Gå til innhold

Om å leke at man er flyver-online. Og om utelokking.


Ola Haaland

Anbefalte innlegg

Leke. Det er gøy. Å simulere å være pilot er gøy det og.

I det hele tatt er det å simmulere en adferd utfordrende. Å simulere å være lege f.ex er sikkert gøy.( Hvem er det som ikke venter på et DocSim2000)

Selv hadde jeg det moro som liksompilot i over ett år. Så ble jeg banned.

(Man banner jo de som ikke kan leke på ordentlig.......)

Jeg la leken på hyllen til jeg fikk denne [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]kopi av en mail)

(En mail, der en som er president for leken sender en kopi av noe til en som skal være kontrollør,pluss noe til meg....)(Slik så det ut [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Randy,

 

Ola should have been reinstated according to my records on or about 28 Nov. As you know, I lost my computer system and had to rebuild it in mid December, otherwise I could give you the exact date, but without the message log I lost, I can't.

 

Ola,

 

My apologies for not responding to your last message, but my wife has been seriously ill over the last 3 weeks and has been in and out of the hospital and to her Doctor several times.

 

Neal

-----Original Message-----

From: Ola Haaland Flagestad [mailto:flhaalan@online.no]

Sent: Monday, January 31, 2000 9:51 AM

To: satco1@satco.org

Cc: Neal Truitt

Subject: To R.R Whistler

 

Med andre ord: Det er blodig alvorlig å leke seriøs lek når det blir såååå alvorlig.....

Eller med andre ord: Ser dere det tåpelige her?

Å leke noe som er alvorlig bør være vanskelig, det skulle bare mangle.

Leken blir ekstra fornøyelig når de som leker luftfartsverk også leker lovgivere. Og domstol. Og utøvende domssmakt. Og midt oppi det hele har problemer med kona og pc-en? Det kan ikke være lett det gitt.

Selv så ble jeg akademisk og forklarte til disse lekemakerne at jeg faktisk handlet etter alminnelig evne og lekekunnskap da jeg en kveld før jul forsøkte å ha det moro med flysimulatoren Flightimulator FS98. Og ikke fikk det til.(Det er jo skammelig.....) Jeg unnskyldte at jeg hadde forsøkt å leke pilot, men at jeg tross alt bare forsøkte å leke. Svaret kan dere lese selv. Det faktum at jeg ikke kunne leke som jeg evnet og skulle førte til banning. I måneder. Eller 4 dager. Men så var jo kona syk, så det var liksom litt alvorlig det også midt oppi all leken......

 

Jeg har sluttet å lese meldingene på denne siden, diskusjoner og alt det der. Har fjernet snarveien fs.no på skrivebordet. Jeg har sluttet å chatte på mirc-fsnorway. Måtte skrive inn passord for å komme med en meningsytring her. Enda så viktig den meningsytringen er, selv om du ikke erkjenner det nå mens du leser dette. Jeg har forstått at denne leken er så alvorlig for de som bruker denne lekeplassen at det ikke er legitimt å kritisere.

Jeg lekte pilot en tur ikveld, fra Gardermoen til Trondheim, første gang på flere måneder, og likte fortsatt sceneryet, lydene osv, på samme måte som en guttunge som finner frem en gammel leke. Det virker. Det er flinke folk som har fylt harddisken min med muligheter for virtuelle opplevelser.

Men selve online-funksjonen, organisasjonen bak det og hele konseptet "as real as it gets" er skammelig uvirkelig. Tenk at jeg kan fly seilfly, helt alene, i virkeligheten, uten å være god nok til å leke pilot i et spill?

Sant skal sies. Jeg får ikke til å leke på samme måten som før. Jeg forstår at kravene til å være en EKTE lekepilot er like høye, hvis ikke høyere, enn kravene til å være cand.med og lege i landet vårt.

Fortsett å lure dere selv, men ikke lur alle som har lyst til å leke piloter til å tro at de ikke er gode nok til å leke hvis de ikke får det til godt nok.

