Gunbjørn Øfsti Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 For knapt en halvtime siden fløy to F-16 like over her, den ene tok en rollover,det var et storslagent syn Rakk dessverre ikke å ta bilde, men skal prøve å ta neste gang de flyr over her. Synes at flyaktiviteten har trappet seg opp over Stjørdal,med det mener jeg militære fly. Ingenting er bedre enn det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Nelson Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Kult, så en F-16 som tok en loop over ENTC... Det var også stilig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Har hatt flere slike opplevelser når jeg har vært og spottet på Rygge... Av en eller annen merkelig grunn har det alltid vært 338's "292" som har stått for dette... For et par år siden var jeg og et par kammerater og spottet, det var midt på sommeren og ganske varmt, så utover dagen bestemte vi oss for å pakke sammen og dra å bade i stedet... I det jeg har lagt kameraet ned i sekken hører jeg lyden av den F-16 som kommer mot oss...fort... Og bak trærne som dekker utsikten vår rett inn på RW30 på Rygge, kommer "292" opp vertikalt, mens han dropper flares Gjennomfører en immelmann og lander...drit stilig å se på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Wahl Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Jeg så de samme to idet de passerte over trondheim og svingte forholdsvis hardt nordøstover mot Stjørdal. Farten var høy og de laget sannsynligvis mere støy enn hva retningslinjene tilsier, da de fløy forholdsvis lavt. En annen F16-historie: Vi lå i telt i Trollheimen i en dal; hadde ligget der et par dager. Et andepar hadde gang på gang kommet flyvende nedetter dalen i lav høyde og jeg hadde flere ganger observert disse. Ca. i 16 tiden står jeg ved bekken og snur med deretter rundt. Jeg blir da var en skygge mot himmelen - lavt og på størrelse med en av fuglene dersom de hadde vært ca. 10 meter unna meg. Det tar et brøkdels sekund før jeg fatter at det er et F16 som (for meg) lydløst kommer nedetter dalen i MEGET høy hastighet (det var grunnen til at jeg ennå ikke hadde hørt annen lyd en bekken som bruste. Noen sekunder senere farer det forbi like over teltplassen vår. Aner ikke hva hastigheten kunne ha vært, men lyden var larmende, mildt sagt. Neppe noe særlig lovlig flygning dette heller. Det var ved Jøldalsvannet/Trollhetta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Så disse flyene jeg også, hadde akkurat kjørt hjem fra OBS. Flaks at jeg hadde parkert bilen når de kom susende over huset! Trafikkfarlig når det kommer til det at fly passerer over huet på meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Idar Setseng Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Hehe... det er uvanlig det ja.... (?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Wahl Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Noen som aner om det var F16A/MLU fra 338? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Noen som aner om det var F16A/MLU fra 338? Var vel mest sannsynlig det ja...er vel 338 som oppererer mest i det området... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunbjørn Øfsti Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Hehe... det er uvanlig det ja.... (?) Er ikke sååå ofte F-16 flyr over her da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Farten var høy og de laget sannsynligvis mere støy enn hva retningslinjene tilsier, da de fløy forholdsvis lavt. Forsvaret er unntatt fra de fleste "retningslinjer" hva gjelder både hastighet og støy. De gutta er heldige. Aner ikke hva hastigheten kunne ha vært, men lyden var larmende, mildt sagt. Neppe noe særlig lovlig flygning dette heller. De har faktisk lov til å fly helt ned til 200 fot (66m) over bakken på de fleste øde steder i Norge. Når det gjelder hastighet så er vel eneste krav at de ikke skal fly supersonisk. Konklusjon: selv om ting ser og høres hårete ut trenger det ikke nødvendigvis å være ulovlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 Ja, de gutta der kan sakene sine.. Men jeg hadde en F16 innom her i Tromsø på en lowpass, og den siste hastigheten jeg så på radaren rett før han passerte 50 fot over rullebanen var 530 knop... Da ringte han etterpå for å høre om alt hadde gått bra.. Han fortalte at han hadde hatt 540 knop indikert over rullebanen, og det var ganske nært grensa til lydmuren. Hadde blitt