Gå til innhold

Snart 2.august og flystevne på Torp


SH

Anbefalte innlegg

Jeg meldte meg aldri frivillig til dette hverken til flyplassmyndighetene eller andre. Riktignok nevnte jeg det på nettet at det hadde vært morro, men det ble ikke nevnt for lufthavnvakta som ga meg avslag om landing.

 

Dog hørte jeg flere ganger, og av alle instruktørene som skulle til Torp hvor vanskelige endel var her. Men jeg fikk aldri den følelsen, vi ble stort sett alltid godt mottatt. Eneste unntakene har vært lufthavnvaktene (og dette er ikke særegent for Torp, er endel sure lufthavnvakter rundt omkring) og et par brannfolk (og dette er heller ikke særegent for Torp).

 

Så Torp er en fin flyplass, bare så synd at det skal være enkelte der som ødelegger, og jeg tror du er enig med meg her Kenneth.

 

Hadde forresten vært morsomt å høre hvorfor du mener jeg hadde hatt mere lov til å fly rundflyging med CPL og instruktørpapirer ?

 

Og til slutt: vi kjenner hverandre såpass godt at jeg synes igrunn du kan ta kontakt på mail om du mener jeg bryter loven istedenfor å skrike det ut for hele verden her.

 

Forøvrig så er det like ulovlig for en klubb å fly rundtturer selv om fartøysjefen er både instruktør og har CPL, og såvidt jeg husker fløy en flyklubb rundtturer på det stevnet, og jeg tviler på det var mere lovlig enn det hadde vært om jeg gjorde.

 

Er vel få flyklubber her i landet som har tillatelse til å drive noe annet enn skoling såvidt meg bekjent ?

 

Så om vi først er inne på det, klubben drev i en gråsone denne dagen, men jeg tror ikke du har sagt noe til dem ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Men, du Tarjei; ringer det ingen bjeller i hodet ditt når du gang på gang skriver at du møter motstand i flymiljøene?

Ut ifra mange av dine 1846 innlegg her på forumet som stort sett er negativt ladd, er dette kanskje ikke så rart, eller er det bare meg? Jeg er sikker på at jeg ikke er alene om å føle dette. Flere ganger klarer du å ødelegge en diskusjon ved å angripe en påstand etter at diskusjonen er mange innlegg lang. Jeg føler iallefall, at du diskuterer på et nivå som er litt over ditt eget, spesielt til håpfulle yngre aspirerende flygere, som kanskje trenger et løft i den POSITIVE retning. Kanskje disse svarene du gir er mer frustrerende enn hjelpsomme? ""

Uansett, skyter jeg meg selv i foten her ved å klage over ødelagte diskusjoner, når jeg tilsynelatende kanskje gjør det selv? Kanskje, men jeg håper at dette kan være en veileder for dine fremtidige diskusjoner her på Flightsim.no. En ting skal du dog ha, du er en jævel til å provosere ""

 

Men, la oss holde oss til temaet "Flystevne på Torp"

Dette håper jeg blir en diskusjon rundt selve stevnet, og hvordan det kommer til å bli. Dette skal bli gøy, jeg gleder meg til å se SAAB B17, Spitfire og L-29. Og dagens høydepunkt selvsagt, ACRO MED SEILFLY fra Drammen Flyklubb. Dette blir show!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp dette blir gøy, jeg kjører over fjellet fra Stavanger med et par kompiser dagen før. Hvor kan vi campe, er det noen hoteller/campingplasser i området? Er ikke veldig kjent...

 

Dette tror jeg blir kjempegøy, gleder meg! Tidligere i sommer var jeg i South Carolina på minnesmerket for den første flyturen, som ble gjort der i 1903. Spennende å være der det først begynte, det var et historisk SUS over det hele! hehe.. De har lagt opp til stor feiring der i desember.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydepunkt? Seilfly???

Jeg trodde ikke de to ordene var lov å bruke i sammenheng jeg... Burde ihverfall ikke vært lov...

