Gå til innhold

Førsteinntrykk av vatsim


Arvid Wold

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å spille endel FS2004 online multiplayer, det er jo morsomt å spille med andre, så jeg tenkte at jeg skulle teste ut hvordan det fungerte på vatsim. Her er en liten oppsummering:

 

1) Teknisk oppkobling. Siden jeg bruker FS2004 og det ikke er kommet noen fullverdig FS2004-kompatibel versjon av Squawkbox ble det endel prøving og feiling før jeg fikk satt opp, men det virket fint når jeg først fikk koblet opp. Jeg prøvde i først omgang uten voice.

 

2) Fly VFR. Det hadde blitt litt ut på natten før jeg hadde fått alt til å virke så jeg koblet på en server i USA. Jeg valgte å fly i Denver, som er forholdsvis enkelt i forhold til kontrollert luftrom. Tower i Denver viste seg å være en hyggelig fyr som var svært behjelpelig med å forklare meg hvordan radio frekvenser og kommunikasjon fungerte. Etter et kvarter hadde jeg takset og tatt av fra Denver Intl og ble satt over til Denver Approach. Det var her jeg begynte å bli skuffet. Jeg sa klart fra at jeg var newbie og spurte om jeg måtte følge detaljerte innstruksjoner hvis jeg skulle fly over Denver City. Ikke noe svar. Jeg sjekker radioen og den er tunet riktig. Jeg spør igjen ikke noe svar. Jeg anntar at jeg kan fly som jeg vil og svinger mot Denver by. Så får jeg den kryptiske beskjeden "d/m 9000". Jeg er ingen [sensurert]. Jeg forstår at det har noe med høyde på 9000 fot å gjøre. Men siden jeg er i tvil, i steden for å gjette velger jeg å spørre om "Did not understand last message, please clarify." Det blir igjen helt stille en lang stund. Jeg ser et fly nærme seg i samme høyde som meg (10000 feet), omsider får jeg beskjeden "descend and maintain 9000". Jeg puster lettet ut over "forklaringen" så jeg kan foreta en riktig høydekorreksjon (uten å bli sparket fra vatsim på brudd på reglementet), men kan ikke hjelpe for at jeg ikke synes flygeleder har vært særlig hjelpsom mot en "newbie" som meg. At vedkommende brukete "hardcore" forkortelser og å ikke gidde svare på enkle oppklarende spørmål var skuffende. Til flygeleders forsvar loser han meg sikkert inn til Denver Intl når jeg ber om "directions to land", vel og merke med flere forkortelser som jeg ikke tør spørre om. På en måte er jeg klar over at jeg sikkert burde kunne disse forkortelsene. På den annen side har jeg valgt å fortelle at jeg er nybegynner/"newbie" i håp om å få litt hjelp. I det minste er Denver Tower like hyggelig når jeg kommer tilbake.

 

3) IFR ENGM - Berlin /Tegel. For å gjøre en lang historie kort. Jeg blir mottat i Berlin av en overlegen flyleder, som på en sviende måte gjør meg klar over at jeg har gjort feil og filet vfr isteden for ifr flight... noe som ikke engang er min feil siden Squawkbox resetter flight-type hvis jeg endrer på noe annet. Jeg får litt problemer med ILS-approachen (autopiloten slår seg på level, når jeg slår den på, før jeg har rukket å trykke på "APR", slik at jeg misser glideslopen, og må derfor gjøre en bratt descent, ser ikke særlig pent ut). Vel nede og klar av rullebanen unnskylder jeg meg og sier at jeg nok trenger "a little more practice on that approach". Flygelder vrir kniven om i såret og sier "MUCH more practise." Kanskje humoritisk ment tenker jeg, så jeg trekker på skuldrene og spør om jeg må foreta meg noe for å avslutte flyplanen etter landing. Men da blir det helt stille. Klok av skade fra spørsmål i VFR flighten velger jeg å ikke spørre på nytt men venter. Til slutt blir jeg lei og sier at jeg kan finne det ut på vatsim-formuet. Da kommer det plutselig et svar (jeg trenger ikke gjøre noe). Jeg rister på hodet. Er alle flyvelederene "blærefisker" som ikke kan nedverdige seg til å svare nybegynnere på enkle spørsmål?

