Gå til innhold

Sier dette noe om en "profesjonell" hobby?


Ola Haaland

Anbefalte innlegg

Randy,

 

Ola should have been reinstated according to my records on or about 28 Nov. As you know, I lost my computer system and had to rebuild it in mid December, otherwise I could give you the exact date, but without the message log I lost, I can't.

 

Ola,

 

My apologies for not responding to your last message, but my wife has been seriously ill over the last 3 weeks and has been in and out of the hospital and to her Doctor several times.

 

Neal

-----Original Message-----

From: Ola Haaland Flagestad [mailto:flhaalan@online.no]

Sent: Monday, January 31, 2000 9:51 AM

To: satco1@satco.org

Cc: Neal Truitt

Subject: To R.R Whistler

 

Sir.

 

Complaint from member.

 

I write to you to inform you about a matter after getting no folloving up from Neal Truitt, Director, Complaints Resolution for HQ SATCO

> and IVPA.

After having been an active online flightsim-pilot for over a year, my PID was removed from me over 2 months ago. In my opinion an overreaction from a US-controller, who did not took into consideration that I stressed that I was a foreign pilot, only flying in Scandinavia, but for once wanted to try to fly in the US. Stress and misunderstandings led to anger from my side, without causing any danger to other trafic.

I was promised to be informed by the same mr. Truitt. So has not happened, not even after the leadership in Norway sent over dokumentation of my flyingbehaviour in Norway, wich is without critic. And with recomendation to give me a new PID.

I have been offline all this time, and find it unprofessional to ceep a member outside without any information. In my area I teach others to use FS and to fly online, all by the rules. I would find it very unethical of me or others to bypass the system by logging in in another name to get a new PID, instead I appeal to you to look into the case and let me get my right to fly with SATCO back, so I can continue my challenging interresting hobby.

I add my last letter to Mr. Truitt and one written 15.nov-99.

 

Best regards,

 

Ola F.Haaland. Reg.nr:954808, callsign LN-ABE Flhaalan@online.no

 

Sir.

2 months have gone, and I have still not heard from you, neighter have I got my PID back after the unfortunate happening in november-99. I am still waiting to hear from you. In my community i am teaching other fly-enhusiasts to use flight sim with addons, and it is difficult to help them online and teach them how without beeing able to fly online myself.

Also I would be happy if you could mail me info about how to upgrade SB to FS2000.

With regards,

Medical doctor MD Ola Flagestad Haaland,

Bellevue,

2665 LESJA

NORWAY

icq 14064395

 

----- Original Message -----

Fra: Neal Truitt <nftruitt@worldnet.att.net>

Til: <flhaalan@online.no>

Sendt: 14. november 1999 18:30

Emne: Controller Complaint - 954808

 

> My name is Neal and I am the Director, Complaints Resolution for HQ SATCO

> and IVPA. I have been asked to look into a problem that happened while you

> were on the SATNET system.

>

> According to the information that I have received, logged into the SATNET

> system. You took off from the JFK airport area without permission. You

> told the controller to "get lost". You also failed to respond adequately to

> the supervisor online who tried communicating with you. In addition, there

> was another report from the same day where you caused the same type of

> problems in Chicago. Two different supervisors reported these incidents.

> This caused disruption within the SATCO system and you were temporarily

> removed.

>

> Before I finalize this case and make a decision, I wish to hear your side of

> the story. Please respond by e-mail to this address. Please include any

> information you think would be helpful - to include chatlogs or screenshots.

> If I do not hear from you within 3 days, I shall conclude my investigation

> and make my decision without your input.

>

> Neal F. Truitt Sr.

> Director, Conflict Resolution

> SATCO7

> satco7@satco.org

 

Dear sir.

 

I am a Norwegian virtual pilot flying alot and enyoying the SATCO system and SB alot. I fly sailplane in real life. I only fly in Norway/Scandinavia, and have the two years I have been flying online never got any critic for my prosedyres when flying in my area. I alway follow atc instruction when I fly if possible. 2 days ago I took the chanse to fly in te US, with no success. I had a lots of trouble, lag and I am a slow typer. Result was a mad controller. I felt no patience and was sad. The whole thing was unsuccesfull I am sorry, and I see that I as a norwegian pilot with a need for some more time communicating with atc have difficulties flying under surcumstances with much and dence trafic. When I tried to connect on SB after filed flightplan in Norway this afternoon I was aware that my Callsign or password was invalide, so I was not able to connect. I am afraid this is a punishment but an unfair one. All my flying kollueges here in Norway think I am a serious pilot, and no controller has ever been disappointed with my skills and kooperation. The phrase "Get lost" was followed by "I an doing my best!" and I really was. I was in a state of stress trying to get my plane safely down. Controllers made this to advanced for me by expecting me to answer and follow instantly, something impossible for someone with my skills.

