Gå til innhold

Fredag kveld


Sondre Aabø

Anbefalte innlegg

Hei, klokken er nå 21:38 ENGM_V_APP har vært online i ca40 min, norsk luftrom er tomt. Vi tar en titt på Sverige, ESGG_V_APP, ESMM_V_VTR, ESOS_V_CTR er online pluss 4 innlandsflyginger plus 8 flygninger Internasjonalt.

Etter å ha tittet på ScreenShoot forumet så er det masser av bilder både innlands og utlands, ikke bare i helgene, men også på hverdager, hvorfor ikke bare logge seg inn på VATSIM de som kan, det vil da være med på å skape et miljø, pluss at det vil bli veldig mere morro for oss alle sammen.

Dette er min mening, så her er det bare å komme med synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mange ganger denne diskusjonen har vært oppe, men en konklusjon har jeg kommet fram til.

Å nevne opp dette nok en gang har liten eller ingen påvirkning på trafikken.

Det er flott at folk sier sin mening, men trafikken blir ikke noe større av den grunn, og jeg tror vi alle er relativt klar over at trafikken er henholdsvis tam her i Norge.

Men det er ikke så mye å gjøre med det, selv har jeg mye annet å tenke på for tiden, og har derfor fått lite tid til å fly.

Det er vel flere av våre VATSIM piloter som går på vidregående skole, da kanskje opp i trinnene der det virkelig kreves mye av de og må derfor legge mye mer arbeid i skolen istedet for å sitte å fly.

Nå er det vel flere som tenker "ja, men dette er en fredagskveld, hvem gjør nå lekser da?".

Dette er det også litt sannhet i, men når man sitter med lekser og skole hele uken, så ville jeg heller sagt at det er viktig å komme seg ut litt, sammen med venner istedet for å sitte inne på fredagskvelden alene å fly.

Enkelte har jo bare vidregående skole å tenke på, men jeg driver jo også å tar PPL-A, og må også legge litt tid i det.

Derfor blir overskuddet av tid til å fly relativt lite, men det hender at jeg har slike "mye flygning" stunder, slik jeg har hatt de siste dagene, hvor man på en måte prøver å ta igjen for det tapte.

Så forresten på Scandinavian VA loggen min forleden, hvor man kan se en drastisk nedgang.

I Oktober hadde jeg 6 flytimer, i forhold til rundt 20-40 flytimene jeg har hatt de andre månedene jeg har vært pilot hos SVA.

Regner med at det ikke blir så alt for mange timer denne måneden heller..

 

Konklusjon: FlightSimulator er ikke hele livet, men bare deler av det.. ""

Skole, utdanning og venner kommer foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mye sant i det du sier Ivar! Men....

Det Sondre mener er at det er tydeligvis mange norske som flyr både innenlands og utenlands ruter, men de "tør" ikke komme online. På screenshot forumet er det jo nok av folk som flyr, og flyr ofte! Men de flyr offline. Personlig takler jeg ikke "metallic voice, tulle ATC" som FS04 har. Men det er til mine store overrasking flere som liker å fly med AI fly, enn å ta risken å snakke med andre mennesker. Hvorfor er det vi må spør oss. Jeg vil påstå at dårlig reklame er en av årsakene. Mer promotering, og virkelig vise hvor mye kjekkere det er å snakke med folk. Det er mitt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, nå har vi vel fått dekket de fleste aspekter som er å dekke.

Det er jo helt klart at det er mange som flyr som ikke online, vet av flere selv uten at jeg skal nevne noen navn!

Men litt bedre "reklame" for VATSIM, og holdt en offisiell "treningskveld" hadde nok vært det ultimate, slik at vi kan få "rekrutert" noen piloter.

Og hvis ATC strekker til, så burde man kanskje hatt det på flere flyplasser rundt om i landet slik at de som er førstegangs piloter hos VATSIM starter med å fly litt på sin hjemmeflyplass hvor de kanskje er litt bedre kjennt?

