Gå til innhold

Vertical speed!


Julian Barratt-Due

Anbefalte innlegg

I real life blir som oftest climb bestemt utfra en hastighet. Under FL100 er denne hastigheten normalt 250 KIAS skulle jeg tro, og over er det vel noe rundt 280 KIAS.

Deretter får vertical speed bare bli som den blir ""

 

I real 737 har vel autopiloten en funksjon som styrer climb'en ut fra hastighet, men akkurat dette kan andre folk her mye bedre enn meg "" (jfr. Roald "" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unormalt med climb på 3-4000fot/min under 10000fot, (250knts).

Men det kommer an på hvor mye fuel og pax det er ombord, En fin regel er å ikke stige mer en 10-12 grader i 250kts, uten å presse motorene max. Veldig greit å ha litt mere power til rådighet hvis man kommer ut for et vind-skjær, og plutselig får 50knops vind i baken

En 738 med halvfulle fueltanker har ingen problem me å stige 5000ft/min i høyde under 10000fot forutsatt en fart oppimot 250..

Etter 10000ft er det greit å flate ut vinkelen litt, så maskinen kan få bygge opp farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på MANGE ting, vekt er nevnt. Temperatur og lufttrykk er noe annet. Luftfuktighet spiller inn, motorsetting spiller inn. Om maskinen er ren eller skitten spiller inn osv osv.

 

I virkeligheten brukes normalt hastighet på alle fly, også småfly. Vi bestemmer oss for en hastighet vi vil holde under climb og dersom vi flyr fortere enn denne øker vi stigningen litt slik at hastigheten faller og VS øker. Flyr vi saktere enn denne minker vi stigningen litt slik at hastigheten øker og VS avtar noe. VS måleren er mindre viktig, det er hastighetsmåleren som er primærinstrumentet under stigning normalt.

 

FMC'n gir vel ingen indikasjon om hvor mange fot / min du får om jeg ikke husker feil ??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer to tommelfingerregler som er knallgode til dette. Den første bruker alle piloter når man planlegger nedstigning mot en flyplass, og den andre er "kjekk å ha":

 

1: "3*høyden":

Dette gir "trackmiles to touchdown". Om du ligger i 20 000 fot, starter du nedstigning ca 20*3=60NM (8000 fot = 24 NM osv.) fra flyplassen. Dette gir deg en innflygningsprofil på ca 3 grader, som er rimelig behagelig. (3 grader glidebane er jo også normalt på en ILS) Deretter sjekker man med jevne mellomrom under nedstigningen om man holder 3*høyden sånn nogen lunde.

 

Hvilken Rate of descend skal man holde for å opprettholde denne glidebanen? Jo:

 

1 "Gruondspeed*5": (Eventuelt GS/2 og legg til en null)

Har du en groundspeed på 400 knop, blir riktig ROD ca 2000fpm for å opprettholde en 3 graders glidebane. Er Groundpeed 160KTS etter at man har svingt in på final, vil eb ROD på 800fpm gi en passe ROD for å holde 3 graders glidebane.

 

Ligger man litt over 3*høyden justerer man med litt mere ROD enn det GS*5 gir, og ligger man under 3*høyden, minker man ROD litt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...