I have thereby lost my interrest for flying in dense trafic and USA again, but miss my flying online in Norway, with norwegian controllers and norwegian conditions.

So I now sincerely ask you to give me a new password and nr so I can continue my great interrest: Flightsim98, soon 2000, with MP, SB and voice.

 

Sincerely

 

Ola Flagestad Haaland,

2665 LESJA,

NORWAY

 

Reg.nr:954808, callsign LN-ABE Flhaalan@online.no

 

For more info: Please contact

Eirik Sørensen

Chief, ARTCC Norway <eisoere@online.no>

 

For de som gadd å lese dette bør det være klart at syke koner og syke datamaskiner ikke kan unnskylde noe som helst. I hvert fall ikke i et profesionellt perspektiv. SATCO sørger for pseudoprofesjonell luftfart. Skal vi fortsette å late som at vi leker at vi leker flyvere uten grunnlag? For å si det på en annen måte: Skal jeg leke når jeg flyr seilfly? Neida. Heldigvis. Kan ikke dere også slutte med å leke flyvere når dere flyr på internet? La lek være lek og nok være nok.

Og la oss fly sammen på nettet uten å dele ut "vinger"

Det er moro.

Ola Flagestad Haaland,lege.

020200

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola

At du selv velger å brette ut dine egne "begrensninger" på denne måten får stå for din egen regning.

Selv har jeg riktignok ingen dårlige erfaringer med dine bevegelser i cyberspace, men du ber om juling når du selv ikke forstår hva du har gjort.

Beveger du deg i luftrom med større trafikk-tetthet enn du har erfaring med og i tillegg oppfører deg som en guttunge, da får du som fortjent.

Jeg tror ikke miljøet er tjent med at "saken" føres videre for åpen scene. Selv om "straffen" kan syntes passende, skal du alikevel være velkommen tilbake når karenstiden er over.

 

Happy flying

 

Bjørn Ramsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvor lenge pleier en å bli stengt ute etter å brutt en regel eller to. For jeg kan veldig lite engelsk men har tenkt å begynne å fly litt av og til via internett. Må bare få meg asdl eller noe slik [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Kabel modem.... Men vis jeg klarer å gjøre en liten feil så kan jeg misse muligheten til å koble meg til serveren... Ok dette tilfellet var jo litt spes. for en kan jo ikke ta av uten å spørre om det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Masse Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tor Harald Tessem:

Hei!

Hvor lenge pleier en å bli stengt ute etter å brutt en regel eller to. For jeg kan veldig lite engelsk men har tenkt å begynne å fly litt av og til via internett. Må bare få meg asdl eller noe slik [image]
[/image] Kabel modem.... Men vis jeg klarer å gjøre en liten feil så kan jeg misse muligheten til å koble meg til serveren... Ok dette tilfellet var jo litt spes. for en kan jo ikke ta av uten å spørre om det [image]
[/image]

 


Du blir ikke utesteng pga at du har brutt en liten feil eller to i uvitenhet. Men, det kommer an på din oppførsel overfor CNTR eller andre på nett.

Selv har jeg gjort mange små flauser både i USA eller her hjemme , uten at det har fått konsekvenser. Da må man kunne be om unnskylding for den feilen man gjør og lær av det. Mange er seff veldig påståelig på at de har rett og starter en krangel . DET er det dummeste du gjør.Jeg har faktisk hørt i real life at cntr også gir feil melding til pilot, men retter det straks. som regel skal begge parter være våken og si ifra hvis de tror feilmeldinger blir gitt.

Vil ikke ta stilling til Ola`s sak da jeg kjenner bare hans vresjon. Men jeg er enig i at han bør kutte ut denne sutringen nå, og godta dommen.

Men ett godt råd er: bli med på treningskvelder der det stort sett er amatører og lær noe før man går ut i den store verden.

------------------

Se ikke på andre med kikkert, men bruk speil.

