Gå til innhold

Billig autopilot, hvilken type?


Karl R Pettersen

Anbefalte innlegg

Hey.

 

En enkel wing leveller kan du sikkert få kjøpt veldig billig brukt. Sjekk f.eks med Hovet på Kjeller.

 

Ellers er S-TEC Sys 40 en grei 1-axis autopilot. Den kan i tillegg til å holde vingene level, også tracke radialer/loc og du kan velge hdg med en heading-bugg på DG'n.

 

Skal du ha altitude hold modus, snakker vi ikke lenger om en "billig wingleveller". Da må du ha et 2-axis system.

 

Meggitt/S-TEC Sys 50 er lik Sys 40'n, men holder også høyden. Vil du også styre VS og holde GS, må du opp til Sys 60-2.

 

Skaffer du deg en "sponsor" med ubegreset cash, er System Fifty Five X med ST360 Altitude Selector/Alerter og el.trim et veldig godt valg. "" Det eneste som mangler er autothrottle. ""

 

(Har selv brukt disse autopilotene.)

 

Antun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om S-TEC'ene. Noen "enklere"?

 

Så vidt jeg skjønner; det å holde en stø og nøyaktig kurs er det som virkelig er krevende på lengre turer, spesiellt når leggene blir lange (snakker forøvrig om ren VFR her). Men høyden går det rimelig greit å trimme ut. Jeg snakker nå om ett fly helt uten navradioer; er nav-hold egentlig en nødvendig investering, eller burde man gå for en simplere autopilot? Jeg mener, S-TEC'en hørtes noe avansert ut hvis flyet ellers ikke er utstyrt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha noe så enkelt, må du nok titte i bruktmarkedet.

 

Har du en PA28 så finnes det en del enkle autopiloter produsert av Piper (Piper Auto Control og Autoflite).

 

Cessna har noe tilsvarende; Navomatic.

 

Century har en del enkle autopiloter. Disse ser ikke ut til å være i produksjon lenger, men det ligger kanskje noen på lager et eller annet sted. (www.centuryflight.com)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...