Gå til innhold

Bok


Geir G

Anbefalte innlegg

Hallo!

Detter er egentlig litt rart, men det er lov å prøve. ""

Jeg har fåt i lekse å skrive en bok.

Jeg har kommt ganske langt, men rett på sak.

Jeg lurer på om noen hadde giddet å illustrere ved hjelp av FS til noe av dette. "" Teksten av boken (så langt) er her under. Hvis dette er uaktuellt er det greit "". For de so ikke er medlem her: bgronlie@broadpark.no

Men ikke vær får streng jeg er frandeles ung. ""

Å bæklagger minne skrrivve fæil. ""

Edit: Nå er teksten ferdig, mangler bare bilder.

 

 

Sommerferien!

 

Reisen kan begynne

 

Endelig er sommerferien begynt, jeg og min familie skal til Lanzarote i ferien. Du lurer kanskje på hvem vi er, jo, jeg er Per og er 11år jeg digger fly og holder mye på med flysimulator på PCen, jeg har en lille søster som heter Ingrid og hun er 6år, jeg har en mor som heter Nina og en far som heter Tom.

Alt er pakket og klart så mamma og pappa henter meg og Ingrid etter skolen. Endelig, der kommer de så nå kan reisen begynne, og det beste VI SKAL TA FLY!

Og som alle vet er fly verdens kuleste og beste ting.

Vi er nå fremme på flyplassen og har akkurat sjekket-inn.

Vi står i en rulletrapp og er på vei til utgang 24.

Der var rulletrappen ferdig og vi står ved sikkerhetskontrollen, den gikk greit. Nå gjelder det bare og finne utgangen.

Gate 21, 22, 23 og der, ja helt riktig der er Gate 24, og der er flyet vi skal ta, det er en SAS Airbus 330 et av yndlings flyene mine.

Det nærmer seg avgang, klokken er ca. 15:00, flyvertinnene går rundt med sjekklister, mens mekanikerne sjekker hjul, vinger og motorer.

 

Ding! ”Hallo, det er kapteinen som snakker, vi er nå klare for og dra direkte til Lanzarote og vi har beregnet at vi skal være fremme klokken 21:00.

Vi håper at du får en behagelig tur her med oss i SAS og vi minner på om at mobiler må være av under hele turen og at røyking er forbudt, dette gjelder selvfølgelig også på toalettene.”

 

Vi er nå på rullebanen, flyet er klar for fart og det er jeg også.

Der ja, motorene på fullt og fly blir dradd fremover, etter en liten stund løfter nesen seg for siktig opp og der er vi airborne.

Min lillesøster ble redd og skriker som et styrtene fly.

Endelig oppe på marsj høyde, jeg har tenkt og spørre om å få sitte å se foran. Så jeg spør en av fly vertinnene:

”Hei, jeg lurer på om det går an å få se litt fremme i cockpiten?”

”Det går sikkert fint, bare følg etter meg så skal jeg følge deg frem”

”Takk” svarte jeg mens jeg fjernet is, brus og mat fra mitt bord og la det over til min søsters bord, da ble det selvfølgelig spetakkel.

Kapringen

 

Da jeg kom fram ble jeg godt mottatt av kapteinen.

”Velkommen frem hit” sa han med en vennelig stemme.

”Tusen takk” svarte jeg mens jeg så på instrumentbordet, jeg kjente meg igjen fra PC simulatoren.

Men rett på sak tenkte jeg og begynte å snakke om Autopilot, GPS, flymerke, flyselskap, instrumenter og mye annet slikt.

Men plutselig braste døren opp.

”Henden på hodet, dette er en kapring” ropte en man med pistol, finlandshette og en kontroll med en bryter i hånden.

”hva er det du vil?” spurte anenpiloten nervøst.

”Ti still, la meg tenke og hold hendene på hodet!” ropte han mens han siktet på oss med pistolen.

”Du må da ville noe siden du kaprer et fly” Sa kapteinen nesten irritert.

”hmm, la meg få 1 million dollar, hvis ikke sprenger jeg flyet i fillebiter med denne knappen, kontakt tårnet og si det, de skal leveres i cash . Og du din lille drittunge, tilbake til kabinen med en gang” svarte han veldig ondskapsfullt.

Da jeg kom tilbake i kabinen var alle redde og mange gren, skrek og løp rundt.

Jeg bare satt meg stille ned på vindusplassen min som var rett foran vingen . Jeg merker jeg er redd, nesten på gråten, hvordan skal dette gå?

Det har nå gått 2 timer ingen ting har skjedd, men plutselig BANG! Det var et skudd! Folks skriker og hyler, noen har allerede besvimt. Jeg håper ikke han har drept noen, i vertfall ikke en av de hyggelige pilotene.

