Gå til innhold

LN-SUC "Olav Kyrre"


Dag Johnsen

Anbefalte innlegg

Hei... og takk for svar Kenneth og Kristoffer "" Det er fint at noen tar på seg slike prosjekter... og den skulle jo ha blitt operativ... "" Det kan ikke koste all verden og ta en "heavy check" hvor de meste av kostnadene er arbeidstimer og det er sikkert hundrevis av Rolls Royce Spey 500 serien motorer tilgjengelige...? Flyene hører hjemme i luften... ""

 

Dag

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8. oktober er visst LN-SUC estimert ankommet Bodø...

 

Er jo litt historisk sus over SUC igrunn....

 

- Første F.28 i ordinær rutetrafikk (28. mars 1969 operert av BU).

- Braathens første F.28 (1969-1986).

- Første jetfly til å lande i Adventsdalen på Svalbard (29. April 1972).

 

Forøvrig så var flyet satt på bakken fordi flyet hadde gått ut på datoen sin med antall cycles (såvidt jeg har hørt), hvilket er grunnen til at flyet padler hjem fremfor å fly...

Aero Continente brukte den rett og slett opp slik at den ikke fikk lov å fly...

 

...og hva RR Spey gjelder så er jo denne brukt både på BAC 1-11 og Gulfstream også, og er laget i over 1000 eksemplarer, så noen burde man klare å finne..

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Kenneth og takk igjen... "" Ja... LN-SUC er nok ikke noen ungdom lenger "" Normalt så er det ikke noen fast cycle begrensing på skrogene... som motor disker... understell osv. men det er ofte en tid hvor man må øke en del inspiseringer på eldre fly og dette blir vanligvis kontrollert av et SSID "SUPPLEMENTAL STRUCTURAL INSPECTION DOCUMENT"... See FAA Advisory Circular (AC) 91-56B. Det er selfølgelig mye som er involvert og til slutt kan det bli ganske dyrt og operere disse gamle flyene "" Fokker har ikke en SSID men noe de kaller en SIP (Structural Integrity Program) som er mye av det samme... F28 SIP begrenser flyet til 90,000 landinger... men kan utvides til 100,000 landinger. Håper at noen kan få tatt et par bilder når den kommer... ""

 

Det står en haug med F28'er i ørkenen Kenneth... skal vi skaffe oss en og fly litt ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål igrunn... Var en tur på museet i forrige uke, og jeg tør påstå at de i beste fall klarer å trykke inn et mikrofly inn der, men noen F.28 skal de nok se langt etter...

 

Kanskje de skal bygge ut litt? Det er jo uansett en stund til den er klar for utstilling...

 

Med en god del stuving får de det nok til, de finner nok en løsning på det hvis de har tenkt å ta vare på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange Fellowships hadde Braathens på det meste da?

 

Det jeg husker best med Braathens F28 er LN-SUY, som lille julaften 1972 styrtet på finalen til Fornebu...og 40 omkom. Tror den kom for lavt i dårlig sikt, pilotfeil. Dette er vel fortsatt Norges verste flyulykke på fastlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, her i Bodø var det rimelig mørkt kl. 19.00. Derfor var det ikke mulig å få tatt noe ordentlig bilde. Likevel så jeg lastebilen som kjørte fra kaia, langs taxiway yankee, til et sted på flystasjonen. Den ble altså ikke fraktet til flymuseet direkte, noe som er forståelig pga. plassmangel. Blir vel kjørt over når den er klar.

 

Tok to bilder, men som dere ser blir det alt for utydelig uten stativ.

 

[image]http://home.no.net/nafsams/ln-suc/ln-suc1.jpg[/image]

 

[image]http://home.no.net/nafsams/ln-suc/ln-suc2.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule bilder ass...ser bare noen blåe og hvite flekker jeg ""

 

That's what i said.

Nesten umulig å se noe som helst. På bilde to kan man skimte en følgebil, en lastebil, og til slutt en kranbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg er ikke sikker, var det 46 eller 36 som omkom i Brønnøysund med Dash7'ern da? Noe mer informasjon å hente om Braathensulykken på Fornebu? Noen overlevende?

 

Flott å ha et slikt fly tilbake, håper det blir mulig å kunne gå rundt inne i det (til min store forbannelse som ende i en aldri så liten "klage" til museumet) slik som jeg håpte på om Twin Otteren? Bare det å kunne se inn i cockpit (ev. kunne de blokkert og satt plastikk foran de edlere delene på flyet for å unngå slitasje, men en tur ombord hadde virkelig ikke gjort opplevelsen mindre)... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...