Gå til innhold

747 på kortbane


SH

Anbefalte innlegg

Leste en interessant artikkel om flyplassen på St. Maarten i siste nummer av Airliner World. Det som slo meg umiddelbart er hvordan en 747, A340 eller en MD11 kan operere på en rullebane som er kun 2150m lang?

Med tanke på vekten av flyet, last, og fuel (de trenger jo masse fuel på turen til Amsterdam eller Paris) så er vell de 2150 meterene litt i det korteste laget?

 

Noen som veit noe mer om hvor korte rullebaner disse flyene er sertifisert for?

 

(Fikk litt reisefeber etter å ha lest om St. Maarten, -flott øy) ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg forstod av artikkelen så var det kun 747 som gjorde et stopp på turen til Europa. MD-11 og A340 fløy direkte (mulig jeg tar feil, jeg har ikke giddet å sjekke rutetabellene til flyselskapene :P )

 

Fuel eller ikke, 2150 meter kan ikke være langt for en widebody. Når rullebanen her i Haugesund var 1720 meter så hadde fly så små som B737-600 strenge restriksjoner på last/fuel/avgangsvekt. Nå har vi en bane på 2160m, så da er det jo bare å håpe på en jumbojet eller to tar veien innom ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så må dere huske på at dersom dem flyr i henhold til JAR så må dem også få en avgangsdistanse som ligger innenfor 70% (eller var det 80%?) av rullebanelengden, slik at dem egentlig bare kan bruke 1505 meter av banen. Men er TODA og TORA også 2150 meter ?

 

Artikelen sa 2150 meter, men etter et lite søk fant jeg følgende på worldaerodata.com

 

 

rwy09:

Landing Distance 7435 feet

2266 meters

Takeoff Distance 7535 feet

2297 meters

Displaced Threshold Length 100 feet

30 meters

 

 

rwy27

Landing Distance 7145 feet

2178 meters

Takeoff Distance 7760 feet

2365 meters

Displaced Threshold Length 390 feet

119 meters

Overrun Length 225 feet

69 meters

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

340 er en rullebanesluker av de sjeldne, så har garantert ikke mye fuel ved avgang fra SXM. Jeg har en video derfra, og wide-body'ene klatrer minst like kjapt som 757 ut fra flyplassen.... ergo minimalt med fuel.

 

Lett lastet kan en 747 ta av på ca 3000 fot "" , men for en tur over Atlanteren (SXM-CDG er 6745km direkte) så trenger den nok noe mer ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mulighet til:

 

Dem kan redusere antall pax og annen nyttelast for å få plass til mere fuel. Tipper de flyene aldri går stappfulle derfra hvis de skal på en lengre tur.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler egentlig sterkt på det. Mener AF har brukt 747 med over 500 seter til SXM, siden det er et marked som er sterkt preget av turisme. Få biz-pax og dermed må man proppe inn seter på coach.

Corsair flyr med 747 SXM-ORY, en stop (vet ikke hvor), KLM flyr SXM-AMS med 747, og de har også en stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett .....

 

Da Lorentzen og jeg var der i 2001, fløy vi med AF B747-200 og vi måtte mellom lande på Santo Domingo på turen hjem for refuel !...... Og maskinen tok av full med PAX fra SXM, med fuel for ca 3-4 timers flyving tenker jeg...

 

Og nå som de har startet å fly med A340-300, har de sluttet med dette for nå er det Direkte frem og tilbake !......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning: Fornebu var 2200m .. det var nok for nonstop ops til Newark med 767 (full) saa lenge vaerforholdene var OK ... Tower Air var innom med 747-100 og -200 innimellom, og de maatte ha fuelstop paa Shannon. En -400 har bedre performance enn eldre modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...