 

Konklusjon: 1 kjempegrei flygelder og 2 "blærefisker" gir dessverre et helhetsinntrykk terningkast 2 av VATSIM. Hvertfall fra en nybegynners perspektiv. Jeg understreker at det var en tysk og en amerikansk. Jeg velger å tro at de norske flygelderene er greier. Men hvis denne overlegne holdningen er en pekepinn på "arbeidsmiljøet" på VATSIM, er jeg dessverre ikke imponert, og det minner lite om service som flygeledere på ordentlig yter når de møter student piloter.

 

-Arvid Wold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja velkommen i den klubben du også. jeg fikk selv en så usmakelig velkomst første gangen på vatsim, at det ble med den gangen. Og dette var en Norsk flygeleder. Jeg lytter mye til fly og flytårn, og må si at viljen til å forstå forskjellige menesker er mange ganger høyere. For meg virker det som noen flygeledere tror dette er virkelig. Dette skal jo være gøy. Alle er ikke like, og alle flygeledere på vatsim er selvfølgelig forskjellige.

Tenk om det som ble sagt på vatsim ble logget å kontrollert av dyktige folk. Ja da hadde nok noen ledere måttet pakke sekken. Han som jeg hadde en dårlig opplevelse med, må synes dette er veldig kjedelig å bedrive tiden med. Oppførselen tilsier at vedkommende ikke burdte være der.

Jeg ville som sagt ha det morro etter et år i simmen og som en heftig flyentusiast er, ville jeg på vatsim etter mange anbefalinger fra forumet her. Men desverre er det ikke plass til alle der inne i vatsim. Samme kveld hadde 2 av mine simvenner samme opplevelse. Så det med å bli behandlet dårlig som nybegynner på vatsim er ikke noen nyhet, desverre.

Jeg ble fortalt at det bare var å prøve igjen av hyggelige folk her på forumet. Men det får være med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig synd dere skal få slikt inntrykk av VATSIM og det vi står for. Ja jeg hvet at det er en del kontrollere som tar seg selv alt for høytidelig og tror de er "guder". Dette gjelder heldigvis mindretallet.

 

Jeg kan bare igjen oppfordre dere til å ta en tur til og gjerne i Norge. Tror jeg kan love dere en fin service og hjelp.

 

Når det gjelder bruk av tekst/voice og manglende respons så kan det også skyldes at den aktuelle ATC er opptatt med andre ting/piloter eller at det er LAG slik at dette ikke kommer opp i tekstvinduet til kontrolleren. Jeg har også ofte opplevd at det er feil på voicen slik at kontroller og pilot ikke hører hverandre. Da kan dette ofte føre til misforståelser. Feil på voice eller oppset av voce kan også føre til at man hører noen, mens man ike hører andre. Dette er desverre noe vi bare må leve med inntill videre.Men igjen - prøv flere ganger og ikke døm alle etter første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å tilføye noe mer i forsvar til "blærefiskene" enn det Einar sa så bør du velge den serveren som er nærmest din virkelige geografiske posision. Når du bor i Norge og velger en server i USA fører dette til ENDA mer lag. Og du bør også forsøke å begynne på flyplasser uten så veldig mye trafikk, da de ellers kanskje rett og slett ikke har tid til å hjelpe nye, dessverre. ""

 

Jeg vil også anbefale FPI. Her har jeg kun møtt latter, godt humør og ingen overlegne flygeledere. Velkommen

 

PS: Jeg vil anbefale alle å lese litt om fraseologi, prosedyrer ol. på www.vaccn.org, les også gjennom eksempelturen. Som du ser er det lurt å kunne LITT før man prøver seg "" (misforstå meg rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt riktig som Arild sier flightprosject er tingen her for du virklig hjelp fra bonn til topp

http://www.flightproject.no

og du Einar behover ikke og pynte po ting som har vert opp til diskusjon mange ganger.Ikke kom og si at Vatsim er aller tiders det vet bode du og jeg at det IKKE er, jeg har vert medlem i 3 or jeg har Aldrig fott Hjelp

