Gå til innhold

Coast Air slår ut SAS


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Coast Air har startet med lavpris-rute mellom Haugesund og Oslo, og SAS som alltid har hatt monopol på ruten går rett på trynet fordi den går med store tap for dem. I tillegg velger folk Ryanair direkte til London, istedet for SAS via Oslo.

 

Nå forsøker de å svare med å redusere prisene på ruten med 22%. Men dette er jo typisk SAS, de kommer alltid med prisnedgang etter at de har tapt en masse kunder...de er aldri i forkant av konkurrentene. Ikke rart at SAS sliter.

 

Og fremtiden som ser så lys ut for Haugesund Lufthavn kan raskt ende i stummende mørke dersom SAS til slutt legger ned ruten...de tåler jo ikke ulønnsomme ruter i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge! Nå erter du på deg SAS-fansen igjen! ""

Apropos Coast Air og Haugesund: Selskapet flyr også mellom Torp og Haugesund, men jeg er ikke så sikker på om det er verdens mest lukrative rute for å si det sånn. Det har vært en del kanselleringer i det siste, uten at jeg vet konkret hvorfor. Men det er det kanskje andre som gjør?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coast Air har startet med lavpris-rute mellom Haugesund og Oslo, og SAS som alltid har hatt monopol på ruten går rett på trynet fordi den går med store tap for dem. I tillegg velger folk Ryanair direkte til London, istedet for SAS via Oslo.

 

Nå forsøker de å svare med å redusere prisene på ruten med 22%. Men dette er jo typisk SAS, de kommer alltid med prisnedgang etter at de har tapt en masse kunder...de er aldri i forkant av konkurrentene. Ikke rart at SAS sliter.

 

Og fremtiden som ser så lys ut for Haugesund Lufthavn kan raskt ende i stummende mørke dersom SAS til slutt legger ned ruten...de tåler jo ikke ulønnsomme ruter i disse tider.

 

Mener du at det er SAS som holder liv i Haugesund Lufthavn?

Vel kansje det var/er sånn, men ikke så lenge.

Med lengre rullebane vil nok flere selskaper bruke Haugesund ja.

Ryanair har jo to avganger daglig til Stansted.

Coastair har tre avganger daglig til Oslo.

Norwegian prater om ruter....

 

Tror ikke Haugesund blir så mørk alikevel jeg (håper ivertfall ikke det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugesund er ikke akkurat verdens navle med sine 27000 innbyggere. Tror du virkelig at flyselskaper i vanskelige tider etablerer ruter derfra i hopetall fordi rullebanen forlenges med noen meter?

 

Mange har jobbet febrilsk med denne rullebanen, fordi det er et krav fra Ryanair som vil bruke sine 737-800. Om SAS forsvinner derfra så blir nok det tøft for flyplassen og de ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå må jeg si noe her. Dere sier noen meter. Det er snakk om 400 m, og et sikkerhetsfelt på 300m. Ikke vær så skeptiske, vi får se hvordan det utvikler seg. Jeg for min del reiser gjerne med SAS til Oslo. To grunner. Flyet går fortere, og det bråker mindre. Tror nok ikke SAS legger ned ruten. Det er nesten alltid fulle SAS fly som lander (mange passasjerer), så dette går så bra så. ""

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Angående Coast Air. Jeg fløy for to uker siden, da ble det en forsinkelse på fire timer. Jeg skal til Sandefjord om to uker, på fredda`n. Den gangen jeg ble forsinket, måtte en del skiftes i halen, og det er komplisert. Hper ikke jeg blir forsinket denne gangen. ""

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg si noe her. Dere sier noen meter. Det er snakk om 400 m, og et sikkerhetsfelt på 300m. Ikke vær så skeptiske, vi får se hvordan det utvikler seg. Jeg for min del reiser gjerne med SAS til Oslo. To grunner. Flyet går fortere, og det bråker mindre. Tror nok ikke SAS legger ned ruten. Det er nesten alltid fulle SAS fly som lander (mange passasjerer), så dette går så bra så. ""

 

Ådne

 

Kremt Ådne... på ruta Oslo-Haugesund er det ca 10 minuttars forskjell på flytida frå SAS med Boeing 737-700 og Coast Air med ATR 42 ""

 

I alelfall i følge selskapa sjølve ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forsøker de å svare med å redusere prisene på ruten med 22%. Men dette er jo typisk SAS, de kommer alltid med prisnedgang etter at de har tapt en masse kunder...de er aldri i forkant av konkurrentene. Ikke rart at SAS sliter.

