Gå til innhold

Runways arrival/departure


Thomas Gundersen

Anbefalte innlegg

Hei Thomas! Dette varierer med vinden! Og hvis du tenker på Left og Right, så er det ofte en av dem som brukes mest, men begge to kan være i bruk for både landing og take off!

 

Du trenger ikke å velge dep/arr bane under brief eller noe slikt, fordi vinden alltid varierer! Jeg pleier å sette inn runway noen minutter før jeg starter decent! Men hvis jeg ser på TAF og den viser vind på f.eks ENGM 010 grader, da velger jeg jo 01R/L tidligere på turen!

 

Dette var veldig rotete forklart, men jeg er passe sliten etter mange timer brukt i lufta i dag ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan fortelle meg hvilke rullebaner som brukes til ddeparute og hvilke som brukes til arrival på følgende flyplasser: Kastrup, Arlanda, Heathrow, Schipol, Frankfurt

 

God Jul alle sammen!

 

Det eneste jeg vet sikkert er at Kastrups baner 22L og 4L blir ofte brukt til landing. 22R og 4R ofte til take-off...

 

Resten får andre svare på..... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har valgt flere av "storflyplassene" i Europa, og de er alle forskjellige på sett og vis når det gjelder rullebanene.

For det meste så er det den høyre rullebanen som er i bruk for landing, mens den venstre er i bruk for departure.

Det blir somregel stor slitasje på den banen som blir landet på, så det hender ofte at disse store flyplassene varrierer på "landingsbanen".

Altså de kan finne på å bruke venstre rullebane for landing og høyre for avgang.

På kastrup er det for det meste slik at venstre rullebane blir brukt til landing og høyre blir brukt til takeoff.

Dette tror jeg kommer av at det ligger en terminalbyggning i slutten av rullebane 22L og blir da i starten av rullebane 04R.

De har vel lagt inn noen restriksjoner på at overflygning ikke er tillatt uten at jeg skal slå fast på dette konkret.

Kastrup har forøvrig en tredje rullebane, som brukes om det er et sterk sidevind slik at landing på rullebane 22/04 nærmest blir umulig.

Heathrow har/hadde også en slik rullebane, men den har blitt gjort om til taxeway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thomas! Dette varierer med vinden! Og hvis du tenker på Left og Right, så er det ofte en av dem som brukes mest, men begge to kan være i bruk for både landing og take off!

Du trenger ikke å velge dep/arr bane under brief eller noe slikt, fordi vinden alltid varierer! Jeg pleier å sette inn runway noen minutter før jeg starter decent! Men hvis jeg ser på TAF og den viser vind på f.eks ENGM 010 grader, da velger jeg jo 01R/L tidligere på turen!

 

Dette var veldig rotete forklart, men jeg er passe sliten etter mange timer brukt i lufta i dag ""

 

Selvfølgelig varierer det med vinden "" det vet jeg selvsagt. Det jeg mente er om de nevnte flyplasser har faste rulllebaner som brukes til departure og arrival, på engm er det jo f.eks 19L og 01L for departure og 19R og 01R for arrival.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig varierer det med vinden "" det vet jeg selvsagt. Det jeg mente er om de nevnte flyplasser har faste rulllebaner som brukes til departure og arrival, på engm er det jo f.eks 19L og 01L for departure og 19R og 01R for arrival.

 

Fløy til ENGM fra ENEV for ca 2 uker siden, og da landet vi på 19L!! ( Braathen) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...