Gå til innhold

Stor maskin over Flesland


Kenneth Warren Berg

Anbefalte innlegg

Er ikke det en radar nei..

 

Skal vi se: fra denne siden(www.boeing.com/defense)

"The E-3 offers superior surveillance capabilities. Equipped with a "look-down" radar , the AWACS can separate airborne targets from the ground and sea clutter returns that confuse other present-day radars.

 

Its radar "eye" has a 360-degree view of the horizon, and at operating altitudes can "see" more than 320 kilometers (200 miles). It also can detect and track both air and sea targets simultaneously."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en AWACS over Tertnes/Bergen Forrige Onsdag, tror det var på innflyvning til Flesland.. ""

 

Kan bekrefte det... husker ikke nøyaktig tidspunktet, men jeg husker godt flyet. Det fløy over Knarvik/Salhus/Tertnes, og fulgte omtrent den samme innflygningsruta som ruteflyene. La godt merke til det, fordi lyden var helt annerledes enn 737/MD80 som pleier å fly over her, og når jeg da kikka etter var det ikke vesentlig grad av tvil om hva jeg så... den radarkuppelen er relativt enkel å gjenkjenne!!

 

Blue skies!

 

JI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Men, tror ikke det var AWACS, da maskinen var hvit under, og heller ikke hadde noen synlig radar på oversiden.

Kanskje det var en charter flight?

 

 

Kenneth

 

Så selv at på torsdag kom der ett SVÆRT tomotors fly til BGO. Så det da det svingte inn på final. Bråkte endel, var IKKE awacs (etter det JEG kunne se, men, har jo rykte om å være blind av-og-til "" )og lagde nokken SVARTE striper bak motorene som eg aldri har sett makan til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en AWACS. Jeg bor i Olsvik (i Bergen-Vest) som ligger rett i innflygningsonen til Flesland, når de lander fra nord. Var akkurat ute på verandaen da den kom. Jeg sa til min kone: Der kommer en AWACS som skal lande på Flesland. De hadde hjulene ute da de passerte huset vårt.

Har også to naboer som er flygeledere på Flesland. Da de begge kjenner til min fly-entusiasme, pleier de å gi meg opplysninger om forskjellig som skjer der oppe. De har begge bekreftet at det var en AWACS!!

 

Hilsen

Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det en radar nei..

 

Skal vi se: fra denne siden(www.boeing.com/defense)

"The E-3 offers superior surveillance capabilities. Equipped with a "look-down" radar , the AWACS can separate airborne targets from the ground and sea clutter returns that confuse other present-day radars.

 

Its radar "eye" has a 360-degree view of the horizon, and at operating altitudes can "see" more than 320 kilometers (200 miles). It also can detect and track both air and sea targets simultaneously."

 

 

Eg har ikkje sagt at AWACS ikkje har radar, eg sa at tallerken på toppen er antenne®. Denne radaren du refererer til sitter på et anna sted på flykroppen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote fra FAS.org

The E-3 Sentry is a modified Boeing 707/320 commercial airframe with a rotating radar dome. The dome is 30 feet (9.1 meters) in diameter, six feet (1.8 meters) thick, and is held 11 feet (3.3 meters) above the fuselage by two struts. It contains a radar subsystem that permits surveillance from the Earth's surface up into the stratosphere, over land or water. The radar has a range of more than 200 miles (320 kilometers) for low-flying targets and farther for aerospace vehicles flying at medium to high altitudes. The radar combined with an identification friend or foe subsystem can look down to detect, identify and track enemy and friendly low-flying aircraft by eliminating ground clutter returns that confuse other radar systems.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet som jeg så hadde 4 motorer, "tallerken" oppå flykroppen og det var en B-707 (det heter vel ikke B-707 i USAF???) og hadde det karateristiske spydet på toppen av haleroret. Det var iallefall det så i kikkerten. Hvis det er noen som påstår noe annet, vel, da er det ikke det samme flyet/dagen/tidspunktet vi snakker om.

 

Hilsen

Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...