Dag Johnsen Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Heisann... jeg har hørt at LN-SUC... første F28 levert til Braathens i 1969... ankom Bodø for tre dager siden...? Skal males opp i de orginale Braathens fargene Har noen sett dette flyet...? Mere detaljer...? Bilder...? Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Den er planlagt å ankomme Bodø, med båt, den 9. oktober... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Her er et par linker som kan være av interesse.. Bilder av den like før den ble sendt Post på Airpics forumet om samme sak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Hei... og takk for svar Kenneth og Kristoffer Det er fint at noen tar på seg slike prosjekter... og den skulle jo ha blitt operativ... Det kan ikke koste all verden og ta en "heavy check" hvor de meste av kostnadene er arbeidstimer og det er sikkert hundrevis av Rolls Royce Spey 500 serien motorer tilgjengelige...? Flyene hører hjemme i luften... Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 8. oktober er visst LN-SUC estimert ankommet Bodø... Er jo litt historisk sus over SUC igrunn.... - Første F.28 i ordinær rutetrafikk (28. mars 1969 operert av BU). - Braathens første F.28 (1969-1986). - Første jetfly til å lande i Adventsdalen på Svalbard (29. April 1972). Forøvrig så var flyet satt på bakken fordi flyet hadde gått ut på datoen sin med antall cycles (såvidt jeg har hørt), hvilket er grunnen til at flyet padler hjem fremfor å fly... Aero Continente brukte den rett og slett opp slik at den ikke fikk lov å fly... ...og hva RR Spey gjelder så er jo denne brukt både på BAC 1-11 og Gulfstream også, og er laget i over 1000 eksemplarer, så noen burde man klare å finne.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Heisann Kenneth og takk igjen... Ja... LN-SUC er nok ikke noen ungdom lenger Normalt så er det ikke noen fast cycle begrensing på skrogene... som motor disker... understell osv. men det er ofte en tid hvor man må øke en del inspiseringer på eldre fly og dette blir vanligvis kontrollert av et SSID "SUPPLEMENTAL STRUCTURAL INSPECTION DOCUMENT"... See FAA Advisory Circular (AC) 91-56B. Det er selfølgelig mye som er involvert og til slutt kan det bli ganske dyrt og operere disse gamle flyene Fokker har ikke en SSID men noe de kaller en SIP (Structural Integrity Program) som er mye av det samme... F28 SIP begrenser flyet til 90,000 landinger... men kan utvides til 100,000 landinger. Håper at noen kan få tatt et par bilder når den kommer... Det står en haug med F28'er i ørkenen Kenneth... skal vi skaffe oss en og fly litt Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johansen Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Men hvor skal de gjøre av det etter at det er restaurert? De får jo ikke plass til det inne i museet, og å la det stå ute i Bodøværet kan jo ikke være noe særlig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Godt spørsmål igrunn... Var en tur på museet i forrige uke, og jeg tør påstå at de i beste fall klarer å trykke inn et mikrofly inn der, men noen F.28 skal de nok se langt etter... Kanskje de skal bygge ut litt? Det er jo uansett en stund til den er klar for utstilling... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Erik Edvardsen Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Aero Continente har jo en annen ex-Braathen maskin, de operer jo ogsaa B767 OB-1758. Dette er BU's LN-SUV. Saa denne takse i Santiago i April. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Godt spørsmål igrunn... Var en tur på museet i forrige uke, og jeg tør påstå at de i beste fall klarer å trykke inn et mikrofly inn der, men noen F.28 skal de nok se langt etter... Kanskje de skal bygge ut litt? Det er jo uansett en stund til den er klar for utstilling... Med en god del stuving får de det nok til, de finner nok en løsning på det hvis de har tenkt å ta vare på flyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Jonny Pettersen Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Heisann , fint at dere er Interessert i Fokkern den ankommer dyptvannskaia på flyststasjonen idag kl 19:00 . Og den skal males med orginal farger . Museumet skal begynne å rive litt innvending så den skal nok få plass. Jeg hiver ut nye bilder etterhvert som dem kommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Jonny Pettersen Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Bare en liten opplysning , holder på med å oppdatere siden til Luftfart museum. Skal legge ut litt historie rund LN-SUC. Ligger her får dem som vil se Olav Kyrre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Dyptvannskaia? Hvor blir det sånn ca.? Innenfor militært område? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Bø Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Hvor mange Fellowships hadde Braathens på det meste da? Det jeg husker best med Braathens F28 er LN-SUY, som lille julaften 1972 styrtet på finalen til Fornebu...og 40 omkom. Tror den kom for lavt i dårlig sikt, pilotfeil. Dette er vel fortsatt Norges verste flyulykke på fastlandet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Hehehe, her i Bodø var det rimelig mørkt kl. 19.00. Derfor var det ikke mulig å få tatt noe ordentlig bilde. Likevel så jeg lastebilen som kjørte fra kaia, langs taxiway yankee, til et sted på flystasjonen. Den ble altså ikke fraktet til flymuseet direkte, noe som er forståelig pga. plassmangel. Blir vel kjørt over når den er klar. Tok to bilder, men som dere ser blir det alt for utydelig uten stativ. [image]http://home.no.net/nafsams/ln-suc/ln-suc1.jpg[/image] [image]http://home.no.net/nafsams/ln-suc/ln-suc2.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Bø Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Kule bilder ass...ser bare noen blåe og hvite flekker jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Kule bilder ass...ser bare noen blåe og hvite flekker jeg That's what i said. Nesten umulig å se noe som helst. På bilde to kan man skimte en følgebil, en lastebil, og til slutt en kranbil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Hmm... Jeg er ikke sikker, var det 46 eller 36 som omkom i Brønnøysund med Dash7'ern da? Noe mer informasjon å hente om Braathensulykken på Fornebu? Noen overlevende? Flott å ha et slikt fly tilbake, håper det blir mulig å kunne gå rundt inne i det (til min store forbannelse som ende i en aldri så liten "klage" til museumet) slik som jeg håpte på om Twin Otteren? Bare det å kunne se inn i cockpit (ev. kunne de blokkert og satt plastikk foran de edlere delene på flyet for å unngå slitasje, men en tur ombord hadde virkelig ikke gjort opplevelsen mindre)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Erik Edvardsen Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Det var 36 (av 36 ombord) som omkomm i Broennoeysund. Saa lille julaften 1972 er fremdeles den vaerste ulykken paa fastlands Norge med 40 (av 45 ombord) 5 overlevde. Den verste ulykken i Norge er vel den TU-154 paa Svalbard. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Jonny Pettersen Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Kanskje jeg kan hjelpe på med litt bilder. Blir ikke mange , men skal legge ut flere etterhvert . LN-SUC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johansen Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Artikkel i Avisa Nordland i dag... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Takk for alle innleggene... Det skal bli artig å se når den blir klar til visning... og jeg får håpe... som nevnt tidligere... at den blir åpen så man kan se innvendig også Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Jonny Pettersen Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Nå har jeg lagt ut litt Cockpit bilder av LN-SUC i den stand den er i nå . Bildene er store bare så dere vet det. Cockpit Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.