Gå til innhold

Flysimulator gis bort


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Det hadde vært utrolig stilig om man hadde fått det til, da. Det er i hovedsak to ting som måtte vært løst.

a) Finansiering av demontering, frakt og installasjon.

b) Lokale å sette dyret i. Den er jo ikke direkte liten, akkurat! ""

 

Dersom man skulle hatt en sjanse til å få dette til, burde man opprettet et "laug" (eller lag, som det vel heter på bokmål) med meldemskap og kontingent. Dette vil imidlertid ikke utgjøre nok penger til å frakte den hit (med mindre man setter kontingenten i golf-klassen).

 

Så måtte man gått ut og skaffet seg sponsorer. Dere som driver FlightSim.no vet sikkert litt om hvor vanskelig det er å få fatt i nok penger til å drive siten... så da blir vel dette prosjektet ganske mye tyngre. På den andre siden ville det kanskje vært lettere å få fatt i penger til en engangsinvestering.

 

Man måtte så laget til et "driftsselskap" som kunne finansiere den daglige driften av simulatoren, altså utgifter til strøm, husleie, betjening av lån, o.l.

 

Man kan jo skaffe seg inntekter på en slik simulator, også! Man kan jo utmerket godt leie den ut til flyentusiaster og flyskoler som ønsker en simulatortrening. Et problem er det selvsagt at det er en "commercial jet" simulator og ikke en Piper Cub... men likevel. Realistisk er det i hvert fall.

 

Det er imidlertid ett stort problem som melder seg ganske raskt. Norge er et stort land, og det er mest sannsynlig at en slik simulator blir plassert i det sentrale (?) Østlandsområdet. Dermed vil ikke de av oss som ikke bor i noen mils avstand fra dette området, ha noen særlig daglig glede av prosjektet. Dette må også gjenspeiles i driftsrutinene til simulatorklubben. Man kunne f.eks. se for seg at kontingent var en del av inntektene, mens betaling pr. time brukt i simulatoren var en del. Da ville man få en mer rettferdig fordeling etter bruk.

 

Om det er mulig å få til? Tja... jeg vet ikke. På papiret skulle det nok være mulig. Og dersom vi selv kunne klare å oppgradere det grafiske systemet (f.eks. ved å samkjøre softwaren i simulatoren med FS2004), så ville det vært en vinner...

 

Bare noen tanker fra Vestlandet... jeg er så sjelden på Østlandet at det sikkert ikke ville bli så mye simulator på meg. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal vi få denne simulatoren til Norge?

 

Vi???? Nææhhh... Hvordan får jeg den over "sunde"?? Jeg har jo sendt bud på den allerede... skal sette den opp i kjellerstua "" Seeeekert...

 

Ja dette hadde vært saker å fått over. Jeg tror ikke å få den til Norge er det største problemet, men heller lokale og ikke minst drifta...

Lokalet må leies på kvat-milleniums-kontrakter "" gjerne på halv-milleniums-kontrakt "" til "betale for å leie ut"-pris... Når det er unnagjort kommer vi til kjernen av problemet med å dra den til Norge, drifta. Som minimum vil koste tja... 200, 400, 600k i år??? kanskje mer. Det skal strøm til, folk til vedlikehold, osv.

 

Nei, jeg skal være ærlig. Jeg tror dette er et nokså døfødt prosjekt. Men jeg hadde nok blitt med på om vi fikk den over. Og som noen sier, det hadde vært utrolig gøy å kunne vært med på å få den over.

 

Men men, jeg er verken optimist eller pesimist.. Jeg er bare en realist ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi: Kanskje ein tanke og søke om tippemidlar frå staten? Slike midlar vert gitt ut til lag og organisasjonar som treng pengar til nytt utstyr og liknande. Her er det godt mogleg å hente tja alt frå 15 til 150 tusen. Varierar veldig. Det går ofte skip over dammen så å leige hercules vert vel litt overflødig då det sannsynligvis er moglegheiter for å få sett den på eit av desse skipa.

 

Plassering. Dersom det vert slik at medlemmane på flightsim.no skal vera med å bestemma, vert me ALDRI ferdige med å avgjere den saken. Der bør me setje ned ei gruppe beståande av 3-4 mann som finn den mest egna plassen, både driftsmessig og økonomisk sett.

 

Medlemskap. Det som er det beste, er å ha ein kontingent i mellomklassen og heller setje litt høgare pris på bruk/leige av denne simulatoren. Td kan me ta 200 i året for medlemskap og 450 kroner timen i simulatoren. Det er prisar som i allefall eg hadde hatt råd til å betale.

 

Eg ser eigentleg for meg at denne simulatoren faktisk kjem til å verta plassert på austlandet. Kvifor? Vel det er der majoriteten av medlemmane kjem..(rett meg dersom eg tar feil her... ""). Kanskje det er mogleg å snakke med Flysamlinga på Gardermoen om dei har plass å ha den i? Elle enda betre... utarbeide ein avtale med dei om felles brukder dei kan leige ut simulatoren og at me på førehand må bestille den når me vil bruke den? Eventuellt så kan me seia det at den og den dagen så SKAL me ha tilgang til den når me vil.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Det går ofte skip over dammen så å leige hercules vert vel litt overflødig då det sannsynligvis er moglegheiter for å få sett den på eit av desse skipa.

 

Jo, hercules er litt overføldig dersom det går skip dit fra Norge.

 

... Plassering. Dersom det vert slik at medlemmane på flightsim.no skal vera med å bestemma, vert me ALDRI ferdige med å avgjere den saken. Der bør me setje ned ei gruppe beståande av 3-4 mann som finn den mest egna plassen, både driftsmessig og økonomisk sett.