 

Noe døllere enn seilfly skal man lete lenge etter... ...vel ikke så veldig da.. Man har jo paraglider og hanglider under der også.. ""

 

Egentlig enig med deg...uten å prøve å fornærme alle seilflygerene her, må jeg ærlig si at acro med seilfly er drit kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrangørene til stevnet på Torp får invitere Roland Cedermark, da skal jeg si dere det blir action når han flyr seilfly. Med sin low pass salto montale, kan det meste skje. Men jeg tror ikke Roland kan garantere en vellyket salto. Men det han kan garantere, er at han på kveldingen tar en svingom på trekspillet sitt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sitat

Egentlig enig med deg...uten å prøve å fornærme alle seilflygerene her, må jeg ærlig si at acro med seilfly er drit kjedelig...

 

Du har tydeligvis aldri vært med ""

 

CFM

 

Jo, jeg har faktisk det også, men nå snakket jeg om i airshow sammenheng, og da er det drit kjedelig...

Tror ikke det er så utrolig mange andre enn ihugga seilfly enthusiaster som syns det er artig å se noen som gjør acro 2000 fot over flyplassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og ellers så er siste nytt:

 

Braathens, som opprinnelig hadde en ledig maskin, har fått flygning på denne maskinen, og velger derfor å tjene penger istedet, hvilket er forståelig i disse tider...

 

SAS, som hadde en ledig A321 på OSL, gidder nå ikke å komme allikevel... Litt synd siden Airbus'en står på plakaten...

 

Norwegian er kontaktet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se på acro med seilfly er like kjett som å se på acro med F-16 eller et hvilket som helst annet fly: Har man sett det én gang....

 

 

Spesielt jagerfly i acro er gørr kjedelig for det er noe man ser mest av. Ingen som gjør noe man ikke har sett før... Med mindre man ser SU-27 for første gang i display ""

 

Kan ikke si meg enig med deg der...det er litt mere intressant å se en F-16 fly forbi med full burner og kjenne det rister i bakken, enn å (prøve å) se et seilfly gjøre acro på 2000 fot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mer som ikke kommer! ""

 

Jaha?

 

Kan ikke si meg enig med deg der...det er litt mere intressant å se en F-16 fly forbi med full burner og kjenne det rister i bakken, enn å (prøve å) se et seilfly gjøre acro på 2000 fot...

 

Helt enig... Minnes å huske at det var et seilfly som holdt et akro-display på Farnborough ifjor, men han holdt på så høyt oppe at det var jo omtrent ikke mulig å få tatt bilde av han...

 

Da var det mye mer gøy å se et sykt show med Eurofighter, o.l. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig i at det kan være kjedelig med et seilfly som flyr acro i høyden... men at seilflyet tar 2-3 lowpass før det lander er mer beundringsverdig enn at en F-16 klarer å svinge fort.... Seilflyet har tross alt ingen motor...

 

En jager som flyr forbi med full burner er overveldende det også for all del ""

Blir det samme som at tog-entusiaster gleder seg over at et diesel-tog forsvinner forbi de med store bulder og brak fra motoren. (det er ikke jeg som er tog-fantast men min onkel ""

 

Sikter spesielt til et tog jeg har fått vite heter NOHAB (DI.3) eller noe fra GM-gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig der ja! Jager show med burner og go' lyd er litt mer underholdene enn å se på et eller anna på himmelen mens speaker sier: "Ja dere, det kan se ut som om han prøve på en loop dere, jajamensann, dette er virkelig spennende saker, hvis det er noen som har 400mm objektiv som kan bekrefte at loopen ble gjennomført, så la meg vite det siden jeg kun ser en liten flekk på himmelen..." ""

 

Skulle vært med noen MiG og Eurofightere på Torp i helga.

Men hva var meningen med at SAS skulle ha en maskin der? Static display eller skulle de prøve en hammerhead som jeg så på en eller annen video...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært med noen MiG og Eurofightere på Torp i helga.

Men hva var meningen med at SAS skulle ha en maskin der? Static display eller skulle de prøve en hammerhead som jeg så på en eller annen video...?

 

De skulle vel ha gjort et par touch and gos eller noe slikt tenker jeg...

 

Enig i at det hadde vært artig med en MiG i lufta der ja ""

Har kun sett MiG-29 i lufta en gang, det var under Co-Operative Banners i -97 da var et par MiGs innom Rygge en tur.