 

hilsen

Leif

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif: For meg virker det som om du ikke har prøve å oppnå kontakt med VATSIM skikkelig. Du kan jo ikke komme her og si at VATSIM er noe dritt bare fordi du har hatt problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt riktig som Arild sier flightprosject er tingen her for du virklig hjelp fra bonn til topp

http://www.flightproject.no

og du Einar behover ikke og pynte po ting som har vert opp til diskusjon mange ganger.Ikke kom og si at Vatsim er aller tiders det vet bode du og jeg at det IKKE er, jeg har vert medlem i 3 or jeg har Aldrig fott Hjelp

 

hilsen

Leif

 

 

 

Prøver ikke å pynte på ting. Jeg prøver å få gitt et mer nyansert bilde av forholdene. Ja jeg veit det er en del ATC som tror de er verdensmestere, har aldri benektet det, men det er mindretallet. Flertallet prøver å hjelpe.

 

Vi skal også huske på en ting i denne diskusjonen, det er mange piloter som kommer på for første gang hvor vi som kontrollere prøver å få kontakt uten at det gis respons tilbake,. Jeg har ved slike tilfeller sendt på tekstbeskjed over åpne kanal, på privat chat og på voice uten at det er svart tilbake. Det er også viktig å ha i minne at det kan være problemer med nettverket, med voicen o.l. som gjør at det ikke svares tilbake med en gang.

 

Som Arild sier så er det også lurt og ikke starte på den mest tarfikkerte flyplassen og at man leser litt om ord og utrykk først. At man ikke kan noe når man logger på skal ikke hindre noen, men gi oss ivertfall mulighetene til å hjelpe og jeg vet at i Skandinavia så er 99% av kontrollerne svært hjelpsomme.

 

Vi hadde for en tid siden et tilbud for nybegynnere om å logge seg på hvor vi fokuserte på å hjelpe disse i gang. Vi skal forsøke å få dette til flere ganger og da håper vi at dere som føler dere usikre møter opp. Da vil vi gi spesiell hjelp til dere.

 

Jeg har litt vanskelig med å svelge at man etter to-tre forsøk skal kunne felle en endelig dom, men nok om det.

 

Dere som føler dere dårlig behandlet eller oversett, dere har mulighet til å sende en mail til det aktuelle landets vACC eller til VATSIM direkte og forklare hva dere er misfornøyd med. Ingen tilbakemelding fra dere piloter gir ingen mulighet for andre til å korrigere noe som helst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Forskjellen mellom ATC / Piloter i USA og Norge kan faktisk være litt forskjellig. Skjønner ikke hvor dere har det helt fra at ATC i Norge behandler piloter dårlig, sånn egentlig. Jeg har noen timer (selv om det er mange som har mange flere), så har ikke jeg fra første time online på VATSIM møtt noen "motstand" i det hele tatt. Nå skal det jo sies at jeg fikk hjelp av andre som hadde vært på VATSIM en stund før meg da, og det vil jeg oppfordre dere til også! ""

 

VATSIM er ikke bare dritt... eneste er den eksamen for SS ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arvid!

Jeg vil selvfølgelig starte med å ønske deg velkommen til VATSIM.

At vi får "2" etter disse erfaringene er ikke vanskelig å forstå, det er tydelig at du både har vært uheldig med flygeledere og kanskje området du fløy i?

For meg virker det som du møtte på disse litt "sære" flygelederne i travle områder.

Det er ofte slik at du møter slike flygeledere hvor det befinner seg store mengder trafikk.

Det er også for det meste litt mer erfarne piloter som flyr i de områdene, derfor krever altså ATC et vist kompetanse nivå fra deg.

Dette er selvfølgelig bare en etisk regel, og jeg synes piloter skal få ferdes fritt hvor de selv ønsker, men av erfaring burde du kanskje ha holdt deg til litt mindre trafikkerte områder.

Det beste hadde vel kanskje vært om du starter å flyr litt mer i Norge, hvor du kan ta kommunikasjon med ATC på Norsk. Dessuten er ikke trafikken så stor så det er større muligheter for at ATC har litt tid til overs til å hjelpe deg.

Forøvrig så er flygelederne i VACCN meget dyktige og behjelpsome!

Håper du ikke gir opp på oss, så jeg ser fram til å se deg på radaren min eller i luften!