 

Og siden du ikke ser lenger enn skylappene dine så har du vel ikke fått med deg at SK/BU/WF har kommet med et nytt priskonsept i disse dager som fører til laverepriser på alle rutene SAS-gruppen flyr, med unntak av WF's FOT-ruter da ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Coast Air og Haugesund: Selskapet flyr også mellom Torp og Haugesund, men jeg er ikke så sikker på om det er verdens mest lukrative rute for å si det sånn. Det har vært en del kanselleringer i det siste, uten at jeg vet konkret hvorfor. Men det er det kanskje andre som gjør?

 

Den offisielle grunnen er tekniske årsaker på flyene. Men det som er merkligt er at de innstilte flightene kun har rundtomkring en til tre pax.. Da de fleste bilettene til Coast er av den billige sorten, er det lett å tenke seg til at slike flygninger ikke er god butikk. Så det er muligens mer en tekniske årsaker bak disse instillingene ""

 

Haugesund er ikke akkurat verdens navle med sine 27000 innbyggere. Tror du virkelig at flyselskaper i vanskelige tider etablerer ruter derfra i hopetall fordi rullebanen forlenges med noen meter?

 

Nå har flyplassen et "nedslagsfelt" (som det heter på fint) på ca. 100 000 mennesker. Dvs. hele Haugaland, og deler av Sunnhordland.

Men ellers deler jeg din tvil til nyetableringer på Karmøy bare pga. rullebaneutvidelsen. Kommer muligens en Syden charter og to, men ikke noen revolusjonerende nye ruter. Skal være et marked der også...

 

 

Mener du at det er SAS som holder liv i Haugesund Lufthavn?

Vel kansje det var/er sånn, men ikke så lenge.

Med lengre rullebane vil nok flere selskaper bruke Haugesund ja.

Ryanair har jo to avganger daglig til Stansted.

Coastair har tre avganger daglig til Oslo.

Norwegian prater om ruter....

 

Det er vell relativt lite tvil om at det er SAS som holder liv i Haugesund Lufthavn...Det er jo trosalt det eneste flyselskapet som faktisk betaler oppsatte avgifter, og gebyrer.

Hau er i en eksklusiv gruppe flyplasser som faktisk går med overskudd. Skulle SAS forsvinne og selskaper som Ryanair (som ikke betaler for seg) og Coast være igjen, så kan du banne på at flyplassen vil gå med et dundrende underskudd.

SAS er en ryggrad for hele flyplassen

 

Når fikk Ryanair to avganger daglig til London fra Hau? Jeg jobber på flyplassen og har ennå til gode å se mer en ett fly pr. dag.

 

Norwegian har i den senere tid uttalt at det ikke er aktuelt å starte på HAU, så lenge det er så sterk konkurranse der fra før.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over at SAS setter ned prisene med 20% i Norge fra 26.oktober. Vel og bra, bare det ikke går på bekostning av vedlikeholdet. Men SAS får ikke sette prisene lavere enn konkurrentene, da får de konkurransetilsynet på nakken.

 

Oslo-Haugesund er den ruten som går dårligst i landet for SAS, fordi alle reiser med Coast Air. Derfor setter SAS ned prisene enda mer på denne ruten enn på de andre...så lenge det varer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är ju just detta som är kärnan i konkurrensen...

Om två, eller fler, operatörer kan presentera lika produkter till kunderna så är det priset som blir avgörande.

Om konkurrensen är balancerad så uppstår det en pris balans.

Om en operatör kan erbjuda produkten till ett mycket billigare pris så är det upp till de andra operatörerna att följa efter och gå med förlust, eller ge upp.

 

SAS har ju haft stora kostnader vid sin produktion. Detta har man ju arbetat hårt med att ändra på, och kostnads läget i SAS är idag lägre än det varit. Så lågt att man till och med klarat att komma sig in på Charter marknaden..!

Så SAS utmanas av konkurrenter med billigare biljetter... SAS följer efter. Inget konstigt i det.

Men blir HAU vinstgivande nog för SAS? Det återstår att se.

 

En sak är i alla fall helt klar! SAS kommer inte att upprätthålla destinationer som inte ger vinst, så som de gjort i många årtionden ute i distrikten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo-Haugesund er den ruten som går dårligst i landet for SAS, fordi alle reiser med Coast Air. Derfor setter SAS ned prisene enda mer på denne ruten enn på de andre...så lenge det varer.

 

"Alle reiser med Coast Air" Tull!

