Håkon Aarøen Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Hei alle! Kom til å lure på om en F-16 i praksis kan lande og lette fra STOL-flyplassene. Slike kortbanestriper er jo gjerne på rundt 800 meter og dermed overhode ikke ideel for slik aktivitet - men hadde det gått i en "krisesituasjon"? Håkon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Ja, de kan det.. De bruker å trene på det bl.a på Skagen.. De har jo bremseskjerm, og skyvekraft har de nok av... Så det er ikke noe problem verken å lande eller ta av på kortbaner.. Er ganske kult å se på når de trener på det.. Så det en gang da de hadde demo på TWY "Y" i Bodø.. Vanvittig kult.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Arild Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Noen få av de norske kortbaneplassene har faktisk oppstillingsplattformer + litt til, for F-16. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 27. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2003 ..en liten anekdote om Skagen lufthavn: For noen år tilbake ble den faktisk stengt - årsaken var så intens MØKKLUKT fra de nygjødslede jordene rundt at hverken AFIS eller skrankepersonalet orket å oppholde seg i bygningen! Var der noen uker etter, og selv da var stanken helt grusom for en "fra byen" Et lite F-16 spm. til - hva er takeoff-speed på denne flytypen? Kjell: Jøss, det viste jeg ikke! Har du noen eksempler på tunga eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Engkrog Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Både Skagen og Brønnøy ble i sin tid brukt som treningsplasser for F16, men det er noen år siden sist nå. Regner med at det er kostnadskutt som er årsaken? Så vidt jeg husker hadde Skagen i sin tid også bremsewire, men den er fjernet forlengst. Husker godt da Skagen stengte grunnet lukt av grisemøkk. i NOTAM sto det "...DUE TO EXCESSIVE AGRICULTURAL SMELL..." Ble noe oppstyr av dette i blant annet NRK Nordland. De som ikke vet hvordan grisemøkk lukter, ta en tur til nærmeste grisefarm. På eget ansvar. mvh Kjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Tror at forsvaret har sluttet med kortbanekonseptet, har ikke blitt øvet på lenge. Fokus er jo skiftet fra invasjonsforsvar til internasjonal tjeneste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Håkon: F-16 takeoff speed er på ca 160 Knots. Jeg har faktisk en VHS film med MASSE F-16 touch-and-go'er fra Skagen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunbjørn Øfsti Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Takeoff speed på F-16 er ca 350 km/t. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Er vel mest vanlig å oppgi disse hastighetene i Knop, og jeg mener at F16 roterer på ca 150 knop.. Noen som vet sikkert?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krister Bye Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 nå har jo alexander svart at de roterer ved ca 160 knots Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Det kan jeg bekrefte. Jeg har nemlig prøvd F-16 simulatoren til 33(etelleretannet) på Rygge, da den sto der. Instruktøren ba meg løfte ved ca 160 knots. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Det kan jeg bekrefte. Jeg har nemlig prøvd F-16 simulatoren til 33(etelleretannet) på Rygge, da den sto der. Instruktøren ba meg løfte ved ca 160 knots. 33(et eller annet) vil si 332... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Ja. Det var noe av det grommeste jeg har opplevd noengang!Den var MYE kulere en F-5 LINK simulatoren som står der,selv om den ikke er å forakte den heller. Men,til en pris av 60 millioner(for hele systemet),syns jeg det kunne ha vært bedre grafikk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.