Gå til innhold

Simulatorer - noen av dere som har prøvd?


Helge Bø

Anbefalte innlegg

...og da tenker jeg selvsagt på oss sofapiloter.

 

Jeg ser at Dag Johnsen frister med en B777-simulator i Houston, men er det noen av dere som har fått prøve f.eks en B737-simulator her hjemme, og hvordan kan det beskrives?

 

Det hadde vært noe, jeg er nemlig sikker på at på bakgrunn av all kunnskap jeg har tilegnet meg gjennom årene fra FS4-2004 så skulle jeg klare å lande en 737 silkemykt under normale forhold ""

 

Men skulle det likevel gå på trynet i simulatoren så er ingen skade skjedd ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har faktisk ikke vært i noen sivile sim'er, bare F-16 simulatoren i Bodø (25 minutter i F-16A-15-OCU og en del lengre i F-16AM simulatoren). Her er det egentlig ikke så vanskelig å fly etter noen timer med LAGO's FSFalcon men det er alle systemene som du blir forvirra av. Jeg drev mest med "opp og ned fjellside"-flyging og prisa meg lykkelig for opplevelsen. OCU simmen hadde oppblåsbare puter for G-påvirkning mens MLU simmen ikke hadde noe av dette. Svetta i sistnevnte allikevel "" Om det er bra/rått/realistisk....... JA og atter JA.

 

Hilsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Hei,

 

Her er det egentlig ikke så vanskelig å fly etter noen timer med LAGO's FSFalcon men det er alle systemene som du blir forvirra av.

 

Hvis du hadde byttet ut Lago's "lekefalcon """ med Falcon4/SP3 så hadde du nok forstått systemene bedre, ikke så mye som ikke funker der..... ""

Jeg har også fløyet mange ganger i begge typene F16 simulator, ikke noe prob å fly....å bruke den som et våpen er selvfølgelig vanskeligere...... ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd B737-500, B737-700, B767-300, A320, A340, MD-80, F-28 og Bell 412. Det er vel 737 jeg har fløyet mest, sikkert en 10-12 timer. også endel A320 og 767. Jeg kan si at erfaringen fra FS kommer veldig godt med. særlig hvis du har brukt de beste panelene (767PIC, PSS A320, DF737 etc). Du vil også kjenne igjen en god del av flyegenskapene, men man må kjenne på maskinen litt før ting begynner å bli "mykt" :-)

 

Min første landing på Arlanda med 737-500 var ganske hard, men det kommer ser fort. 767 var ganske myk, men det kom nok av at jeg hadde fløyet litt 737 på forhånd. Siste landing var på Kirkenes med 737-700 og den var myk og fin. Får dere sjansen til å fly simulator, så ta den med én gang, det er utrolig artig! Regner med å få fløyet F-16AM simulator etter hvert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har faktisk ikke vært i noen sivile sim'er, bare F-16 simulatoren i Bodø (25 minutter i F-16A-15-OCU og en del lengre i F-16AM simulatoren). Her er det egentlig ikke så vanskelig å fly etter noen timer med LAGO's FSFalcon men det er alle systemene som du blir forvirra av. Jeg drev mest med "opp og ned fjellside"-flyging og prisa meg lykkelig for opplevelsen. OCU simmen hadde oppblåsbare puter for G-påvirkning mens MLU simmen ikke hadde noe av dette. Svetta i sistnevnte allikevel "" Om det er bra/rått/realistisk....... JA og atter JA.

 

Hilsen

Hvordan klarte du å få deg en tur i den? Jeg vil å ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge.

Mener at det var en av gutta her som vant en tur med Braathens simmen gjennom en konkuranse i Flynytt.

Eller så blander jeg med noe annet.

Var ihvertfall et innlegg om akkurat dette for muligens et år tilbake.

 

Ja det var visst noe der, men hvem var det som vant dette?

 

Men det virker som at man må holde på med en utdannelse eller yrke innen luftfart for å få tilgang til en slik simulator.

 

Lurer på om Braathens låner ut sin en times tid for 5000-6000 ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

737 simulatoren til Braathens på fornebu var jeg så heldig å prøve i 2 timer for noen år siden

En utrolig opplevelse.

Jeg fikk lov til dette via en bekjent på jobben som kjente en som jobbet der, vet ikke om de tillater at privatpersoner slipper til lenger.

Har fortsatt tatt vare på ansvarsfraskrivelsen jeg måtte undertegne før jeg satte meg inn i cocpiten, det er jo litt av en maskin de har inne i den hallen på fornebu!

Jeg tror jeg greide meg brukbart selv om landingene var laangt fra perfekte... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

 

Har vært en ivrig leser av dette forum av og på i mangen år nå, fant ut at det var på tide og komme med noe....

Jeg har aldri flydd en "skikkelig" sim enda. Jeg flyr daglig allsalgs cessna single & twin som instruktør. Jeg har også en 50+ timer i en King Air C90B. På skolen der jeg jobber har vi en AST-300 og en ELITE sim (www.flyelite.com), disse har begrenst visuals og ingen bevegelighet (Utenom når jeg rister på stolen ""

Jeg har lurt på å ta meg en tur til Houston for å prøve en B737-300 sim B737 ATOP $435 for 1 time i Level D sim (Full flight) + system undervisining. Når det gjelder å få student pilot sertifikat i usa, så er ikke det noe problem (Jeg kan hjelpe med dette)

Ellers, noen som skal på ferie til USA, nærmere bestemt Arizona så må dere komme å hilse på! Kan alltid fly litt.