 

Coast har 3 daglige avganger med 48 seters fly, med andre ord 144 seter pr. hverdag for salg. Av disse selger de under havlparten, ca 40%, altså 58 seter pr. dag en vei. Med returreisende blir det 116 solgte seter pr.dag

116 er vell neppe "alle"

 

SAS flyr til samenligning ca 830 pax t/r på samme strekning i løpet av en hverdag (enda mer på fredagen)

 

Hvilken kilde bruker du , Helge Bø?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden er SAS. Og dersom det er slik at Coast Air kun transporterer noen få sjeler så er det jo merkelig at de danker ut SAS...som SAS selv innrømmer. Men så spiller vel også Ryanair en rolle her, som har sjålet alle SAS-kunder til England derfra.

 

Hvor kan jeg lese uttalelsen fra SAS om at alle kundene deres har gått over til Coast Air ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"SAS tar opp hansken og svarer utfordringen fra Ryanair og Coast Air. Fra og med torsdag 9. oktober settes billettprisene ned med hele 22 prosent på ruten Oslo - Haugesund.

SAS-gruppen setter ned prisene på alle sine innenriksruter i Norge. De største kuttene kommer på flyvningene til og fra Haugesund Lufthavn Karmøy.

Årsaken skal være en betydelig svikt i passasjertallet på Scandinavian Airlines rute mellom Haugesund og Oslo.

Denne går nå dårligere enn selskapets ruter fra Bergen og Stavanger.

[color:"red"]Passasjersvikten skyldes , ifølge SAS , Ryanairs flyvninger til London Stansted og Coast Airs lavprissatsing på Oslo.[/color]

Flere forretningsreisende skal , ifølge NRK-Rogaland , ha begynt å bruke lavprisselskapenes ruter til London og Oslo fremfor SAS .

Priskuttet på 22 prosent skal hjelpe SAS med å vinne disse tilbake - håper SAS- ledelsen."

 

[color:"blue"]Når skal Morten Steen forstå at det finnes aldri noe annet enn fakta i mine innlegg [/color] ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[color:"blue"]Når skal Morten Steen forstå at det finnes aldri noe annet enn fakta i mine innlegg [/color] ""

 

Den dagen det faktisk gjør det, noe det sjelden

eller aldri gjør. Det står ingenting der om at

alle flyr Coast Air.

 

- Flere forretningsreisende skal , ifølge NRK-Rogaland , ha begynt å bruke lavprisselskapenes ruter til London og Oslo fremfor SAS .

 

"flere forretningsreisende", er det alle ?

Og hvor kan jeg lese det du siterer fra ?

 

Men kan du ikke gjøre det til en god skikk at du poster

kildene dine når du kommer med påstandene, så slipper vi

etterlyse de hver gang.

 

Har forresten funnet din motsetning, dere ville sammen

blitt et godt par:

 

http://forum.airpics.com/read.php?TID=18671

 

Norges to fremste, hver på sitt felt.

En anti-sas, en pro-sas.

 

Og ingen med særlig peiling ""

 

EB&HB - Sammen er vi dynamitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok litt tungt for det.Det er et par ting jeg lurer på vedr.Bø-innleggene.

Sitat 1:

Coast Air har startet med lavpris-rute mellom Haugesund og Oslo, og SAS som alltid har hatt monopol på ruten går rett på trynet fordi den går med store tap for dem. Nå forsøker de å svare med å redusere prisene på ruten med 22%. Men dette er jo typisk SAS, de kommer alltid med prisnedgang etter at de har tapt en masse kunder...de er aldri i forkant av konkurrentene. Ikke rart at SAS sliter.

.

Dette forstår jeg dithen at Coast Air har startet en rute hvor de priser billettene lavere enn SAS,eller er det feil oppfattet? Hvis min antagelse er rett så lurer jeg litt når jeg leser sitat nr.2:

Jeg er fullstendig klar over at SAS setter ned prisene med 20% i Norge fra 26.oktober. Vel og bra, bare det ikke går på bekostning av vedlikeholdet. Men SAS får ikke sette prisene lavere enn konkurrentene, da får de konkurransetilsynet på nakken.

Hvorfor er ikke Bø bekymret over konkurrentenes vedlikehold med deres billettpriser? Og hvorfor i all verden er det bare SAS som ikke får tillatelse til å underby konkurrentene? Jeg bare lurer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke Bø bekymret over konkurrentenes vedlikehold med deres billettpriser? Og hvorfor i all verden er det bare SAS som ikke får tillatelse til å underby konkurrentene? Jeg bare lurer......

 

Helge Bö ville också att Hitler skulle utrotat Judarna.

Man kan säga att hans tankar och värderingar inte är helt som alla andras, för att uttrycka det milt. ""

 

Så vad han måtte tycka om SAS och flygsäkerhet tror jag vi kan låta stå för hans räkning.

 

Jag bryr mig föga om vad en nazist sympatisör anser.

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...