Gå til innhold

Mens vi venter på Edda...


Ronny Olsen

Anbefalte innlegg

hoi!

 

Synes ærlig talt at værmeldingene rundt om kring er begynt og rope vel mye "ULV ULV" i den siste tia!. Oppi hær hvor jeg bor er det hver vinter flere tilfeller av slikt vær, ingen grunn til panikk eller svære nyhetsoppslag av den grunn. Tenke seg til at det en gang virkelig kommer en superorkan av den typen som hærjer på østkysten av USA, hehe, om værmeldingene da går ut og roper ULV igjen, er det ingen som reagerer..... ""

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoi!

 

Synes ærlig talt at værmeldingene rundt om kring er begynt og rope vel mye "ULV ULV" i den siste tia!. Oppi hær hvor jeg bor er det hver vinter flere tilfeller av slikt vær, ingen grunn til panikk eller svære nyhetsoppslag av den grunn. Tenke seg til at det en gang virkelig kommer en superorkan av den typen som hærjer på østkysten av USA, hehe, om værmeldingene da går ut og roper ULV igjen, er det ingen som reagerer..... ""

Himmel og Hav, her er det en herremann med begrep... Når ble en dårlig værmelding å rope ulv ulv? Jeg mener bestemt at det bør opplyses på best mulig måte om potensielt farlige situasjoner, og uansett om du sitter trygt hjemme, så må du ikke glemme at mange oppholder seg andre plasser... Å det burde du som har tilhørighet på en plass hvor havet har krevd å vil kreve mange liv, ha tenkt på. Var du forresten født i 1992? Har det ikke vært for ekstremmeldinger og ekstremt heldig timing ville det ha gått masse menneskeliv!! Værmeldinger er etter mitt syn en vitenskap hvor førevar prinsippet er innført med rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil få mer av ekstremvær innover vårt land i fremtiden, derfor er det viktig å ha en god varslinstjeneste for å kunne være forberedt på det verste. Som Åge sa var timingen på nyttårsorkanen i 92 på et særdeles heldig tidspunkt, og vi som opplevde den på nært hold, har i ettertid STOR respekt for værtjenesten, om de roper ulv ulv eller ei!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoi!

 

Synes ærlig talt at værmeldingene rundt om kring er begynt og rope vel mye "ULV ULV" i den siste tia!. Oppi hær hvor jeg bor er det hver vinter flere tilfeller av slikt vær, ingen grunn til panikk eller svære nyhetsoppslag av den grunn. Tenke seg til at det en gang virkelig kommer en superorkan av den typen som hærjer på østkysten av USA, hehe, om værmeldingene da går ut og roper ULV igjen, er det ingen som reagerer..... ""

Himmel og Hav, her er det en herremann med begrep... Når ble en dårlig værmelding å rope ulv ulv? Jeg mener bestemt at det bør opplyses på best mulig måte om potensielt farlige situasjoner, og uansett om du sitter trygt hjemme, så må du ikke glemme at mange oppholder seg andre plasser... Å det burde du som har tilhørighet på en plass hvor havet har krevd å vil kreve mange liv, ha tenkt på. Var du forresten født i 1992? Har det ikke vært for ekstremmeldinger og ekstremt heldig timing ville det ha gått masse menneskeliv!! Værmeldinger er etter mitt syn en vitenskap hvor førevar prinsippet er innført med rette.

 

hei Åge!

 

Hyggelig du tar deg tia og kommer med dine tanker omkring mitt innlegg. Før det første, i 1992 var jeg 19 år, så er det sagt "".

 

Jeg bor på en plass hvor havet har krevd mange menneskeliv ( som du påpeker ), dette vil jeg si IKKE er på grunn av manglende / dårlige værmeldinger, men pga menneskets manglende respekt for naturens krefter.

 

Edda kom aldri hit, selv om værvarslinga varslet det!, Greit nok, det kan være vanskelig og forutsi været. Når jeg bruker "ulv ulv" begrepet tenker først og fremst på de som vil være mest utsatt, med andre ord, de som ikke er vandt til uvær av denne typen.

 

Tenk deg denne situasjonen. En Amerikaner ( fra den mest stormherjede delen av USA ), en Oslo`enser , og en finnmarking hører / ser en værmelding av typen "edda kommer". Forutsetningene på hvordan denne meldingen blir tolket er totalt forksjellige, alle bygget opp på erfaringer. Amerikaneren vill mest sannsynlig sagt farvell til huset og gått under jorden i dekning, Osloenseren ville boltet ytterdøra, mens finnmarkingen sitter og himler med øya og sier,.. "jøsses, skitvær i vente, jaja, må vel legge en ekstra tamp i sjarken..."

 

Ventet seffers en del reaksjoner på innlegget mitt, derfor la jeg det fram litt på spissen. Poenget er nettopp og få fram hvordan / hvorfor JEG synes de roper ULV ULV, mens du synes de ikke gjør det ""

 

Ha en fortreffelig dag!

 

mvh Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at Edda ikke imponerte meg noe voldtsomt da , var verre vær sist uke synes jeg . THUNDER

P.S Når jeg må lukke romvinduet da er det Jæv*** .

 

tjaaa, vet ikke helt hva jeg skal si... Det var Vesterålen som fikk hovedtrøkket, men at det var så ekstremt vil jeg ikke si. Det er værre nå idag med mye snø og fokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...