Er et utrolig flott fly, trist at det ikke finnes noen ordentlig FS modell av det...

 

Eurofighter har jeg også sett på Rygge, da den tyske prototypen DA5 (tror jeg) var her og holdt et display for noen år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbus'en skulle stått på static-display med mulighet til å studere flyet i nærmere øyesyn, både utvendig og innvendig...

 

...og hva seilfly angår så er det ikke synet det står på.. Det er rett og slett ikke interessant å stå å kikke på en lydløs prikk som herjer der oppe i et par tusen fot, for så ta et par lowpass før den lander...

 

De flyr for høyt til at man kan få tatt noen bra bilder, så da kan det være det samme...

 

Skulle dog klart å følge den fint med videokameraet.. ..men ingen lyd, ingen morro.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hva seilfly angår så er det ikke synet det står på.. Det er rett og slett ikke interessant å stå å kikke på en lydløs prikk som herjer der oppe i et par tusen fot, for så ta et par lowpass før den lander...

 

De flyr for høyt til at man kan få tatt noen bra bilder, så da kan det være det samme...

 

Skulle dog klart å følge den fint med videokameraet.. ..men ingen lyd, ingen morro..

 

Husker mitt første ordentlige møte med seilfly.. det var dagen før det skulle arrangeres flystevne på Geiteryggen i 1996.. Da tok flygeren en øvelsestur på kvelden, med "litt enkel acro" over plassen fra 1200meter. For meg virket det helt villt at man kunne drive med denne form for flyging med seilfly.. og det fantastiske øyeblikket da han la opp til lowpass med en ulende lyd som nærmest liknet på en jet.. Digg..

På wings & wheels første året i Lunde hade vi også seilflyoppvisning.. da fikk vi dirigert bråkende fly vekk fra oppvisningsområdet mens seilflyet holdt på, med Pink Fløyd som bakgrunnsmusikk.. det var bare så DEILIG å se på.. Ikke noe brutal acro, bare sånne lette dasslokksvinger, som fikk de fleste til å drømme seg inn i fuglens verden.. på et flystevne vil det komme mange folk, og noen av disse setter nok stor pris på å få se seilflyoppvisning, mens andre ikke har sansen for det.. Akkuart som at bestemor synes F-16 bråker for mye.. vil enkelte mene at seilfly er boring. Men en ting er sikkert.. det hjelper å følge med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente bare at hvis man følger med på oppvisningen, så blir det også litt mer interessant. Ikke bare ha en sånn holdning av at.. " Nei, nå er det seilflyoppvisning, det gidder jeg ikke se på"

Da har man jo på forhånd dømt det til å være kjedelig..

 

Ser det er mange her som skriver at seilflyene flyr for høyt under oppvisningen, og at det ikke bråker.. Dette med lyden er nå helt greit, der kan man ikke gjøre stort.. Men det finnes flygere her i landet som har dispansasjon til å fly veldig lavt med seilfly under oppvisning.. bare synd disse ikke flyr på div. stevner.. Det finnes heller ikke mange bra Acro-seilfly her til lands heller. Det som kommer til Torp er etter hva jeg kjenner til en ASK-21.. dette er en toseter, med 18meter vingespenn om jeg ikke tar helt feil.. Et acrofly bør ikke ha noe mer enn 15 meter vingespenn, for ellers blir det så tregt i roll'n.. Dessuten trenger disse to-seterne større hastighete for å gjennomføre en manøver, enn et mindre seilfly..(som oftest)Men, det går jo:)

Så, for meg blir høydepunktet på Torp Acro med seilfly..

Hva gjør f.eks en spitfire eller mustang som er så halsbrekkende tøft.. foruten å fly jæv... fort og lavt, og har en sinnsykt digg motorlyd..?? Du ser aldri sånne fly gå i spinn, eller ta en trang loop.. Til det går det for fort, og ser du en roll i lav høyde så er du heldig:)(det samme gjelder forøvrig seilfly "")

Synd man ikke flyr acro-teams på seilfly her i Norge.. det hadde vært så fett det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...