 

VATSIM er ikke bare dritt... eneste er den eksamen for SS ""

Hehe, jeg forstår så absolutt hva du mener kamerat! ""

 

Fly po IVAO so gi f i Vatsim.Jeg er ATC po engm og benandler folk veldig hygglig so kom igjen

http://www.ivao.org/hq/

hilsen Leif

Hehe, med første øyekast så det ut som du hadde fått i deg noe veldig sterkt..

Babymelk eller noe? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt må jeg si at jeg ikke er en inbitt forsvarer av VATSIM. Er f.eks. ganske misfornøyd med den softwaren som brukes; Roger Wilco er særdeles ustabilt, Squawkbox er ingen nyvinning og alt i alt er det ganske tungvint å logge seg på. Nå skal det og sies at ASRC er veldig, veldig bra.

Jeg hadde og en del problemer ed oppgradering fra Student til senior student. Men fra observer til student er det bare fryd og gammen. Det var sjefen sjøl, Eirik Sørensen som spurte meg 3-4 helt banale spørsmål, og dermed var det gjort.

 

Til tross for VATSIMs små skjønnhetsfeil i software, er alle mine flyturer online. Er helt uaktuelt å gå tilbake til "metallic voice", standard FS ATC etter å ha hatt en skikkelig online tur. Jeg er ikke en av de "må ha det så realistisk som overhodet mulig", men må si det var fyktelig gøy å sitte i cockpiten Haugesund-Oslo, og kjenne igjen alle prosedyrer, kart og all fraseologi.

 

Jeg innrømer gjerne at jeg ikke var noen guru når jeg logget på første gang.... Fly2, setter meg midt på 01R på ENGM, logger på og går ned å spiser middag. Jeg hadde ikke helt fattet omfanget.. men selv da fikk jeg bare vennlige beskjeder om jeg ikke kunne være så hyggelig å flytte meg fra rullebanen for det var et fly som prøvde å lande.. Jeg oplevde sjelden uhyggelige ATC, og da var jeg sansynlighvis havnet i et meget trafikert området, og da er det naturlig og være stresset. Jeg fikk så og si bare hjelpsomme folk i starten, mens jeg fløy rundt i Skandinavia. Det er nok et lite tips, ha en mulighet til å slå over til Norsk, det er, selv om en er veldig god i engelsk, lettere å forklare ting på morsmålet. Jeg prøver alltid og være forstående og tålmodig mot nye, for jeg husker fremdeles Trond Fossen som hjalp meg opp på fote i min VATSIM-ungdom.

 

Så hvis noen av dere VATSIM-aspiranter ser meg online kan dere bare logge på, jeg er fremdeles ingen VATSIM guru, men kan mer nå etter snrat 900 timer på vatsim, 320 av disse som ATC, enn da jeg parkerte på 01R og stakk av en stund.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker det är synd att du fått den start med onlineflygningen. I USA är det lite annorlunda än hur det funkar i Europa och jag håller med Einar att du skulle startat i scandinavien, så hade du fått mer hjälp.

 

I Sverige och på s-VACC erbjuder vi nya online piloter en liten genomgång på tre lektioner att komma in rätt. Det gäller Squawkbox uppkoppling, hanterandet av Squakwbox, flightplans, SID & STAR och fraselogi. Sista lektionen avslutas med en gemensam flygning där handledaren flyger först och där sen eleven som flyger efter får säga samma sak. ATC finns tillgänglig under flygning och han är förstående.

 

Jag har även börjat på en liten mall som ska hjälpa den som vill komma online att öva lite. Självklart finns jag oxå till hjälp via mail om något skulle krångla, har hjälpt ett flertal att bli online flygare på VATSIM.

