Gå til innhold

Nordmenn charterfly truffet av stor fugl !!!


Sondre Aabø

Anbefalte innlegg

Ja, det var bra at det endte bra! ""

Men skal ikke det mer til enn en fugl for å krasje flyet?

 

Når et fly med veldg stor fart treffer en fugl, som har et ganske hardt nebb, så kan de være ganske farlig ja. Men som oftest blir det bare nesen som får skader... Har ihvertfall ikke hørt om noe fly som har styrtet pga fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gang en dokumentar om utviklingen av Boeing 777. Siden fuglekollisjoner med den svære viften foran i motoren var en bekymring skjøt motorprodusentene døde kyllinger eller hva det nå var inn i en motor som gikk for fullt for å sjekke om den tok skade av det. I saktefilm kunne vi se fuglen bli hakket i småbiter av viften, noe som var litt underholdende.

 

Et annet morsomt innslag var testen av hvor mye de kunne bøye vingen før den knakk. Og det var veldig mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gang en dokumentar om utviklingen av Boeing 777. Siden fuglekollisjoner med den svære viften foran i motoren var en bekymring skjøt motorprodusentene døde kyllinger eller hva det nå var inn i en motor som gikk for fullt for å sjekke om den tok skade av det. I saktefilm kunne vi se fuglen bli hakket i småbiter av viften, noe som var litt underholdende.

 

Et annet morsomt innslag var testen av hvor mye de kunne bøye vingen før den knakk. Og det var veldig mye...

 

Det var faktisk ikke døde kyllinger, men frosne kalkuner!

 

Jeg mener det var det. Hvis ikke, så var det ihvertfall det de brukte i dokumentaren om 747-400 ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra at det ikke skal så veldig mye mere til enn en fugl for å ta ned et fly...

Luftforsvaret har mange eksempler på dette.

Mener å huske at det var kollisjon med ei måke som førte til at "712" styrtet i havet utenfor Bodø i 2001...

 

For noen år tilbake, kolliderte en USAF AWACS med en flokk gjess i Alaska, noe som førte til at den store maskinen gikk i bakken, alle ombord omkom.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke det mer til enn en fugl for å krasje flyet?

Min gamle skolelærer lærte meg at den energi et legeme har ved en bråstopp er m*v*v/2 dvs. (massen * kvadratet av hastigheten)/2. En spurv på 50 gram som treffer et fly i 360 km/t (100 meter/sek) vil dermed treffe med en energi lik (0,05 * 100*100)/2 = 250 dvs. tilsvarende en kraft på et kvart tonn! Tenk dere en svane ...... ""

Heldigvis er det få fugler i de høyder hvor flyhastighetene er langt høyere enn 360 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk ikke døde kyllinger, men frosne kalkuner!

 

Jeg mener det var det. Hvis ikke, så var det ihvertfall det de brukte i dokumentaren om 747-400 ""

 

*Host*Bullshit!*Host*

 

En frossen kalkun ville laget hakkemat av enhver jetmotor... Blir omtrent som å skyte en murstein inn i motoren det...

 

Testene de har gjort er gjort med tinte(!) fugler i varierende størrelser, så både kyllinger og kalkuner har nok ofret seg til fordel for utprøving av jetmotorer. ...men i frossen tilstand så ville nok fuglen vært mer hel enn motoren etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fugl er sjelden nok til å få et fly i bakken, men det har skjedd.

 

Jeg har selv fått fugl i propellen. Det var på en C172 på vei ifra Skien til Gardermoen. I brøkdelen av et sekund skimtet jeg fugler foran flyet men det virket som om det ene gikk akuratt på siden av flykroppen og under vingen mens den andre gikk under flyet.

 

Men når jeg kom til gardermoen lurte bakkemannskapene på hvem jeg hadde drept. Da var det en masse blodsøl på flykroppen. Tydelig at fuglen hadde gått i propellen og blitt hakkemat.

 

Det er igrunn ingen morsomm opplevelse og treffe på fugler der oppe. Du ser dem ikke før 1, maks 2 sekunder før "impact" og dem kommer i en jævlig fart imot deg uten at du rekker å tenke noe særlig, og langt mindre styre unna før det smeller. Heldigvis flyr jeg foreløbig fly hvor frontruten er beskyttet av en roterende kniv som tar knekken på det meste. Men til sommeren når det blir multi flyging har jeg ikke lengre den beskyttelsen og et impact kan nok få alvorligere følger da er jeg redd.