Det blir det i hvert fall ikke virkelige piloter av.

Noen av oss leker hele livet, andre bruker leken som avkobling, og forstår skillet mellom alvor og avkobling.

Spillet Flighsim ,med online muligheter og addons og alt som finnes av tillegg, er ikke tenkt å erstatte virkeligheten.

Vi er gode nok hver og en av oss. Og imellom slagene har vi lyst til å leke.

Med flysimulatorer.

Ola Flagestad Haaland,

Tidligere entusiast,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola

Uten at jeg vet hva du gjorde for å bli suspandert:

Jeg er på et vis enig med deg. Noen av dem høyt oppe i systemet leker byrokrater og sjefer. Jeg har selv erfart det. Men - det er stort sett ikke dem man har å gjøre med når man lekeflyr. Det er andre folk, og der, som andre steder er det noen som er "ekstreme".

Selv ble jeg overrasket over hvor mange som er svært seriøse. Jeg flyr/kontrolerer for å ha det gøy, ikke for å hakke på den "flygelederen" eller "flygeren" som ikke er god nok. Noen tror vel at internet flygningen er deres andre jobb, og at den skal foregå så seriøs som mulig...

Men - ettersom man "flyr" sammen med folk som tar hobbyen så seriøs, bør man, av respekt for dem man "flyr" sammen med, holde en viss standard. Dvs - får jeg beskjed av "flygelederen" om å svinge hit og dit, så gjør jeg det. Dersom det ikke er aktuelt å gjøre dette kan det være like gøy å fly offline? For noe av vitsen er, etter min mening, å fly under "flygelederens" kontroll, sammen med andre - for å ha det gøy.

Jeg satt på som Oslo Control i går. Det siste flyet som jeg fikk sent av gårde var en DC-9 til Værnes. Fra min side virket det ikke som piloten var et hakk dårligere enn dem jeg hadde snakket med tidligere på kvelden. Det eneste jeg stusset over var at "piloten" ønsket ATC på norsk, noe han også fikk. Jeg gav piloten en, avgangsrute og som jeg kunne se ble denne fulgt.

Når jeg er "ATC" blir jeg lett stressa om en flyger ikke svarer på annrop, svinger uten at jeg har bedt ham om det, eller ikke svinger om jeg har det.

Som "pilot" prøver jeg å følge de instrukser "ATC" gir meg, fordi jeg vet personen blir stressa om jeg ikke gjør det. Dersom jeg ikke vet hvor "flygelederen" vil ha meg, ber jeg han skrive dette på tekst.

Jeg er ikke superseriøs lekepilot som går rundt datamaskinen for å ta walk-around testen før jeg flyr. Jeg prøver å ha det moro mens jeg er på. Kanskje jeg går i baret en dag, en annen går kjempebra!

Jeg håper å kunne se deg online igjen snart, kanskje til og med i dag? Jeg er sannsynligvis på i dag igjen som lekeflygeleder over Østlandsområdet; for å ha det kjempegøy! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Med vennlig hilsen fra

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola og dere andre

Jo vi har hørt endel fra Ola, men jeg synes faktisk at det begynner å bli på tide at Ola får komme tilbake online.Jeg synes det er synd at en som har blitt utelatt fra sin hobby ikke kan bli tatt inn igjen p.g.a. at noen i det høye systemet ikke har tid til å behandle saken han engang.

Jo jeg vet jeg har skrevet svar på Ola`s innlegg før og ikke til hans fordel [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men nok er nok. Jeg foreslår at vi slår oss i lag og skriver ett brev , felles til de som skal behandle saken skikkelig om å få det gjort , og at en avgjørelse blir tatt.

Helst til Ola`s beste.

Det kan da umulig være så galt at han skal være utesteng til evig tid???

Vi har alle gjort feil og jeg ville blitt meget lei meg hvis jeg ikke skulle fått fly online på flere mnd.

Hva med dere??

Så hva blir det til? skal vi støtte saken for en flight sim kompis og sende ett støtte brev for Ola??

