Jump to content
Sign in to follow this  
Aleksander Berge

Widerøe og ENTC

Recommended Posts

Med revers? Knuser ikke da alle vinduene på Torp??

 

Joda.. De knuste alle vinduene på Torp hver gang de gjorde det.. Selv i tårnet...

 

Hver eneste dag i de 3-4 ukene de gjorde det...

 

Det verste var vel før vi begynte med pushback her, og Ryanair snudde for egen motor... Da lå terminalen i ruiner to ganger om dagen, og alle flyene til Widerøe lå i en haug oppe ved ansatteparkeringen.

 

 

...men for å være seriøs...

Det er ikkenoe problem av dimensjoner å gå foran ATR'en når den rygger... Det blåser, men ikke mye..

 

Har forøvrig stått foran motoren på Airbus A320 som testet thrustreverseren, og det var ikke akkurat så alvorlig det heller.. Det blåste godt, men det var ikke akkurat fatalt.. ""

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faren min holdt på å bli drept når han var liten på den måten.

Nede på Skattøra (gamle sjøflyplassen i Tromsø) brukte han og noen venner å ligge bak flyene når de testet motorene etter reprasjoner.

En dag var det et fly som var litt større enn de som brukte å være der.

Det var enormt trykk når de gav full gass, så faren min ble redd og prøvde å komme seg bort, men til ingen nytte... Han ble blåst rett i betongmuren bak han. ""

Er ikke sikkert på hva som sjedde, men han måtte på sykehus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Faren min holdt på å bli drept når han var liten på den måten.

 

"Den måten"? Å stå bak et fly (annet enn småfly) som gir full gass er i beste fall fatalt.. ..i verste fall så blir du lemlestet..

Sånt gjør man bare ikke...

 

Å stå bak en Dash 8 på tomgang er ikke noe problem, men ved takeoff-power så flyr du et godt stykke.

 

En 737 har mer enn nok skyvekraft ved takeoff-power til å velte de fleste biler, men på tomgang så kan du fint stå 50 meter bak motorene uten problemer.

 

Foran en ATR som rygger så blåser det litt mer enn om du skulle stått bak flyet med motorene på tomgang. De bruker tross alt ikke mer motorkraft enn det som trengs for å sette flyet i bevegelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En 737 har mer enn nok skyvekraft ved takeoff-power til å velte de fleste biler, men på tomgang så kan du fint stå 50 meter bak motorene uten problemer.

 

Du er ikke akkurat trygg bare fordi et fly ikke skal aksellrere for takeoff, det er jo en stor fare ved break away power også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skrev jeg at det kun var farlig ved takeoff-power? Hvis jetblasten kan kaste biler ved full gass, ville du stått der ved halv gass da?

 

Jeg skrev at det går bra ved tomgang, mer enn det er farlig.. ..og det kan være stor forskjell mellom tomgang og breakaway-power!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skrev jeg at det kun var farlig ved takeoff-power?

 

Nei du sa vel ikke akkurat det, men poenget mitt her var å nevne faren ved dette siden dette var innenfor tema og jeg selv har erfart dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei folkens.Kaster meg innpå.Enig med Kenneth her,bruk fornuften.Greit det blåser friskt med breakaway,men ikke farlig.Ville vært mer skeptisk om jeg har stått i nærheten på forsiden av motorene til en 737,eller noe annet i den størrelsen.

Jeg sjekket is under vingene og flapen på en dc9 mens SAS enda hadde de,og der satt en "svimate" kaptein som hadde glemt meg helt av.Før jeg vet ordet av det,gir gærningen gass og skal taxe ut.Det var til dels ubehagelig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nåh.. Jeg ville vært mye mer bekymret for hastigheten på lufta, fremfor temperaturen.. Du skal bra nærme motoren før varmen er et problem, og så nærme kommer du aldri pga hastigheten...

 

Dette vel og merke på motorer med high bypass. Low bypass (som JT8D, som man finner på 737-200 og MD-80) er en del verre.

 

Se forøvrig dette bildet:

[image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/34655.jpg[/image]

 

Så nærme bør man ikke stå når jetstrålen treffer (den har ikke gjort det ennå), for da ligger du flatt etterpå.. Heldigvis hadde man ting å stå bak så fort bilde ble tatt.. ""

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...