Gå til innhold

ARTIC FLYIN perfekt??


Kjell Hanssen

Anbefalte innlegg

Simulatorvenner.

Vil bare minne om at det hver søndag vil bli fast flydag i Nord-Norge. Vi har valgt å kalle det ARTIC FLYIN. Kanskje ikke navnet er riktig, så kom gjerne med forslag. Som kontrollerere ble vi enige om dette navnet, men det kan forandres. Hovedintensjonen er at alle skal vite at på søndager fra kl 2100 så er Nord-Norge bemannet. Trondheim vil også være oppe og kanskje vil Gardemoen bli besatt. Her trenger vi flere controllere. La oss få opp aktiviteten i Norge. :D

Som ATC så er jeg overrasket over hvor mange som ikke tør bruke Voice! :rolleyes

Den biter ikke og vi skal hjelpe uansett. En gang må bli den første. Husk også Åge Olsen sine treningskvelder. De er topp og foregår på lukket nett. Som ATC skal vi stille opp også her om det trengs.

Sett av søndagskveldene og kom å fly. Kom gjerne med tilbakemeldinger på ting som dere har på hjertet. Det er slik vi kan forbedre oss. Husk at det er ikke vi som bestemmer over pilotene som ATC, vi jobber sammen....

Vi stiller opp, stiller dere opp?

Et lite spørsmål som jeg MÅ FÅ SVAR PÅ:

Hva er et perfekt FLYIN for deg?

Trenger du et personlig svar, så E-mail meg på:

kjehanss@online.no

Hva gjør vi ikke for dere.....

På vegne av ARTIC FLYIN atc

Kjell Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få skryte av dette initiativet. De to siste søndagene har jeg sittet som controller i Trondheim, og selv om den meste av flyaktiviteten foregår lenger nord, genererer dette tiltaket mye mer trafikk på nettet enn en vanlig søndagskveld.

Det er så mye mer inspirerende å sette seg foran PCen en søndagskveld, når det er flytrafikk og man kan samarbeide med andre kontrollere over hele landet.

Synes flere skal ta utfordringen, og sørge for å bemanne så mange norske flyplasser og kontrollenheter som mulig på søndager.

Da vil det virkelig svinge av dette.

Takker for et flott tiltak.

------------------

LN-HRT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp!

Høres bra ut, men kan noen oppdatere meg på SB, og BC, da det er lenge siden jeg fløy med ATC...og da i FS98, har det ikke kommet nye versoner eller no' sånt!?? Jeg har jo blitt en FS2000PRO loppe nå, og har ikke fulgt med på utviklingen av SB og Voice siden i fjor høst!

Men de er vel dårlig med SID, STAR og ILS-app. karter for ENBO?, må jeg kjøpe AIP? eller er det noen som vet om disse - andre steder på nett?

Rune (rwy) R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----

Yepp!

Høres bra ut, men kan noen oppdatere meg på SB, og BC, da det er lenge siden

jeg fløy med ATC...og da i FS98, har det ikke kommet nye versoner eller no'

sånt!?? Jeg har jo blitt en FS2000PRO loppe nå, og har ikke fulgt med på

utviklingen av SB og Voice siden i fjor høst!

Men de er vel dårlig med SID, STAR og ILS-app. karter for ENBO?, må jeg kjøpe

AIP? eller er det noen som vet om disse - andre steder på nett?

Rune (rwy) R.

---

Skal prøve å forklare/kommentere til det som er over

SB slik det er i dag fungere helt greit med FS2000/FS2000PRO og, eneste ulempe i så måte er at multiplayer funksjonen ikke fungerer, dvs du vil ikke få visual til andre fly som deltar. Du vil fremdeles får informasjon via TCAS i sb og kan holde deg orientert om trafikk på den måten, eller ved å danne deg et mentalt bilde av hva som foregår. For å få FS2000 til å fungere med sb trenger du en ny dll fil, fsuipc.dll, den er lagt ut her på fs.no tidligere, og installasjon av det skulle gå relativt greit mhp FS2000, og med den filen vil SB fungere helt OK, med den begrensningen av visual av fly da ikke er tilgjengelig.

Til voice brukes BC (BattleCom), se http://www.shadowfactor.com" TARGET=_blank>www.shadowfactor.com for nedlastning av programmet. I tillegg trenger du en mic, type headsett med micbom anbefales, og kan kjøpes de fleste plasser for en 150-200kr, og fungere helt utmerket. Konfigurering av Voice til bruk for sb er relativt rett fram, en ting å være oppmerksom på er at BC MÅ konfigureres med Push To Talk (PTT), dvs at du bruker en tast på tastaturet for å aktivisere micen, voiceaktivering vil erfaringsmessig føre til _utilsiktet_ sending av lyd, og BC er default satt opp med voiceaktivering. Battlecom er for tiden demoware, du kan bruke den fritt i 14 dager og så må du registrere den (U$5). Oppkobling til servere skjer fra gang til gang ved at du kobler opp til servere, og når du kontakter kontrollere så vil de ha publisert IP no til voice server i ATIS.

Vedrørende SID/STAR/app kart, så er det selvfølgelig fint om du har slike kart tilgjengelige, men det er IKKE et krav for å delta som pilot ved flyinns, kontrollere er der for å hjelpe deg, og det betyr og at de skal ta vare på folk som ikke har tilgang til kart, og info skal og vil bli gitt med hensyn på type approach som kan forventes, og ruting inn mot flyplasser. Dette kan foregå på mange måter, enten ved vektorering, forenklete sid/stars eller andre måter som en finner formålstjenlig. Du skal være trygg på at alle skal ha lik rett til å fly inn til en flyplass, og assistanse vil bli gitt slik at du både skal komme deg inn og ut fra flyplassene på en sikker og grei måte [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Bare fyll ut i flygeplanen din den infoen du har, og eventuell info du ikke har, det er ofte like viktig å vite, så skal vi som kontrollere ta vare på deg så best vi kan !

Ellers så finnes noe info på ATCC norge (home.sol.no/~ageolse) vedrørende bruk av voice og litt enkle spilleregler, de arrangerer og faste treningskvelder, som regel hver tirsdag på egen server, og anbefales om du vil ha en myk start til dette med SB og voice.

ARTCC norge (home.sol.no/~es) har og litt info om bodø, i form av Landing Aid Sheets for ENBO, som er en forenklet beskrivelse av landingshjelpemidler til ENBO, i txt form.

Lykke til og håper du dette var grei info, skulle det være noe mere så hjelper jeg gjerne, enten via mail eller det beste er i grunn av du poster reply her på fs.no, så kan informasjon deles med andre og [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

------------------

Roar Sandøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...