 

PS: Nysjerrig på 737 systemer, sjekk ut http://www.b737.org.uk/

 

Mvh,

Eivind Bø ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kan komme med min lille historie fra SAS Flight Academy. Som nevnt tidligere ligger dette innbakt i utdannelsen vår. Håpte på det var 737 simmen vi skulle kjøre, siden det var det jeg som sofapilot hadde flydd mest.

 

Men det ble MD-80 med tilhørende teori og 2 timer i CSS'n for å trene prosedyrer og sjekklister. I full flight simulatoren fikk vi en time pr crew. Treningsmomenter var (before)+takeoff-prosedyre, NAP-climb, TCAS-demonstrasjon, radar-vektorering, ILS-approach og selvsagt landing og stopping. Dette skulle utføres med alle call-outs og iht. sjekklister. Jeg kapret venstresetet og begynte som PnF. Etter 30 min var det "my controls" i to landingsrunder på Arlanda. Første med hjelp av autopilot (ned til 50 for på ILS'n), og den andre hvor rattingen var for egen maskin...

 

Det ble ikke "freeflight" siden alle høyder, hastigheter, bank-angles og headinger skulle holdes i curcuit'n. Godt tiltak av instruktøren for å sette hotshot-sofapiloten litt på plass. ILS'n skulle også håndflys. Det ble derfor "Chasing the Glide" etter Flaps 40° siden FD skulle følges nedover og det ikke var rom for noen visual "FS-approach". Etterhvert bekreftet min 2P nølende stabilized men landingen var ikke mye å si på. Etter å ha fjernet låsegrepet mitt fra stikka kunne jeg ta imot mitt lille kursbevis og tenke igjennom mitt yrkesvalg.. Og MD-80 ble midlertidig min nye FS-favoritt.

 

Mvh Gert

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Helge... jo det er klart du skulle klare dette fint... "" Det er litt mer involvert enn Microsoft Flight Simulator... men i mange tilfelle er det lettere... for du har bevegelsene i simulatoren som et virkelig fly... og kan "føle" flyets bevegelser. Scenery er ikke så detaljert som i de nye computerspillene...selv med "Level D"... men med lyd og bevegelse så er det ganske realistisk... og du svetter litt "" Vi har ni simulatorer og alle... B737 "classic" og NG, B757/B767-200, B767-400 og B777 er "Level D" og DC10 og MD80 er "Level C". Jeg var oppe i B777 simulatoren i forrige uke og fløy nesten tre timer landingsrunder med Jack Stopkotte som er GE's test pilot. Det er han som flyr GE's B747 med GE90 motoren (se i filbiblioteket under videoer og B777-300ER / GE90-115 test). Når kommer du Helge... ""

 

Eivind... jeg leste at du hadde tenkt deg en tur til Houston og jeg prøvde å finne e-mailen din... men den var borte...? Ta kontakt med meg om du kommer..!

 

Dag Johnsen

djohns01@coair.com

Office: 713-324-3602

Home: 281-454-7958

Cell: 832-332-3602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av August var prøvde jeg Braathens flysimulator (den største)

Vi fløy i 4 timer fordelt på 4 stk. Det var overraskende realistisk. Når jeg for eksempel takset og bremset kjentes dette helt likt som orntlig. Jeg ble veldig overrasket av den gode grafikken rundt ENGM. Syntes ikke det var vanskelig i det heletatt å lande første gangen. Jeg har relativt flydd lite flightsim. Men så konsentrerte jeg meg også kun om å fly og co pilot tok sjekklistene. Landing i sterk sidevind gikk også bra. Samme prinsipp som på cessna`n, vindopplegg og i god tid før finale sideslipp (kryssa ror) og landa. Er kanskje ikke helt etter boka på en 747 men men. Fikk også prøve meg som VFR-pilot som hadde rotet seg borti dårlig vær og ble veiledet tilbake ved hjelp av kurser. Ble overrasket og fikk fart på meg da jeg på finalen oppdaget at Co piloten ikke hadde ordnet med flap, hjul, luftbremser, etc etc. slik som han pleide å gjøre i landingsrundene. Vi var med på en hel masse forskjellige hendelser bl.a motorkutt ved rotasjon med en fullastet 747 på Tromsø.

 

Har PPL-A og har deltatt på div. GAP konkurranser og har da blitt trukket ut som den heldige. Ikke bare en gang, men to ganger. Gleder med\\g stort til neste gang.

 

Mer infi.

http://www.gap.no/index.php?id=74

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he ja jeg var det....

Var med på landingskonkurransen. Så selv om en ikke vinner så kan det betale seg å være med.

 

I fjor var jeg med på landingsdugnaden, også der ble jeg trukket ut. Håper dem fortsetter med GAP i flere år og at noen av premiene fortsatt er tur i flysimulatoren. "Flyter" lenge etter 4 timer i dette "lekeapparatet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...