Bare en tanke fra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei

 

Jeg må si meg enig i mye av det som er sagt her i denne tråden, og jeg er vel en av dem som ikke flyr mye online den siste tida (året) og det har hatt sine grunner;

 

Først nå har jeg virkelig mulighet til å fly online da jeg endelig har fått fiberkabel i huset med 2mb linje, så nå blokkerer jeg ikke telefonlinja lenger til konas store glede ""

Kommunikasjonen ser ut til å ha blitt bedre etter at AVC ble sluppet, men denne har jeg ikke fått testet ut enda. RW var en pest og plage da jeg mer en en gang følte at øra skulle sprenges, samt at en rett og slett ikke skjønte bæret av hva som ble sagt.

Nå ser jeg faktisk frem til å gå online igjen hvis ACV fungerer etter forhåpningene for som det er sagt før; Online flyvning er morro!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sant i det du sier Ivar! Men....

Det Sondre mener er at det er tydeligvis mange norske som flyr både innenlands og utenlands ruter, men de "tør" ikke komme online. På screenshot forumet er det jo nok av folk som flyr, og flyr ofte! Men de flyr offline. Personlig takler jeg ikke "metallic voice, tulle ATC" som FS04 har. Men det er til mine store overrasking flere som liker å fly med AI fly, enn å ta risken å snakke med andre mennesker. Hvorfor er det vi må spør oss. Jeg vil påstå at dårlig reklame er en av årsakene. Mer promotering, og virkelig vise hvor mye kjekkere det er å snakke med folk. Det er mitt forslag.

 

Har lagt merke til en voldsom syting over at folk ikke "peller seg" inn på Vatsim. Kan dere ikke ta hintet, og forstå at ikke alle dør etter å fly online? Folk har faktisk forskjellige interesser, og hos noen så er onlineflyging ikke en av dem. Dessuten koster det mye tellerskritt for oss som ikke har råd/mulighet til å få ADSL.

 

Har selv prøvd meg på Vatsim, og sammen med mange andre så var det ikke det vi forventet. Jeg ble rakket ned på fordi jeg ikke kunne ALT ordrett. Vel, da gidder jeg ikke mer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble rakket ned på fordi jeg ikke kunne ALT ordrett. Vel, da gidder jeg ikke mer.

Virker for meg som du er en av de flere som har vært litt uheldige med førsteintrykket og det er klart at mange viker unna VATSIM fordi de kanskje ikke føler seg velkommen.

Dette er også en ting flygeledere i VATSIM bør bli litt flinkere til, å være litt forståelsesfull.

Nå snakker jeg ikke bare om flygeledere i Norge, men også ellers i verden.

Etter mitt inntrykk så er vi i VACCN relativt greie å handle med når det kommer til nybegynnere så lenge de "spiller etter reglene".

Det er jo de også som har brennt seg på å ta sin første flytur fra London eller noen andre trafikkerte flyplasser ellers i Europa.

Men jeg forstår at flere ikke har så store muligheter for onlineflygning, og dette hadde nok også vært helt uaktuelt for meg on jeg ikke hadde hatt kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt bedre "reklame" for VATSIM, og holdt en offisiell "treningskveld" hadde nok vært det ultimate, slik at vi kan få "rekrutert" noen piloter.

Bare en tanke fra meg..

 

 

Jepp Ivar! Det er akkurat det jeg tenker på nå for tiden.

Har i egen regi på vatsim sitt nettverk avviklet en treningskveld for nye piloter med sånn passelig suksess.

Flere kommer "" Følg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover deg:

 

Hvis du prøver igjen, så er jeg 99,9% sikker på at du ikke blir "rakket" ned på. Min første tur på VATSIM var sikkert den mest lærerike turen i hele mitt liv (når det gjelder FS). Fikk masse hjelp, og selv om det var litt traffik var ATCen tolmodig. (greide ikke sette sqawk mod C blannt annet) ""

 

 

Alle som har blitt rakket ned på eller lingnene:

 

PRØV IGJEN!