en solid "TS" det hvis han hadde brutt lydmuren 50 fot over rullebanen her i Tromsø... Men det var en trivelig kar, og det hele endte med at han lovde meg tur i F16-simulatoren i Bodø.. Så jeg skulle bare ringe når jeg var i morådet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag R. Stangeland Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 Reis og ring med en gang, det er ufattelig. Jeg har riktignok "bare" prøvd OCU sim'en i svart/hvitt og skumring men det er ufattelig bra. Skal til BO om en måneds tid så da får vi se om det blir en slot i MLU simmen Snakkes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 Ja, har i utgangspunktet avtale om flyging på fredag, så vi får se hvordan det går.. I såfall så hopper jeg i Cherokee'en og flyr til Bodø... Så da blir det muligheter for Cherokee-tur for dere i Bodø-området..... Bare si ifra... Har også prøvd den gamle OCU-simulatoren, men tror nok denne er hakket råere.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Eriksen Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 Hva mener du, kan jeg få være med, hvis ja: koster det? neste fredag??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Ja, ingen problem det.. Koster 950,- pr time... Tar du da med et par stykker til så er det ikke så ille.. Da blir det mye "stikketid" på deg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Jeg har prøvd MLU simmen,som jeg har sagt mange ganger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oyvind Tangen Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Heisann. Aner ikke hva hastigheten kunne ha vært, men lyden var larmende, mildt sagt. Neppe noe særlig lovlig flygning dette heller. Tviler sterkt på at de brøyt noen regler. Vet du i det hele tatt hva reglene går ut på?? Dessuten så filmes alt som skjer i huden, og det er ikke akseptert på skvadronene å tøye reglene. Til det andre spørsmålet om det var en MLU, så kan jeg garantere det hvis flyet ble observert nylig, vi har nemlig bare MLUer i Norge mvh Øyvind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Arild Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Hehe... det er uvanlig det ja.... (?) Er ikke sååå ofte F-16 flyr over her da. Er du sikker på det? I dag har det forresten vært to RAF Tornados her. Kallesignal Cannon 1 og 2. Opererte visst ut fra Ørlandet og boltrer seg nå i det trøndelagske luftrom. Royal Netherlands Navy er på Værnes med B200 også, så nå skulle man vel kanskje helst vært der ute. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Hehe, og jeg hadde den store ære av å se de fly over Trondheim! Satt i fjæra sammen med noen venner da de suste over himmelen, et vakkert skue! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JM Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Hei! En bitte liten avsporing: var det noen her som så militærføyet som fløy over Oslo sentrum på formiddagen i dag? Satt selv på Hovedøya og slappet helt av, da den kom i overlydshastighet i lav høyde rett over øyen! Noen som så den, og evnt vet flytype? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Har sett en F-5 som har opperert ut ifra Rygge i dag...var vel mest sannsynlig den du så... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Satt selv på Hovedøya og slappet helt av, da den kom i overlydshastighet i lav høyde rett over øyen! Ikke så veldig sannsynelig at den kom i overlydshastighet. Det er ikke tillatt over land i Norge... Det er helt spesielle regler ang overlydsflyging... Må være xx antall NM ut over havet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunbjørn Øfsti Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2003 Jeg trodde de kun fikk lov til å fly overlydshastighet x antall mil uti havet eller bare i veldig stor høyde. F-5`n må presses litt for å komme i overlydshastighet med tanke på at den har en toppfart på kun 1500 km/t. Det er iallefall det jeg har hørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 F-5`n må presses litt for å komme i overlydshastighet med tanke på at den har en toppfart på kun 1500 km/t. Det er iallefall det jeg har hørt. Stemmer bra det...at top speed'en er på rundt 1500 km/t. F-5'ene, pluss noen 412'er, en Sea King og en occational Falcon-Jet er det eneste som oppererer ut fra Rygge for tiden, altfor skjeldent også... Virkelig trist *tørker en tåre* (Jæ*la politikkere ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.