Gå til innhold

Synkehastighet ved landing


Thomas W. Gauperaa

Anbefalte innlegg

Hva er normal synkehastighet (i fpm) ved touchdown? Jeg tenker da på fly som feks 737 og md-serien.

 

En annen ting. Jeg har nettopp flydd noen landingsrunder med en MD-90 som jeg lastet ned her. Reagerte litt på at landingene mine endte opp med ganske lite nose up attitude? er det normalt for md90 når man har fulle flaps? Landingene var myke, men kanskje jeg hadde litt for høy hastighet. Tror likevel det var rundt 140 knots på finalen og det er vel ganske riktig?

 

Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bør ideelt sett være så nær null som mulig. Vanligvis tar ground effect seg av synkeraten de siste metrene, og man bør ikke forsøke å holde en jet i luften de siste metrene slik som man ville gjort i et lett fly. Og hvis været er ille er det viktigere å få plantet flyet på bakken enn å gjøre en myk landing, understellet tåler forsåvidt ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ta ned motorfly temmelig nøyaktig på PAPI eller PLASI'n på 200-100 fpm, og på jetfly pleier jeg å ha maks ca. 500 fpm under t/d. Det skal litt trening til for å trefe akkurat, men landingen blir fin i replay ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På innflyvingen holdes en vertical speed på 6-800 meter (vanligvis), og litt før touch down starter flare, dvs. retter nesen litt opp så synkehastigheten nærmer seg null. Men ve landinger på korte baner og/eller landing under røffe værforhold er det en fordel å sette flyet hardt nedpå fremfor en "kisser" landing

 

6-800 METER ???? Tror du blanda med feet nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er normal synkehastighet (i fpm) ved touchdown? Jeg tenker da på fly som feks 737 og md-serien.

 

En annen ting. Jeg har nettopp flydd noen landingsrunder med en MD-90 som jeg lastet ned her. Reagerte litt på at landingene mine endte opp med ganske lite nose up attitude? er det normalt for md90 når man har fulle flaps? Landingene var myke, men kanskje jeg hadde litt for høy hastighet. Tror likevel det var rundt 140 knots på finalen og det er vel ganske riktig?

 

Thomas.

 

Vanskelig a si i landings øyeblikket, men ulike fly har forskjellige

ROD på finalen. Dess høyere den er jo tidligere må du starte flare'en.

 

En 737-300 har ROD på 820 fpm på finalen.

En MD-80 har ROD på 790 fpm

En 747-400 har ROD på 770 fpm

 

Når det gjelder AoA, så ligger den på rundt 2,5 - 3 grader for de fleste Boeing maskiner. Airbus ligger litt høyere.

Vet ikke hvor bra MSFS simulerer dette, men i X-Plane er det riktig.

 

Synes Vref på 140 kias på en MD90 høres litt mye ut ved "normal" vekt.

Fant ikke data på den.

En MD-80 ligger Vref+5 på 109 kias ved 36t og 146 kias ved 67t

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt forsøker en å ha minimal rate of descent ved touch down.Hvor mye runway en er villig til å ofre for en myk landing er avhengig av RW lengden.På glatte baner hvor "wheel spinnup" ikke oppnås ved myk landing er det raskt å aktivisere spoiler manuelt,men det er selvfølgelig en safe landing som er målet, ikke en myk sådan.

Da jeg fløy B727 for Transair/Malmø gjorde vi landing som følger:Sink arrest i 1 ft.høyde(det var målet) og så startet man en meget svak push på stikka.Da gikk nesa ned, men samtig halen ogUNDERSTELLET realivt opp.Dette ga de beste landinger og etter "sink arrest" hørtes gjerne i cockpit fra non piloting pilot og maskinist et aldri så svakt "puuush".

Skulle sink arrest ha blitt foretatt for høyt kunne det bli svært spennende og om piloten "chickened out" og trakk i stikka ble det en brak landing.Rett eller galt slik var det.

Det er den eneste flytypen jeg har fløyet hvor dette var procedure, men det virket bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt forsøker en å ha minimal rate of descent ved touch down.Hvor mye runway en er villig til å ofre for en myk landing er avhengig av RW lengden.På glatte baner hvor "wheel spinnup" ikke oppnås ved myk landing er det raskt å aktivisere spoiler manuelt,men det er selvfølgelig en safe landing som er målet, ikke en myk sådan.

Da jeg fløy B727 for Transair/Malmø gjorde vi landing som følger:Sink arrest i 1 ft.høyde(det var målet) og så startet man en meget svak push på stikka.Da gikk nesa ned, men samtig halen ogUNDERSTELLET realivt opp.Dette ga de beste landinger og etter "sink arrest" hørtes gjerne i cockpit fra non piloting pilot og maskinist et aldri så svakt "puuush".

Skulle sink arrest ha blitt foretatt for høyt kunne det bli svært spennende og om piloten "chickened out" og trakk i stikka ble det en brak landing.Rett eller galt slik var det.

Det er den eneste flytypen jeg har fløyet hvor dette var procedure, men det virket bra.

 

hehe..var det ikke med 727''n man måtte "kalle opp tårnet" for å sjekke om du var nede? Også hørt at den ville "feed your a*** for lunch" hvis du

ikke var established ved 1000 AGL lol.. .

Stemmer forøvrig bra med X-plane. Skal forsøke "sink arrest" teknikken etterpå!

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...