 

Det var forresten en 767 som kolliderte med en fugl, og det ble hull helt inn i kabinen slik at kapteinen fikk fuglen i beinet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at jeg leste et eller annet sted om en Thunderjet, som traff ei måke ved Ferderfyr (i ytre oslo fjor), hvor Wingman'en hans ikke skjønnte hva som skjedde og rapporterte til tårnet at han ikke var sikker på hva som hadde skjedd, men at det så ut som om han hadde eksplodert inne i cockpiten.

Det han da så var restene etter måka etter at den hadde gått igjennom canopy'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere husker for en stund tilbake det helikopteret som måtte nødlande på en lastebåt, så var det en mutter som hadde truffet et rotorblad.

I ettertid har jeg blitt fortalt at om du kaster opp en isoporkopp i rotoren når det går (er ikke sikker på hastigheten) for fullt vil du rive et stort hull i rotorbladet.

Dette ble fortalt av en mekaniker på Sola.

 

Det er delikate ting seg du.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bror av Rolf Kirkvaag/Tor Kirkvaag som hadde det ublide møte med en måke.Jeg var på Gardermoen da han landet og det så stygt ut med blod og fjær.Tor ble ikke skadet , men han hadde fløyet uten å ha masken på-så det så stygt ut.

Han hadde så langt jeg husker fløyet low level langs kysten fra Sola til Gardermoen.Vi holdt foresten da til i nordre del av den hangaren som senere ble for 333skv, og så charter terminal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivile fly er konstruert for å tåle birdstrikes - også vinduene. Det er nok tinte fugler (simulert flokk) som blir skutt med luftkanon inn i motoren på max turtall. For å bli typegodkjent må motoren ha igjen en viss thrust. Mer dramatisk er det å skyte av fanblader på max turtall og kaste inn bildekk. Kriteriet for typegodkjenning her er at motoren ikke løsner fra motorfester og at det ikke oppstår brann.

 

Det er verre med militære fly. Var hos PPG som lager flyvinduer. De skulle lage cockpitglass til F-15 som tålte birdstrike. Dette ble for dyrt. US air force akseptabel statistikk for tapt fly og tapt pilot er langt høyere enn statistikk for fatal ulykke med birdstrike mot cockpit. Bestillingen ble kansellert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere husker for en stund tilbake det helikopteret som måtte nødlande på en lastebåt, så var det en mutter som hadde truffet et rotorblad.

I ettertid har jeg blitt fortalt at om du kaster opp en isoporkopp i rotoren når det går (er ikke sikker på hastigheten) for fullt vil du rive et stort hull i rotorbladet.

Dette ble fortalt av en mekaniker på Sola.

 

Det er delikate ting seg du.........

 

Var det ikke en balansevekt som hadde løsnet og traff bladet? Og det med isoporkoppen tror jeg svært lite på. "" Kommer selvfølgelig ann på størrelsen på rotorbladet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det med balansevekta ja, har sett bilde fra det og det ser ut som om det er en trailer som har kjørt over den ""

Klippet fra VG:

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8675894

En balansevekt på 5,5, kilo fallt av ett av hovedrororbladene og traff et annet av rotorbladene med ekstrem hastighet

 

Det med isoporkruset er tilfelle, men vil ikke gjøre så stor skade at det må nødlande, men det gir skader på rotorbladene om du klarer å treffe med det superlette isoporkruset i den sterke vinden fra rotoren.

Dette er faktisk referat fra en mekaniker på sola.

Jeg er ingen ekspert, og jeg tviler på at du er det heller Thomas. Men tar det for god fisk når en fagmann uttaler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bror av Rolf Kirkvaag/Tor Kirkvaag som hadde det ublide møte med en måke.Jeg var på Gardermoen da han landet og det så stygt ut med blod og fjær.

 

Det tror jeg på...

 

Men, det er vel enklere å få satt inn glass som tåler en birdstrike i fly som har den oppbygningen som Thunderjet'en og Sabre'en hadde, men de "stål bjelkene" helt foran (ta en titt på dette bildet hvis du ikke skjønner hva jeg mener), enn på fly som F-16 osv. som kun har en "glass-kuppel"...

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så har vel A-10 noe liknende, tror den skal kunne tåle en direkte hit fra en 20mm kule...da burde den vel klare en fugl også...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...