FRANK OLAV PETTERSEN

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg lurte bare på hva som hadde skjedd i virkeligheten med den piloten som hadde tatt av uten klarering og bedt tårnet om "get lost" etterpå. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Men så er jo dette ikke virkeligheten heller. Bare nesten. Men like alvorlig, virker det som. Kanskje begge parter ikke burde ta seg selv så høytidelig?

Tom Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, Ola, så presenterte du denne saken i det vide og breie i høst også. Jeg ser ikke helt hensikten med å igjen poste dette her. Dette får bli mellom deg og de det gjelder.

Du kan jo uansett delta på treningskveldene, treningsserveren krever jo ikke CID/PID, og der er du helt sikkert velkommen! (men ikke be noen "get lost"!)

mvh

Håvard

------------------

---

Håvard Sande

havarsa@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tom Inge Dalheim:

Men så er jo dette ikke virkeligheten heller. Bare nesten. Men like alvorlig, virker det som. Kanskje begge parter ikke burde ta seg selv så høytidelig?

Hei Tom Inge.

Du må huske på at det er SATCO som regjerer med hard hånd. De tar seg veldig høytidelig. Hva SATCO gjør med enkelte piloter/controllere overrasker ikke meg lengre. De tok jo CID fra meg i 6mnd uten at jeg hadde vært online på SATNET engang [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] bare på pga av rykter om at jeg hadde snakket ufordelaktig om dem på nettet.

Men her er det klart at Haaland har gått vel overstreken. Man tar ikke av uten clearance, og man holder en høflig tone i radiotrafikken. Men det Haaland reagerer på nå er at den tiden hans suspansjon gjaldt for er utgått, og at en av SATCO's medarbeidere ikke har gjort jobben sin med å gi han tilbake PID. Han har jo sonet ferdig.

 

Jan Roar Rød

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vil si at inlegget til mr. Haaland sier mye mer om han enn det gjør om Satco.

Å bryte regler med vitende og vilje for å deretter forlange å få de fratatte rettigheter tilbake hører jo ikke hjemme noen plasser. Jeg er ikke i tvil om hvem som har rett i denne disputten, og det er ikke Mr. Haaland.

Istedet for å forlange pid'en din tilbake burde du heller være litt ydmyk og forklare at du har lært littegranne nå, ikke bare klage over hvor ille systemet er; for hadde du ikke brutt reglene hadde det heller ikke skjedd deg noe.

mvh,

Morten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

quote:

Originally posted by Tom Inge Dalheim:

Hei.

Jeg lurte bare på hva som hadde skjedd i virkeligheten med den piloten som hadde tatt av uten klarering og bedt tårnet om "get lost" etterpå. [image]
'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Men så er jo dette ikke virkeligheten heller. Bare nesten. Men like alvorlig, virker det som. Kanskje begge parter ikke burde ta seg selv så høytidelig?

Tom Inge

Han hadde i hvertfall ikke sjarmert oss i senk [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Han hadde heller ikke fløyet, fra noe nærmere cockpit enn seterad 10 på en stund [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Sander Johansen:

Han hadde i hvertfall ikke sjarmert oss i senk [image]
'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Han hadde heller ikke fløyet, fra noe nærmere cockpit enn seterad 10 på en stund [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]


Jeg likte den historien jeg leste engang, om Cessnaen som linet opp på rullebanen foran en 747 på finale... Det ble nesten en senket Cessna gitt... Den piloten kommer aldri til å sette sine ben i en cockpit mer ihvertfall, og det var ikke hans avgjørelse!

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....ja satco tar seg selv meget høytidelig, det skal være sikkert.

Hele greia er så tåpelig etter min mening at jeg fjernet alt som har med satco å gjøre for snart ett år siden.

Men når Mr.Haaland her nok en gang er ute etter å fiske støtte, får han bare delvis medhold av meg.

At satco trenger ukevis eller månedsvis for å tildele (for å bruke satco's eget språk) et passord, er direkte latterlig.

Men at Haaland gjentatte ganger flyr dit nesa peker og skjeller ut sine medspillere er ikke akseptabelt, så i dette tilfellet har jeg forståelse for at han ble midlertidig fjernet.

Jeg tipper at når Haaland omsider får sitt passord tilbake blir han en snill og flink squawkbox-pilot som retter seg etter satco's direktiver og de dyktige PC-controllere.

Happy games!

Mvh

Helge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...