Gå til innhold

STAR


Harry Tiller

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så mye greie på dette, men i Jeppesen sine kart over Evenes, så er det to kart som er merket Arrival (en for rwy 18 og en for rwy 36). Disse ser ut til å "linke" innflyvningene til ILS rwy 18 eller VOR (EVD tror jeg den nå heter) for rwy 36. Således er hele innflyvningen "kartlagt" fra Bodø (VOR) eller Fauske (NDB). Det eneste jeg er usikker på er innflyvningen fra nord.

Disse kartene er også med på kartene fra: http://www.dalnet.se/sasfss/"'>http://www.dalnet.se/sasfss/" TARGET=_blank>http://www.dalnet.se/sasfss/

Men når et fly som kommer sørfra skal lande på Evens rwy 18, flyr den via Skagen for en direkte innflyvning på rwy 18, eller flyr det direkte over EVD for så å ta en prosedyresving over Sletten NDB??

En liten ting til:

Når et fly kommer nordfra og skal lande på rwy 36, flyr det inn over fjorden ("prosedyresving på 220 grader" fra EVD, for så å fly inn 21 grader mot EVD)? Dette er jo litt av en omvei. Når det er dagslys, så kan jo flyene fly VFR, men om vinteren må jo flyene gå ned vha. kart.

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, uten at jeg er noen som helst spesialist på innflygingen til evenes (men liker og fly der), men ville tro at mest brukt er vektorering og gjerne visual approach, og du kan gjøre visual approach også om det er mørkt, men du må seff se flyplassen idet du enten ber om visual eller får klarering for visual, og det er vel nesten enda lettere og se flyplassen i mørket siden dem er ganske kraftig opplyst med alle slags lamper.

Om det er av interesse kan jeg nevne at på Skien lufthavn så benyttes ofte følgende metode dag som natt i VFR forhold:

La oss si at flyet kommer ifra bergen og vil bruke bane 19, da pleier dem ofte gå overhead skien i 3000 fot for så å gjøre en visual til bane19.

Dersom det er IFR forhold benyttes ofte 7miles final via the arc (i henhold til kart).

 

Ville tro at det er noe lignende som benyttes også på evenes.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tarjei Lundarvollen:

Hei, uten at jeg er noen som helst spesialist på innflygingen til evenes (men liker og fly der), men ville tro at mest brukt er vektorering og gjerne visual approach...

Evenes har ikke radar som kan gi vektorering, så her flys det etter kartene og de nav-hjelpemidler som finnes. Været i løpet av et år er ikke slik at visual approaches er så veldig vanlige.

Det har vært stilt krav om radar på Evenes, fordi det er rapportert nestenulykker med russiske fly (IL-76) som frakter fisk fra Evenes til Japan, og som har hatt ureglementert innflyging.

Radar service gis av Bodø control sector North, inntil flyene overleveres Evenes TWR.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Egil Johnsen:

Men når et fly som kommer sørfra skal lande på Evens rwy 18, flyr den via Skagen for en direkte innflyvning på rwy 18, eller flyr det direkte over EVD for så å ta en prosedyresving over Sletten NDB??

En liten ting til:

Når et fly kommer nordfra og skal lande på rwy 36, flyr det inn over fjorden ("prosedyresving på 220 grader" fra EVD, for så å fly inn 21 grader mot EVD)? Dette er jo litt av en omvei. Når det er dagslys, så kan jo flyene fly VFR, men om vinteren må jo flyene gå ned vha. kart.

Jeg må innpå litt til, jeg leste ikke spørsmålet ditt, Egil. Selv om tråden egentlig begynte med Værnes, er det artig også å se på Evenes. (Sånn kan det av og til gå.)

Et fly sørfra som skal lande på bane 18 får normalt klarering til Fjellstad, et NDB (396 FS) som ligger ca 6 NM nord for Evenes. Ved passering av dette, gjøres en "teardrop" sving, først nordvestover, for å snu i en høyresving inn mot flyplassen. Denne turen ut ca 13 NM nord for Evenes før svingen begynner. Høyden på denne er minimum 3000 ft.

Ved innflyging fra nord til bane 36, skal innflygingen iflg AIP være overhead EVD, ut på R-206 (CAT A,B) R-220 (CAT C,D), og starte venstresving inn mot Evenes på DME 13, intercepte R-199 EVD, og fly inn inntil lengst DME 1. Hvis du ikke ser noe DA, missed approach!!

Hilsen Roald

PS. Dette er Instrument Approach-prosedyrer, i go'vær blir "omveiene" redusert.

[Edited by Roald Hansen 27-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opps, beklager Harry, jeg leste feil. Men heldigvis så er kartet for Værnes gratis, så du kan laste det ned fra SASFSS. Her vil du få innflyvningskart på side ASIR Page 3 og 4 for ankomst fra nord eller sør. Legg også merke til innflyvningskartet for rwy 14 som benyttes av Fokker 50. Jeg vil også takke Roald & Tarjei for svarene. Men jeg har et generelt spørsmål. På mange småflyplasser (eks. Røros) så kommer man inn på en kurs som ikke gjør det mulig å utføre den oppgitte "teardrop" riktig. Hvis man ser på kartet over AIP Norge så er dette tilfelle når jeg kommer fra TGA på kurs 081. Teardrop har her 176 grader (hvis det er cat. C), og jeg lurer på hvordan jeg kan klare denne svingen på 95 grader uten å komme ut av kurs? Jeg snakker nå om IFR flyving i overskyet vær. Jeg ser at det også er en "venteløkke", og at en løsning er å foreta en teardrop i denne. Spørsmålet mitt generelt er: Hvordan går jeg inn i en teardrop hvis kursen jeg har ikke gjør det mulig å komme inn i denne (som eksemplet med Røros)? Jeg har reglene for ventesløyfer, men ikke for teardrop.

Hilsen Egil Johnsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, prosedyren her vil være og redusere spd (til minimum clean) og så starte svingen litt før du passerer TGA, da klarer du svingen uten og komme ut av kurs [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Om du flyr enroute også og flyr over et punkt og kursen til neste punkt er mye forskjellig ifra den du flyr nå så bør du starte svingen før du passerer punktet (EFIS, FMS/FMC gjør dette autmatisk).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Roald Hansen:

Evenes har ikke radar som kan gi vektorering, så her flys det etter kartene og de nav-hjelpemidler som finnes.

:

Radar service gis av Bodø control sector North, inntil flyene overleveres Evenes TWR.


Jeg må nok arrestere deg litt på dette Roald. Evenes har hatt permanent SSR (Terminal Area Secondary Search Radar) siden engang i 1998 eller 1999. Sjekk AIP ENR 1.6. I en merknad står det blant annet også at "... Radartjeneste utført fra kontrolltårnet (TWR) kan av praktiske årsaker være av begrenset omfang."

Jeg er usikker på i hvilken grad radarleding blir utført av tårnet, men potensialet er jo til stede.

Radaren er forøvrig plassert i en kledelig kuppel på et fjell øst for flyplassen.

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

[Edited by Harald Hagen 28-01-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for arrestasjonen, Harald! Der gikk jeg i bakken! Som du sier har Evenes radar, den var faktisk operativ så tidlig som i februar 1997. Det var da meningen at den bare skulle være midlertidig under en militærøvelse, men ble altså permanent.

En hyggelig flygeleder på Evenes forteller at når fly kommer fra sør og skal lande mot sør (ILS 18), er det vanlig at radartjeneste gis. Flyene legges da parallelt vest for flyplassen, slik at de ikke trenger å fly prosedyresving over Fjellstad.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...