Gå til innhold

Russerne?


Andreas Eriksen

Anbefalte innlegg

Hmm, Espen, det er vel en IL-76? Den går førøvrig akkurat nå fra Bodø.

 

Litt ergelig at de fikk orkesterplass fra C5-plattformen da en F-16 hadde et uhell ved landing slik at Bodø var stengt bortimot en time i formiddag. Det var skumming, feiing, spyling og jeg vet ikke hva på vestre del av banen. Da jeg var der ute, stod den på 25 ca 200 m vest for TWY C. Før jeg dro, ble den slept ned til vestre del av flyplassområdet.

 

På grunn av at utsiktsforholdene nå er blitt så begrenset fra terminalbygningen, er det ikke så lett å få bilder - jeg har ikke sett på dem ennå.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Espen, det er vel en IL-76? Den går førøvrig akkurat nå fra Bodø.

Hilsen Roald

 

Du har nok rett Roald .. Kom til å tenke på det i etterkant at den var kankje litt mindre, og så hadde den jo høytsittende vinge bak. Jeg dro avgårde for å se på den kl 15.00 , men da var den borte ""

 

Hva var det som skjedde med f-16 flyet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke mer om F-16-hendelsen, men rundt maskinen var det skumlagt, og en brannbil brukte høytrykk på banen - sannsynligvis for å fjerne væske/deler. I tillegg ble feiebiler brukt fra øst til posisjonen hvor den stod. Det kan vel tyde på at "noe" på banen måtte fjernes etter en ikke helt normal landing.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha vært en hydrazin lekkasje eller bruk av EPU. De pleier å bruke mye vann ved slike tilfeler.

 

Noe jeg skjønner godt. Den guffa er ikke akkurat livsforlengende i større konsentrasjoner.

 

Stående ordre for folk i nærheten av en F16 med avfyrt EPU: kom deg til *strøket av sensuren* vekk, helst mot vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er russerne kommet til Bodø.

De ble møtt av våre jagere oppe ved Seida, før det satte kursen ilag sørover til Bodø.

Ganske så tøft når IL76 kom med to SU27 på hver vinge.

Deretter tok jagerne en lowpass i tett formasjon før de landet fra vest. ""

Meget spesiell opplevelse å se våre gamle "fiender" lande her i Bodø og takse inn på C5-plattformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er russerne kommet til Bodø.

De ble møtt av våre jagere oppe ved Seida, før det satte kursen ilag sørover til Bodø.

Ganske så tøft når IL76 kom med to SU27 på hver vinge.

Deretter tok jagerne en lowpass i tett formasjon før de landet fra vest. ""

Meget spesiell opplevelse å se våre gamle "fiender" lande her i Bodø og takse inn på C5-plattformen.

 

Tok du noen bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

En veldig spesiell opplevelse. Og ja, jeg tok mange bilder, både i lufta og på bakken etterpå. Var også og hilste på pilotene, og generalen (!) som kom med kona på slep ut av transportflyet.

Og nå står både russiske og norske piloter i kø for å fly baksetetur hos hverandre. Dette skal bli gøy.

PS. Jeg har ingen hjemmeside, så jeg må nok henvise til

Avisa Nordland for å se bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se de to lowpasene de tok i formasjon ja. Ble desverre for sen med å komme meg til flyplassen å få se landingene. De tok en den korte innflygingen ""

 

Vi har en "Iraker" som jobber i vårt firma. Det var han som oppdaga SU'ene først. Han ropte ut: AHH ESPEN SE! ROOSISK FLY! Hva de gjor har???! "" Han har tydeligvis sett su-27 før, men ikke i norge.

 

F-16 flyet som sto på C5 ble ganske lite der borte da SU-27 flyene takset bort dit å parkerte på rekke å rad.

 

Ernst og Knut. Må si meg misunnelig på deres jobber idag. Knut får jo sitte på spotter-plass nr1.

 

Ernst: Jobber du i forsvaret?, eller er det for "Nordland" ?

Virker som du virkelig kom deg inn på nært hold ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så jeg får skryte litt jeg også ""

Jeg, og resten av VK1 Flyfag var på besøk til Luftforsvaret, i Bodø. Vi stod ved, tok på, og alt det der, fikk til og med en russer (med tolk seff.) til å gi oss en middels brief om SU-27`ene! Det var bare konge. Vi var sammen med de 4 flyene helt til de var på tur nedover taxibanen til 25. Var så sinnsykt konge av en lyd av de flya når de startet opp motorene, en etter en, men da, IL`en tok jo først av, og det var jo kjekt det da, frostskadene som var vel på vei forsvant jo da den svinget og exhaust-greiene ble rettet mot oss "". Kan vel nevne at noen av klassekameratene faktisk fikk komme inn en snartur i IL`en. Litt av en vind ass!

SU-27`ene tok foresten også av i formasjon, to og to. Etter de tok det av en del F-16 fly, både A og B. ""

 

Deretter ble det en tur inn i "Hangar 7". Hvor de forøvrig hadde 3 F-16 inne til innspeksjon, og fikk da en fin runde rundt flyet sammen med en tekniker. Deretter ble det en liten prøvesitting. Ettersom at klassekamerater spurte om jeg viste hva ditt og datt var (de har fått med seg en del av hva fritiden min går ut på ""), og jeg svarte, spurte teknikkeren om jeg hadde flydd Falcon 4.0 "". Det stemmer jo det, og han hadde visst ikke logget få timer i den simmen han heller... Deretter fikk jeg (og en annen som heter Mads-Ivar fra klassen min) litt spesialundervisning i hvordan Ejection-setet funket. (den gyroen der spinner fort opp ass! "").

 

Ellers, så glemte jeg scanner min hjemme, noe som jeg aldri skulle tillatt! ""

 

Med andre ord, min dag kunne vel bare blitt bedre med en baksete-tur med F-16 ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig. Du må da ikke komme her med slike uttalelser og innlegg . Skulle vært forbud mot sånt... det er jo like før jeg hiver meg på skolebenken igjen ...men denne gang: Flyfag "" hehe

 

 

Christian: Nei det er ikke første gang hverken Flankern eller andre russere er over norsk jord. Men landa de på ENGM under fly-showet, og var de russiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag, oppdatert i sanntid ""

 

Stig, du er vanvittig heldig, bare så du vet det!!

 

Flanker'en som måtte returnere (det var bare en), dumpet fuel ved Fleinvær (FL), og ble senere eskortert inn av ikke mindre enn tre F-16. Russerne hadde tolk i tårnet, og ga via norsk flygeledelse klar melding om at RNoAF skulle holde seg på behørlig avstand mens dumping foregikk.

 

Det lå i utgangspunktet to i Fleinvær-området, men såvidt jeg har fått med meg, joinet den andre resten av elementet, som besto av en IL-76 (som tok av først), og deretter de to første SU-27'ene. I en periode var nok stressnivået for dep/app og tårn noe høyt. Mens dumping pågikk, måtte fly som tok av og skulle sørover, først svinge nordover (heading 350°) til 4000 ft før de fikk velge kurs sørover.

 

Litt interessant er det jo at russerne ikke er utstyrt med transponder. Bodø TMA måtte derfor stenges mens de forlot. Radar hadde dem på range men på ikke høyde, og andre fly kunne ikke oppdage dem i TCAS. Derfor ble fly lagt i holding mens de forlot. Koordineringen av avgang syntes å gå gjennom IL-76-ern.

 

Den som returnerte var den med hai-malingen - 08. Jeg tok bilde av den under final approach. Det blir vel kanskje noe mekking før den forlater oss.

 

Stay tuned, Dag ""

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...