 

VATSIM kan vara byråkratiskt, men är i min mening mer åt "As real as it gets" än IVAO och tycker enbart att det är synd att det skall finnas 3 olika organisationer att välja bland. Så mycket bättre det hade blivit om alla kunnat enas. Kontroller är du inte efter 25 timmar online, att bara säga "Clear to land" är inte ATC

 

ATC guiden hittar du på SKYE.DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som synes det er litt vanskelig å komme i gang "" Jeg anbefaler de som har tenkt å prøve seg på VATSIM å lese igjennom Prosedyrer/fraselogi for de forskjelige flyplassene/enhetene... Jeg er flygeleder på VATSIM og prøver å hjelpe alle som trenger det ""

 

Men helst ikke logg på VATSIM før du har en viss peiling på hvoedan du går frem og har lest litt om prosedyrer etc.. ""

 

Og sist men ikke minst.. for guds skyld ikke logg deg på i USA første gangen "" De har helt andre prosedyrer og fremgangsmåter en det vi har i Europa! Start på ENGM (Oslo,Gardermoen) Det er mye bedre ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alle typer mennesker som sitter som ATC , din erfaring er en erfaring som de fleste har, faktisk høres det ut som du fikk god hjelp i USA ,i Denver og hvis det er lite trafikk i området pleier de fleste ATC og hjelpe newbies på en hyggelig måte.

Så det er bare å fortsette , ikke gi opp ennå ""

Et tips er å holde seg unna Heathrow eller andre store internasjonale flyplasser til og begynnne med, for mye trafikk og flyvelederne har ikke tid til å ta seg av newbies.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ting fortjener en second chance. Jeg kunne tenke meg å forsøke en på vatsim i Norge. Men det hadde vært fint å vite hvordan jeg i såfall skal forholde meg til vanskelig flyge ledere? Er det noen måte jeg kan si ifra på hvis jeg opplever håpleøse tilstander? Jeg ønsker ikke å "sparke" noen, men jeg ønsker gjerne å unngå at jeg selv blir sparket fordi jeg ikke forstår kryptiske forkortelser som flygeledere på ordentlig ikke bruker ( DEE -SLASH -CEE NINETHOUSAND hører man ikke så ofte bli sagt på atc i virkeligheten.) På den andre siden hvis jeg får megselv sparket hadde mine problemer med vatsim vært over. Kanskje jeg bare skulle få det overstått og buzze tårnet neste gang jeg møter en håpløs flygeleder?

 

Jeg kommer uansett til å prøve alternativene for å finne ut om andre alternativer er bedre en vatsim, og jeg venter trolig på Squawkbox 3 før jeg prøver igjen.

 

Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at det var kun ett annet fly og helt stille på radioene når jeg ble fullstendig ignorert. I Berlin-tilfellet hadde jeg snakket med noen hjelpsomme piloter en stund før jeg skiftet til atc/berlin og de svarte meg innefor rimelighetens grenser av tid, så jeg tviler på at flygeleders oppførsel skyldes tekniske problemer eller stor trafikk (radioen var taus og ingen andre fly i sikte når jeg nærmet meg).

 

-Arvid Wold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er riktig det, VATSIM er ikke enerådig. Men vil du ha litt struktur, vil du ha flygeledere som kan lokale prosedyrer, vil du ha noe som ligner litt på virkeligheten, ja DA er VATSIM enerådig. Ja, jeg har prøvd IVAO, og det var latterlig dårlig. Beklager, men kompetansenivået på IVAO er omtrendt 1/10 av det det er på VATSIM.

 

Det er fryktelig synd at du opplevde en tøff startpå VATSIM. Det jeg kan love deg er at læringskurven er meget bratt, og etter bare et fåtall onlineflygninger så mestrer du game'et godt. Jeg ville anbefale deg å kanskje starte i Bergen, file en flightplan til Gardermoen og skrive at du er newbie i flightplanen. Så ser du etter ATC. Det du også kan gjøre er å skrive en personlig melding til flygelderen. Det gjør du ved å skrive [(Punktum)(msg)(flygeleders "navn") og meldingen din]. F.eks. ".msg enos_v_ctr Hei du, jeg er nybegynner jeg og lurte på om du kunne hjelpe meg litt på vei."

Da er det HELT klart for flygelederen at du er ny, og da vil du HELT sikkert få hjelp.

 

Håper du prøver deg på VATSIM igjen. Det er helt klart det beste alternativet som er der ute!