 

As real as it gets! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til en voldsom syting over at folk ikke "peller seg" inn på Vatsim. Kan dere ikke ta hintet, og forstå at ikke alle dør etter å fly online? Folk har faktisk forskjellige interesser, og hos noen så er onlineflyging ikke en av dem. Dessuten koster det mye tellerskritt for oss som ikke har råd/mulighet til å få ADSL.

 

Har selv prøvd meg på Vatsim, og sammen med mange andre så var det ikke det vi forventet. Jeg ble rakket ned på fordi jeg ikke kunne ALT ordrett. Vel, da gidder jeg ikke mer.

 

 

Altså.. jeg beklager hvis jeg formulerte meg litt dårlig. Alle må ikke "pelle seg inn" på VATSIM fordi jeg mener det er kjekkere. Men, jeg mener og at hvis du kommer inn i det, og begynner å få det til, så er jeg overrasket hvis du noensinne vil vurdere å fly med standard ATC.

 

Selvfølgelig er det mange som har ISDN/modem, men de som har ADSL/kabel, bør ihvertfall gi det en real sjanse. Og ikke bli snurt og gi opp med en gang det er noen som er litt "frekke" med dem.

 

I VATSIM miljøet er det, som i de aller fleste miljøer, forskjellige typer med forskjellig syn på hvordan tingene skal håndteres. Det må man leve med. Alt er ikke Carl I. Hagen drømmeland hvor alle er like og lever på en rosa sky. Tror en det bør en egentlig bare kose seg med "Male voice" 1,2 eller 3.

 

Ikke personlig rettet mot noen!

 

My two cents..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover deg:

 

Hvis du prøver igjen, så er jeg 99,9% sikker på at du ikke blir "rakket" ned på. Min første tur på VATSIM var sikkert den mest lærerike turen i hele mitt liv (når det gjelder FS). Fikk masse hjelp, og selv om det var litt traffik var ATCen tolmodig. (greide ikke sette sqawk mod C blannt annet) ""

 

 

Alle som har blitt rakket ned på eller lingnene:

 

PRØV IGJEN!

 

As real as it gets! ""

 

Jeg vil også anbefale alle nye piloter å fly i norge. De fleste flygelederne (for ikke å si alle) er tålmodig og hjelper deg på veien, de kan også hjelpe på norsk hvis det trengs.

Takk til alle norske flygelederne som fikk meg igang med vatsim.

 

Husker første turen. Startet på EHAM og taxet først feil vei også spurte hem meg om noe takeoff greier jeg ikke hadde noe kart for, også somlet jeg med frekvensene og squawken (trodde man stilte de inn på instrumentene i flyet "") osv. Men fikk da grundig hjelp når jeg prøvde meg i norge ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er mange som "roter" seg vekk på de høyt trafikkerte flyplassene i Europa på sin første tur.

Nå mener jeg ikke bare fysisk, men det er fort gjort å bli litt forvirret når radioen surrer og går hele tiden, og pluttselig får du en klarering som du ikke hadde ventet eller en handover du ikke vet hvordan du skal takkle.

Det er ikke bare "jomfruturen" på VATSIM som kan ende slik, også førstegangsturer til utlandet kan ende i en liten fortvilelse når ting ikke går som det skal og du hører en liten "oh my god" fra ATC!

Tonen kan lett bli litt tung, men en må bare holde hodet kaldt å få seg på rett spor igjen!

Men etterhvert som timene går på VATSIM, lærer du prosedyrene for både Norge og andre landt godt, og håndtrer forskjellige situasjoner mye bedre!

Men det er bestanding lurt å gjøre en "preflight" plannig hvor du legger deg litt inn i innflygningsmønster og tar en liten titt på ground charts før du legger ut på tur.

God tur alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...