 

Hehehe, men hvordan skal vi klare å bestemme hvem de 3-4 mann ska være ? """"

 

Medlemskap. Det som er det beste, er å ha ein kontingent i mellomklassen og heller setje litt høgare pris på bruk/leige av denne simulatoren. Td kan me ta 200 i året for medlemskap og 450 kroner timen i simulatoren. Det er prisar som i allefall eg hadde hatt råd til å betale.

 

Eg ser eigentleg for meg at denne simulatoren faktisk kjem til å verta plassert på austlandet. Kvifor? Vel det er der majoriteten av medlemmane kjem..(rett meg dersom eg tar feil her... ""). Kanskje det er mogleg å snakke med Flysamlinga på Gardermoen om dei har plass å ha den i? Elle enda betre... utarbeide ein avtale med dei om felles brukder dei kan leige ut simulatoren og at me på førehand må bestille den når me vil bruke den? Eventuellt så kan me seia det at den og den dagen så SKAL me ha tilgang til den når me vil.

 

Jo, er nok sant, men da må jeg reise dit hver gang man skal få seg en flytur.

Uansedt, kan betale la oss si 450kr /h for simulator + fly ESSA - ENGM 800 kr t/r = 1250 kr.

ELLER, SAS Flight Academy 7000kr /h + buss dit for 20 kr t/r. ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er dette meget inetersangt, og noe som vi må prøve å få til.

 

Så var dette med plasseringa av den. Jeg ser for meg to mulige plaseringsalternativer. Det ene er Flysammlinga på Gardermoen, og det andre er Flymuseet i Bodø. Det ska sies at norge er et langt land som det koster å reise i. Havner den på Gardermoen vil den nesten være økonomisk katastofe for oss nordlendinga som vil ta en tur i den. Havner den i Bodø er det dere søringer som blir økonomisk ruinert vist dere skal ha en tur i den. Da er det at tanken slår meg, hva med å høre med Værnes flyklubb. Da havner den mere midt i norge, og reisekostnadene for brukerne vil bli mer gjevnt fordelt.

 

Dette var bare noen tanker jeg har gjort meg.

 

Med vennlig Hilsen

Steinar Grindstein ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at "dere" får denne simmen til Norge, og får plassert den ett sted med god plass. Har noen tenkt på "alt det andre" det innebærer med ett slikt monster?

 

- Strømkostnader hver måned? MYE penger

- Drift

- Reperasjoner (Fagfolk)

- Delekostnader

 

osv..

 

Greit at det kanskje vil koste penger å bruke den, men uansett vil ikke inntekter dekke utgifter, og ingen her vil ha futen på nakken?

 

Alt i alt er det kanskje billigere å sende Braathens el SAS ett brev og kanskje få en time el to i deres Sim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror utgiftene i forb. med demontering, frakt og montering etter noen års kjøring vil havne i skyggen av reelle driftsutgifter. Simulatoren har utdatert system med gammel elektronikk og software fra 70-tallet. Pumper, dyser og regulatorer ser alle ut til å være hydraulisk drevet, bare her ligger det masse arbeid (av ganske grisete sort, har selv sett hvordan Rider'n på IMAX i Oslo skapte seg fra tid til annen) Til alt vedlikehold kreves fagfolk, det blir fort kostbare eksperimenter av at amatører og hobbyfolk kjører prøv-feil metoden.

 

Men jeg stiller meg i rekken av andre som mener de er villig til å svette litt i kjeledress hvis den først finner veien til Norge.

 

Tarjei, hva er nyttelasten på Cessnaen din? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle simulator entusiaster... "" Niels ringte i går og han sa at det firmaet som hadde fraktet denne simulatoren fra LAX til IAH ville ta demonteringen for $13.000... rundt 87.000 NOK... Jeg tror at selve shippingen fra Houston til Norge ikke ville koste på langt nær så mye med båt...? Det er nok riktig at denne krever teknisk vedlikehold og det var her jeg ville trodd at en Teknisk Høyskole eller noe lignene... med kunnskap i reguleringselektronikk osv. ikke ville ha noe problem å opprettholde denne. Den krever jo stor plass og må stå fast på en betong grunnflate. Vi får se hva dere kan få til...?

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenkte på; kan ikke noen ta kontakt emd f.eks TV2, VG eller lignende, og høre om de kan skaffe litt PR rundt dette, evnt sponsing eller lignende? Dette kan jo være et spennende prosjekt/konsept for de og!?

Man må jo bare prøve seg frem! Jeg kan gjerne påta meg den oppgaven dersom det er ønskelig...

 

En annen ting jeg synes, er at hvis denne skal hentes til Norge, så må den på en eller annen måte være tilgjengelig for oss simmere i første omgang? At vi har en slags førsterett eller lignende, hvis vi bruker penger og ressurser på å få den over, og montert den?

Museer høres OK ut, men et museum er jo tros alt et museum, og spørs om de er interessert i å ha noe som "virker"?

 

Angående hvor denne skal stå, burde vel det være der hvor flest medlemmer kommer fra, og et sted det er lett/bilig å komme seg til/fra? For meg ser i såfall Oslo området best ut, men jeg vet ikke?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er 100% med på denne idéen. Hva med et forslag til TV2 el. på ny programserie: En gjeng med flightsimentusiaster som ønsker å få simmen operativ i Norge ""

 

Men litt mer seriøst: Om vi får simmen over til Norge er det samme for meg hvor den plasseres med tanke på tilgjengelighet. Det bør være det stedet hvor vi kan ha den og den kan bli vedlikeholdt, om vi har flere alternativer: Der den kan stå mest økonomisk.

 

Men spørsmålet er vel om deler i det hele tatt lønner seg å ha simmen, eller om det bare blir vedlikehold og utskifting av deler, siden den tross alt begynner å bli gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...