Gå til innhold

Widerøe og ENTC


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

Faren min holdt på å bli drept når han var liten på den måten.

Nede på Skattøra (gamle sjøflyplassen i Tromsø) brukte han og noen venner å ligge bak flyene når de testet motorene etter reprasjoner.

En dag var det et fly som var litt større enn de som brukte å være der.

Det var enormt trykk når de gav full gass, så faren min ble redd og prøvde å komme seg bort, men til ingen nytte... Han ble blåst rett i betongmuren bak han. ""

Er ikke sikkert på hva som sjedde, men han måtte på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min holdt på å bli drept når han var liten på den måten.

 

"Den måten"? Å stå bak et fly (annet enn småfly) som gir full gass er i beste fall fatalt.. ..i verste fall så blir du lemlestet..

Sånt gjør man bare ikke...

 

Å stå bak en Dash 8 på tomgang er ikke noe problem, men ved takeoff-power så flyr du et godt stykke.

 

En 737 har mer enn nok skyvekraft ved takeoff-power til å velte de fleste biler, men på tomgang så kan du fint stå 50 meter bak motorene uten problemer.

 

Foran en ATR som rygger så blåser det litt mer enn om du skulle stått bak flyet med motorene på tomgang. De bruker tross alt ikke mer motorkraft enn det som trengs for å sette flyet i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 737 har mer enn nok skyvekraft ved takeoff-power til å velte de fleste biler, men på tomgang så kan du fint stå 50 meter bak motorene uten problemer.

 

Du er ikke akkurat trygg bare fordi et fly ikke skal aksellrere for takeoff, det er jo en stor fare ved break away power også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.Kaster meg innpå.Enig med Kenneth her,bruk fornuften.Greit det blåser friskt med breakaway,men ikke farlig.Ville vært mer skeptisk om jeg har stått i nærheten på forsiden av motorene til en 737,eller noe annet i den størrelsen.

Jeg sjekket is under vingene og flapen på en dc9 mens SAS enda hadde de,og der satt en "svimate" kaptein som hadde glemt meg helt av.Før jeg vet ordet av det,gir gærningen gass og skal taxe ut.Det var til dels ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh.. Jeg ville vært mye mer bekymret for hastigheten på lufta, fremfor temperaturen.. Du skal bra nærme motoren før varmen er et problem, og så nærme kommer du aldri pga hastigheten...

 

Dette vel og merke på motorer med high bypass. Low bypass (som JT8D, som man finner på 737-200 og MD-80) er en del verre.

 

Se forøvrig dette bildet:

[image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/34655.jpg[/image]

 

Så nærme bør man ikke stå når jetstrålen treffer (den har ikke gjort det ennå), for da ligger du flatt etterpå.. Heldigvis hadde man ting å stå bak så fort bilde ble tatt.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...