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det MAthias sier er viktig, det tok tid før jeg fant ut at man kunne sende private meldinger ved hjelp av .msg xxxxxx og da får ATC vite hvem du er og hva slags kunnskaper du har og da vil du få bedre hjelp under flighten som newbie......så prøv det neste gang

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd VATSIM jeg også. Ca 10 turer fordelt på 12 timer kanskje, hvis jeg skal tippe. Er strålende fornøyd. Er bare så fornøyd med det at det nesten ikke går an. Skikkelig kos når man er så heldig å ha litt tid til overs sånn at man kan sette seg ned forran datan og logge inn på VATSIM og fly seg en lang fin tur. Flyr mest i norden. Det er liksom morsomst. Går litt på gjenkjennelse osv.

 

Ble møtt av noen skikkelig trivelige ATC folk. Det er ikke noe problem med språk i alle fall. Er du i Norge er de pålagt å svare på samme på norsk hvis du kaller de opp på norsk. Kan du engelsk kan du fly i resten av verden også. Var tilogmed en som spurte meg om jeg var com. pilot "" Kan ikke tro noen av de er frekke. Må nesten prøve litt til på VATSIM jeg da. Har bare vært heldig jeg da. Mot helt nybegynnere kan det vel være at de er frekke kanskje, men jeg er litt newbie jeg også da. Har jo ingen form for formell flyutdanning da ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i Norge er de pålagt å svare på samme på norsk hvis du kaller de opp på norsk.

Nå er ikke dette helt rett, ATC er ikke pålagt å svare på Norsk, men de er pålagt å svare på engelsk.

Men det er selvfølgelig ingen Norsk ATC som nekter å snakke sitt egent språk.

Slik er det i hovedsak i real life også, det er opp til ATC om han vil svare på Engelsk eller på Norsk og det kommer helt an på situasjonen.

Men det er godt å høre at du trives med VATSIM. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nå er ikke dette helt rett, ATC er ikke pålagt å svare på Norsk, men de er pålagt å svare på engelsk.

 

Er du helt sikker på dette Ivar. BSL G 5-1 § 7 sier:

 

"Luft-bakke-samband skal normalt foregå på norsk eller engelsk. Det første anrop fra fartøysjefen er bestemmende for hvilket av disse språk som skal benyttes i luft-bakke-sambandet. Imidlertid kan fartøysjefen eller vedkommende luftfartsstasjon på et senere tidspunkt foreslå overgang fra bruk av engelsk til norsk eller omvendt dersom dette synes hensiktsmessig."

 

For øvrig er det bare 3 uker til jeg kommer til Norge igjen. Forvent betydelig økt VATSIM-aktivitet fra min side! ""

 

Ha en fortsatt god dag folkens!

 

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Trond Fossen tilbake som ATC så er det jo nødt til å bli "as real as it gets" ""

 

Ellers kan det selvfølgelig virke skremmende for newbies hvordan flyturen i virkeligheten er, det finnes mange ord og uttrykk som bør læres før man prøver en flytur i VATSIM.

Jeg har en egen perm med regler, charts over flyplasser m.m og det er blitt lest nøye. Men har selvfølgelig driti meg ut flere ganger og føler meg fortsatt som en newbie avogtil.....Og er jo tross alt bare en sofapilot... ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg prøvde nettop en online flight for første gang. jeg fløy fra engm til enbr med f50. han som var atc der da var vanvittig hyggelig og ha til atc han hjalp meg og hintet meg til hva som er lurt når du fly online og sånt og jeg syntes online flyging var helt topp. så prøvde jeg en gang til fra kastrup til oslo men da stakk atc når jeg var komt halveis og jeg viste jo ikke hva jeg skulle gjøre da jeg hadde jo ikke kart eller noe. så no stresser jeg med og finne atc i norge. men jeg har et spørsmål:kan jeg bruke atc i et annet land til atc i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alexander!

 

Bra å høre at du syntes det var gøy!

 

Svaret på ditt spørsmål er egentlig nei, men har du en veldig snill controller som ikke har særlig mye trafikk i sitt luftrom har jeg for senest en uke siden opplevd at dette gikk!

 

Jeg fløy EDDM-EKCH og klokken var rundt 23 på kvelden. Eneste på logget ATC i Norden var ESOS_V_CTR(Stockholm) og han hadde ikke mange fly å direktere så han guidet flyene til Kastrup frem!

 

Opplevde også i går at EDWW_V_CTR(Bremen) ga meg ATC helt ned til EDDF!

 

Så er det lite trafikk i ATC`s område så er det ofte at det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...