------------------

Se ikke på andre med kikkert, men bruk speil.

FRANK OLAV PETTERSEN

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Frank Olav Pettersen:

Men nok er nok. Jeg foreslår at vi slår oss i lag og skriver ett brev , felles til de som skal behandle saken skikkelig om å få det gjort , og at en avgjørelse blir tatt.

Helst til Ola`s beste.


Ja må si meg enig med FOP på at nok er nok, Forøvrig så er det lenge siden vi har hørt noe fra Ola nå og jeg syntes det er på høy tid at han blir tatt inn i varmen igjen. Kan tenke meg at det hadde blitt rama skrik hvis noen av dere andre hadde blitt tatt av net for så lang tid..

Nå må vi vise at fs miljøet i Norge kan stå sammen.

Håper jeg slipper å se slike innlegg som ovenfor at Nå er vi på'n igjen, finn deg en ny hobby Skjerp dere!! Det må finnes grenser på hvor lenge man skal være utesteng for en slik ting som OLa har gjort. Tenk om det var dere det gjaldt.

------------------

Mvh

Svein Tore Duås

SK317

[Edited by Svein Tore Duås 01-03-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Ola er IKKE utesteng ifra satco lengre (supensasjonen varte kun i 4 dager, tror det er noen missforståelser ute og går her).

Vil Ola kommer tilbake får han komme tilbake og er hjertelig velkommen, men og skrive innlegg her som alle har hørt før med jamne mellomrom blir for dumt, det er min jobb det :-)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tarjei Lundarvollen:

Vel, Ola er IKKE utesteng ifra satco lengre (supensasjonen varte kun i 4 dager, tror det er noen missforståelser ute og går her).


Ja det må man si.. OLA har du laget så mye styr for så lite, nei det syntes jeg ikke var nødvendig. Merklig at dette ikke har kommet frem tidligere. Føler meg lurt jeg nå... For min del er denne saken avsluttet.

------------------

Mvh

Svein Tore Duås

SK317

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke stilling til SATCO-saken, nå diskutert

ihjel 3-4 ganger. Problemet mitt er det vanvittige maset og surmulinga til Ola, som gang på gang poster lange, og, etter min mening, usaklige postinger om dette. Dette får du ordne med SATCO, Ola, disse postingene dine tjener ikke lenger noe formål. DET var siste ord fra meg i denne "saken".

------------------

---

Håvard Sande

havarsa@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, Ola...du har nok skrevet nok (og vel så det) om denne saken... Og litt pepper for det, det må du nok regne med... Så vidt jeg kan huske er det andre som har fått langt større doser med pepper for sine innlegg enn hva du har.

 

Hvis jeg skal få prøve meg som "meklingsmann" her:

Jeg forstår deg og din frustrasjon, men jeg forstår _også_ andre`s mening om alle innleggene dine vedr. denne saken.

Det vel mange av oss som har vært irritert, og mer enn det, på Satco p.g.a. så ymse. Noen har også blitt utestengt p.g.a. mindre "graverende" ting enn akkurat din episode.

Du har selv skrevet at du har forklart deg overfor Satco, og de ga deg tilbake din ID.

 

M.a.o., de aksepterte. Hvorfor kan ikke du..?

Kan du ikke PRØVE å legge dette bak deg og heller se framover..?

Du ser jo i tråden at du er hjertelig velkommen tilbake i miljøet vårt. Tyder ikke det på at vi står sammen som en real gjeng tross alt.?

Satco har glemt det, VI vil helst glemme det, hvorfor kan ikke du..?

 

Kom deg i lufta så blir alt som før Ola.

Håper å se deg online snarest [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Åge

 

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>FlightSim Startup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det på tide at du slutter å syte om denne saken, jeg tror vi alle har hørt om denne opp til flere ganger. Dette er noe du kunne holdt for deg selv Ola!!!

Dette får du legge bak deg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

------------------

Ørjan Utne

VRnoAF

FLY Fantast

outne@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...