seatbelt-sign. Tror det er andre prosedyrer i andre flyselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tarjei sier om landingslys: er det mye trafikk, går landingslysene på tidligere og ikke på 10000fot og det er vel for å spare drivstoff tenker jeg. Nå vet ikke jeg hvor mye disse lysene trekker, men når disse skal få suge av drivstofftankene hele tiden under 10000fot så vil det da bli noen kroner ut av det på en dag. Kan sammenligne med biltrafikken: hvorfor kjører vi ikke med fjernlys også når det er dag?

 

Ellers er min teori at beacon-lys brukes så lenge motorene er i bevegelse og strobes brukes på rullebanen og i lufta.

Runway turnoff light vil jeg tippe brukes på samme måte som kantlysene på bilen: for å se til sides når de skal kjøre av rullebanen eller ta andre skarpe svinger i mørket og også under landing når det er dårlig sikt.

Sikkert noen som allerede har skrevet dette, men det får nå være ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til på en kjapp tur til Bergen med Braathens, at de skrudde av både beacon og strobe under selve "flighten" (hvis du kan kalle ENZV-ENBR for en flight). Ca. 5 minutter før landingslys kom på, ble strobe og beacon skrudd på igjen. Må si - ikke helt som jeg hadde "planlagt" ""

 

Nå var dette en tur i mørket, med en del skyer, mulig dette hadde noe å si (pga refleksjon, som var massevis av - værre enn jeg hadde drømt om). Strobes ble også skrudd av i helikopteret (samme kveld), sikkert av samme grunn.

 

Strobes og landingslys ble byttet ut til taxilys *før* vi var kommet oss av rullebanen. Ikke helt som jeg har hørt, men sikkert skånsomt for andre i nærheten av rullebanen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...