Gå til innhold

To sjøfly sank


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

Vel, betong er jo ikke så veldig tungt, samtidig som det er svært solid.

 

Du hakke peiling ""

 

Det er nemlig stikk motsatt. Betong alene er blytungt, porøst og forholdsvis svakt. En enkel grunnmur eller en trapp går greit, men ikke noe større...da må den armeres, noe som gjør den enda tyngre ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må for engang skyld si meg svært enig med Alexander. (Fordi han har rett!)

 

Betong er ikke spesiellt tungt. Den har en material-densitet på ca 1950kg/m3.

 

Vann: 1dl/0.01m3 = 1Kg

Betong: 1dl/0.01m3 = 1.95Kg

Jern: 1dl/0.01m3 = 7.86Kg

 

En betongkonstruksjon er meget solid. Det er jo derfor betong brukes i det meste av moderne kai-anlegg, plattformer, broer og andre konstruksjoner som krever styrke og holdbarhet. Dette forutsetter en rett blanding og om nødvendig de rette tilsettningene for spesielle tillfeller.

 

Helge: Hvis din betong blir sprø og porøs. Så betyr ikke det annet enn at du har blandet feil ""

 

De fleste kontruksjoner bør armeres for å få en total styrkhet. Men mengden jern er så små i forhold til den totale masse, at densiteten neppe vil overstige 2200kg/m3

 

NB: En grunnmur MÅ armeres! noe annet er idiotisk, og slettes ikke lov.

 

I vann er oppdriften lik 1kg ... dvs at en betong-kloss vil synke med 0.95kg trykk.

Med andre ord vil en betong-kloss flyte hvis den har et luftrom som er like stort som mengden betong.

 

 

...hadde aldri trodd jeg var nødt å diskutere betong på flightsim.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...for det du vet kan han være en kroppsbygger som løfter biler på strak arm og fnyser av kommentaren din. Om du er svak og han er sterk, blir det jo lett for han og tungt for deg. Men nå går jeg ut og skaffer meg et liv ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trodde vel det du, men da kan jeg fortelle deg at selve flyet flyter ikke så bra enten det er et "sjøfly" eller et "landfly", det er flottørene som flyter ""

 

Hmm.. sant, men før at det skal få klassifiseres som sjøfly må det vel ha flottører ?

Og så lenge flyet står på noe som flyter, så flyter vel flyet også.. eller noe ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trodde vel det du, men da kan jeg fortelle deg at selve flyet flyter ikke så bra enten det er et "sjøfly" eller et "landfly", det er flottørene som flyter ""

 

Hmm.. sant, men før at det skal få klassifiseres som sjøfly må det vel ha flottører ?

Og så lenge flyet står på noe som flyter, så flyter vel flyet også.. eller noe ""

 

Nei det står på noe som flyter... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betong er ikke spesiellt tungt. Den har en material-densitet på ca 1950kg/m3.

To tonn pr. kubikkmeter er ikke spesielt tungt nei, bare dobbelt så mye som vann ""

 

 

NB: En grunnmur MÅ armeres! noe annet er idiotisk, og slettes ikke lov.

For noe bullshit. En enkel grunnmur til en enebolig behøver ikke armering, det er opp med forskaling og inn med massen. Og betong er porøs som en stratos-sjokolade, den har små luftlommer i seg, og jo eldre betongen blir jo mer porøs blir den.

 

Selvsagt er betong et solid byggemateriale, når den forsterkes med armering. I en condeep, eller betongunderstell til plattformer, veier armeringsjernet betydelig mer enn selve betongen. Det vet jeg, har hatt sommerjobb som jernbinder i NC Jåttåvågen der disse ble støpt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe bullshit. En enkel grunnmur til en enebolig behøver ikke armering, det er opp med forskaling og inn med massen. Og betong er porøs som en stratos-sjokolade, den har små luftlommer i seg, og jo eldre betongen blir jo mer porøs blir den.

Ikke armering nei. Det går greit det, inntill du uheldigvis får setteskader, og hele mannskiten knekker. Akkurat nå ser jeg etter midletidig bolig, p.g.a slik hendelse. Setteskade etter kommunalt grave arbeid.... + for tynn såle med lite armering gjorde susen "" Godt det ikke er jeg som må punge ut "" Sålen knakk tvers over på midten under midtveggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende bakgrunn du har for dine store uttalelser ,helge.

Jeg er imponert!!!

 

Min daglige jobb som formann i bygg/anlegg går ut på både bygging og godkjenning av blandt annet betong-konstruksjoner.

Vi jobber opp imot de norske byggtekniske forskrifter og krav til kvalitet og holbarhet.

Dette et tydeligvis noe du overhode har kjennskap til.

 

Du får ta stratos-sjokoladen din å gå å diskuter noe du har mere peiling på en dette.

 

PS: 90% av norges flytebrygger (arealmessig) er bygget i betong. Det nok neppe fordi det er for tung til dette formålet, eller smaker sjokolade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg gjerne vite hvilke konstruksjoner du har vært ansvarlig for, der vil jeg holde meg langt unna. De må jo stå i fare for å kollapse slik du uttaler deg, når du sier det brukes så lite armering at det ikke får noen nevneverdige utslag på vekten.

 

I tillegg burde du jo vite hvorfor styrken i betongen svekkes med alderen. Du høres mer ut som en wannabe formann etter min mening ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Datt du ut et øyeblikk? Det var da du som ikke ville ha armering. Du er foresten velkommen til en befaring på diverse prosjekter hvis du skulle befinne deg i området.

 

Ta med slegga ""

 

Javist svekkes styrken i betong ved eldring. Men det fins ikke andre alternative materialer til en forsvarlig pris per dags dato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...