Gå til innhold

Hva går under gruppen småfly


Gjest

Anbefalte innlegg

Vil si det på denne måten;

Veteranfly går vel kanskje under gruppen småfly, men akrofly kan være både motorfly & seilfly...

 

Så en DC-3 er kanskje et småfly? ...eller hva med en B-17?

 

Veteranfly går ikke på størrelsen, men på alderen.

Akrofly går ikke på størrelsen, men på flyets flyegenskaper.

 

Cessna 182 er vel i vertfall småfly, og jeg tror det går etter maxvekten på flyet. Tror det er noe med 5 tonn eller noe slikt?

 

Du tenker på PPL-rettighetene? MTOW på 5.700 Kg, eller noe sånt? Vel.. Til info så faller Twin Otteren inn under denne kategorien.. Er den et småfly? ..eller en airliner kanskje? Hva med Cessna Caravan?

 

Er nok ikke bare-bare å definere et "småfly"... De fleste "kategoriene" beskriver et fly... "Småfly" sier deg at det er et lite fly.. ...men hvor lite er lite?

 

Hva med en P-51 Mustang? Akrofly, en-motors fly, veteranfly, warbird, og småfly? Turfly også kanskje? Den har jo både hastighet og rekkevidde... ""

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, og uten videre utdanning skal den "jumboen" på under 5.700 kg kun ha én motor, og flys på dagtid i VMC.

Med fare for å høres pirkete ut... ""

 

Det er ingenting i veien for å ta IR (instrument) og MEL/MES (multiengine) med PPL. Da kan du med fly om natta, i IMC og mange-motors, så sant MTOW er 5700 kg eller mindre.

 

Å fly VFR i mørke (VMC) trenger man faktisk kun et mindre kurs for å få lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda er fullt klar over det. Men som sagt så skrev jeg vel noe sånt som: uten videre utdanning, og deretter "basic PPL."

Som innehaver selv så vet jeg godt hva som er mine rettigheter nå, og hva som er mine muligheter videre. Håper jeg? ""

Så kan vi heller diskutere om IR og MEL er utdanning eller kurs. Mørkeflygingsboka skal jeg nok fint komme meg gjennom, tross alt lest gjennom den allerede så "" Men om jeg skal nøye meg med minste timekrav vet jeg ikke ennå.

 

mvh,

Ole Martin Walberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småfly er vel forsåvidt ikke noen gruppe.. opp til enhver og enkelt person og definere sitt...(?)

 

BSL'en sier ikke noe om småfly, men definerer seilfly som en glider bla bla og ett "FLY" som ett kraftdrevet osv...

 

En i flymiljøet vil nok påstå Dhc8-Q400 som et stort fly... andre vil kunne kalle det ett småfly med "bare" propeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke artig, rett og slett fordi det er feil. "" Med PPL kan man tjenestegjøre ombord på fly med maksimum avgangsvekt 5700 kg eller mindre.

 

Hvis jeg skal være skikkelig pirkete, så er ikke dette helt riktig.

La oss ta en titt på hva JAR-FCL sier om PPL:

 

JAR–FCL 1.110 Privileges and conditions

 

(a) Privileges. Subject to any other

conditions specified in JARs, the privileges of

the holder of a PPL(A) are to act, but not for

remuneration, as pilot-in-command or co-pilot of

any aeroplane engaged in non-revenue flights.

 

(b) Conditions

 

(1) An applicant for a PPL(A) who

has complied with the conditions specified in

JAR–FCL 1.100, 1.105, 1.120, 1.125(a) and

(b), 1.130 and 1.135 shall have fulfilled the

requirements for the issue of a PPL(A)

including at least the class/type rating for the

aeroplane used in the skill test.

 

(2) If the privileges of the licence are

to be exercised at night, the holder shall have

complied with JAR–FCL 1.125©.

 

Dagens lille konkuranse. ""

Det står ingen ting her om at du bare kan fly fly under 5700kg. Så hvorfor kan vi ikke fly en Jumbo med PPL?

 

Vinner får 10KG gull. ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går f.eks F-16 under gruppen småfly?

 

Er det en gruppe som heter turfly?

Tenker da på f.eks Cessna 172, Cessna 177, Cessna 182, Piper Archer II, Piper Warrior III, Piper Malibu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Så vidt jeg husker riktig ble grensen på 5.7tonn fjernet for ei stund sida. Så jeg tolker det slik at hvis du har PPL-A med multi-engine rettigheter og typeutsjekk på jumbo, og selvfølgelig j..la mye penger på konto, så er det plug & play.

Må vel kanskje ha rettigheter til turbin også?!?

 

mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSL'en sier ikke noe om småfly, men definerer seilfly som en glider bla bla og ett "FLY" som ett kraftdrevet osv...

 

Mener du at det ikke er noen gruppe som heter småfly?

 

Går seilfly under gruppen småfly eller fly?

 

Bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre igjen. Er det en gruppe som heter turfly eller småfly?

 

Hva med å prøve å lese denne tråden igjen?

 

Det finnes ingen "fasit".

 

Min definisjon er at et "turfly" gjerne er et relativt raskt fly med god lasteevne og rekkevidde. Så hva du legger i de tre punktene er opp til deg.

 

"Småfly" derimot, kan være så mangt..

 

...men det finnes ingen fasit-svar... De forskjellige kategoriene må du definere helt ut ifra egenskaper flyene har..

 

Alt dette har blitt nevnt tidligere, så du får bare lese tråden igjen.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg vet at det er litt sent, men jeg tenkte at det er bedre å poste det her enn å starte et nytt emne.

 

Så spørsmålet er: Er "Cessna 310" ett privatfly, småfly, trafikkfly eller transportfly?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...