Gjest Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hei. Jeg lurer på om Akrofly og Veteranfly går under gruppen småfly. Håper på svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Vil si det på denne måten; Veteranfly går vel kanskje under gruppen småfly, men akrofly kan være både motorfly & seilfly... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hva går f.eks Cessna 182 under? Småfly eller turfly? Noen som vet hvilken gruppe Partenavia går under? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Småfly er vel turfly? Cessna 182 er vel i vertfall småfly, og jeg tror det går etter maxvekten på flyet. Tror det er noe med 5 tonn eller noe slikt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Vil si det på denne måten; Veteranfly går vel kanskje under gruppen småfly, men akrofly kan være både motorfly & seilfly... Så en DC-3 er kanskje et småfly? ...eller hva med en B-17? Veteranfly går ikke på størrelsen, men på alderen. Akrofly går ikke på størrelsen, men på flyets flyegenskaper. Cessna 182 er vel i vertfall småfly, og jeg tror det går etter maxvekten på flyet. Tror det er noe med 5 tonn eller noe slikt? Du tenker på PPL-rettighetene? MTOW på 5.700 Kg, eller noe sånt? Vel.. Til info så faller Twin Otteren inn under denne kategorien.. Er den et småfly? ..eller en airliner kanskje? Hva med Cessna Caravan? Er nok ikke bare-bare å definere et "småfly"... De fleste "kategoriene" beskriver et fly... "Småfly" sier deg at det er et lite fly.. ...men hvor lite er lite? Hva med en P-51 Mustang? Akrofly, en-motors fly, veteranfly, warbird, og småfly? Turfly også kanskje? Den har jo både hastighet og rekkevidde... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hva går Partenavia under? Småfly eller trafikkfly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Keneth sa jo nettopp at det det ikke finnes et fasitsvar på slikt, men er etter hva du selv synes (men selvsagt det er VISSE grenser) personlig ville jeg nok ha sagt at Partenavia (alle modeller jeg vet om) er mer trafikkfly enn småfly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hva går Partenavia under? Partenavia går under flyfabrikk, gjerne tidligere flyfabrikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegar Mikalsen Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Det er jo litt artig å tenke på at man kan fly 747 med PPl-A...hehe....*kremt* ja, og så må du jo ha utsjekk på 747'n da...! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Nei det er ikke artig, rett og slett fordi det er feil. Med PPL kan man tjenestegjøre ombord på fly med maksimum avgangsvekt 5700 kg eller mindre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Martin Walberg Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hehe ja, og uten videre utdanning skal den "jumboen" på under 5.700 kg kun ha én motor, og flys på dagtid i VMC. Så som regel trenger man nok litt mer enn en utsjekk skal du fly airlinere med basic PPL Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hehe ja, og uten videre utdanning skal den "jumboen" på under 5.700 kg kun ha én motor, og flys på dagtid i VMC. Med fare for å høres pirkete ut... Det er ingenting i veien for å ta IR (instrument) og MEL/MES (multiengine) med PPL. Da kan du med fly om natta, i IMC og mange-motors, så sant MTOW er 5700 kg eller mindre. Å fly VFR i mørke (VMC) trenger man faktisk kun et mindre kurs for å få lov til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Martin Walberg Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Joda er fullt klar over det. Men som sagt så skrev jeg vel noe sånt som: uten videre utdanning, og deretter "basic PPL." Som innehaver selv så vet jeg godt hva som er mine rettigheter nå, og hva som er mine muligheter videre. Håper jeg? Så kan vi heller diskutere om IR og MEL er utdanning eller kurs. Mørkeflygingsboka skal jeg nok fint komme meg gjennom, tross alt lest gjennom den allerede så Men om jeg skal nøye meg med minste timekrav vet jeg ikke ennå. mvh, Ole Martin Walberg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Småfly er vel forsåvidt ikke noen gruppe.. opp til enhver og enkelt person og definere sitt...(?) BSL'en sier ikke noe om småfly, men definerer seilfly som en glider bla bla og ett "FLY" som ett kraftdrevet osv... En i flymiljøet vil nok påstå Dhc8-Q400 som et stort fly... andre vil kunne kalle det ett småfly med "bare" propeller! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 jeg vill betegne 2 til 7 seters turfly for småfly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Antun Pejakovic Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Nei det er ikke artig, rett og slett fordi det er feil. Med PPL kan man tjenestegjøre ombord på fly med maksimum avgangsvekt 5700 kg eller mindre. Hvis jeg skal være skikkelig pirkete, så er ikke dette helt riktig. La oss ta en titt på hva JAR-FCL sier om PPL: JAR–FCL 1.110 Privileges and conditions (a) Privileges. Subject to any other conditions specified in JARs, the privileges of the holder of a PPL(A) are to act, but not for remuneration, as pilot-in-command or co-pilot of any aeroplane engaged in non-revenue flights. (b) Conditions (1) An applicant for a PPL(A) who has complied with the conditions specified in JAR–FCL 1.100, 1.105, 1.120, 1.125(a) and (b), 1.130 and 1.135 shall have fulfilled the requirements for the issue of a PPL(A) including at least the class/type rating for the aeroplane used in the skill test. (2) If the privileges of the licence are to be exercised at night, the holder shall have complied with JAR–FCL 1.125©. Dagens lille konkuranse. Det står ingen ting her om at du bare kan fly fly under 5700kg. Så hvorfor kan vi ikke fly en Jumbo med PPL? Vinner får 10KG gull. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Går f.eks F-16 under gruppen småfly? Er det en gruppe som heter turfly? Tenker da på f.eks Cessna 172, Cessna 177, Cessna 182, Piper Archer II, Piper Warrior III, Piper Malibu. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oyvind Tangen Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Heisann. Så vidt jeg husker riktig ble grensen på 5.7tonn fjernet for ei stund sida. Så jeg tolker det slik at hvis du har PPL-A med multi-engine rettigheter og typeutsjekk på jumbo, og selvfølgelig j..la mye penger på konto, så er det plug & play. Må vel kanskje ha rettigheter til turbin også?!? mvh Øyvind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 BSL'en sier ikke noe om småfly, men definerer seilfly som en glider bla bla og ett "FLY" som ett kraftdrevet osv... Mener du at det ikke er noen gruppe som heter småfly? Går seilfly under gruppen småfly eller fly? Bare lurer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Må bare spørre igjen. Er det en gruppe som heter turfly eller småfly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Må bare spørre igjen. Er det en gruppe som heter turfly eller småfly? Hva med å prøve å lese denne tråden igjen? Det finnes ingen "fasit". Min definisjon er at et "turfly" gjerne er et relativt raskt fly med god lasteevne og rekkevidde. Så hva du legger i de tre punktene er opp til deg. "Småfly" derimot, kan være så mangt.. ...men det finnes ingen fasit-svar... De forskjellige kategoriene må du definere helt ut ifra egenskaper flyene har.. Alt dette har blitt nevnt tidligere, så du får bare lese tråden igjen.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Hei. Jeg vet at det er litt sent, men jeg tenkte at det er bedre å poste det her enn å starte et nytt emne. Så spørsmålet er: Er "Cessna 310" ett privatfly, småfly, trafikkfly eller transportfly? Takker for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.