Da kommer kapreren gående inn i kabinen.

”Hvis noen flere prøver seg på noe skjer det samme med de som med flyradioen.” roper han mens han ler onskaptfullt.

Jeg var litt lettet for det at pilotene ikke var skutt, men fortsatt redd.

 

 

 

 

 

 

 

 

I tårnet på hoved flyplassen i Paris

 

'Ring…., 'ring…. ”hallo?”

”Hallo, det er Paris internasjonal tower, flyrute SK638 er over dere, de har blidt kapret og kapreren krever 1 million dollar.”

”La meg få snakke med ham”

”Går ikke, det siste vi hørte fra de var et skudd, han kan virkelig ha skutt piloten, forresten han vil ha pengene i cash”

”Søren, send to jagere opp til flyet og be de holde seg langt unna. Si i fra når dere har de på radaren, hvis noe skulle skje så ring hit igjen.” ”Ok, løytnant.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bare kaos!

 

Jeg sitter og stirrer på vinge tuppen, flyet har begynt å sirkle over Paris, plutselig merker jeg en uvanlig lyd høres ut som et jagerfly, jeg ser meg rundt. Der ja, to jagerfly nærmer seg raskt, men de flyr et godt stykke unna.

Jeg hører at noen menn bak meg planlegger å ta kapreren.

De løper mot cockpiten der hvor kapreren er.

Jeg hører at de begynner å sloss, et skudd!

Folk begynner å skrike, men nesten alle besvimer, det høres ut som om vi treffer bakken, men det er nok heller de som besvimer som gjør. Bang! Et skudd.

Hvem ble drept? Nesen på flyet synker, jeg merker at farten stiger, ingen har kontroll på flyet. Jeg bestemmer meg for å komme meg frem i cockpiten, nå får vi se hvor realistisk Flysimulatoren er!

Jeg møter på kapreren og mennene som sloss, de er rett utenfor cockpiten, begge pilotene er bevisstløse, så de ligger utenfor cockpiten. Før jeg kommer inn i Cockpitten, blir jeg stoppet av en kabinansatt. ”Du kan ikke gå inn dit, det er bare pilotene som har adgang dit.” ”Flyet er på vei mot bakken, jeg kan kanskje stoppe det, etter en kort forklaring, greier jeg og komme meg inn i cockpitten.

Jeg setter meg i kaptein setet, autopiloten er av. Jeg drar stikken bakover slik at nesen stiger, vi er nå på 6000 fot. Men vi går framdeles nedover. Farten er for høy, jeg setter luftbremsen på, men jeg må være forsiktig, den dreper løftet flyet har. Farten synker, men det gjør også flyet mot bakken. ”3000fot, pull opp”, det er GPWS som sier at jeg ikke bør synke mer. Nesen er nå på 5 grader nedover. Jeg er nå på 2500 fot, men synker ikke like mye. Farten er ok så jeg tar av fartsbremsen. Jeg greide det, nå stiger jeg igjen, jeg bestemmer meg for å stige opp til 7000fot.

Jeg ser bakover i kabinen, jeg ser at de fleste ligger bevisstløs på bakken, bare noen er oppreist, 2 kabinansatte prøver og få liv i kapteinen og styrmannen. Jeg håper det beste, få liv i en av de! ”Hvordan går det med de?” spør jeg.

”De trenger ambulanse, de er neppe friske nokk til å fly.”

”Jeg har en flysimulator på Pcen hjemme, jeg kjenner meg igjen. Jeg kan prøve og få flyet ned, men hvis noen er bedre bør de ta over, noen som melder seg?" sier jeg i høytaleren så alle våkene kan høre det. Ingen, jeg føler et press som dytter meg ned i setet, det er opp til meg!

Hmm, det må finnes en flyplass i nærheten, jeg slår opp på GPSen, der, en flyplass med Instrument Landing System (ILS)

Jeg velger den og en passende rullebane, da finner Datamaskinen i flyet automatisk den radiosfrekvensen den skal ha for ILSen. ”Har noen en mobil? Jeg må prøve og kontakte tårnet på flyplassen.” spør jeg i høytaleren ”Jeg har en mobil, du kan bruke den” sa en av de fremste passersjerene. ”Ja takk gjerne.” ropte jeg tilbake.

”Jeg ringer til de nå” sa jeg usikkert.

”Hallo, Paris Internasjonal flyplass.” Etter en kort forklaring på alt som hadde skjedd, fikk jeg hjelp av en flyger via telefonen.

”Ok, flyplassen ligger 40nm sørover.”

Jeg setter kursen mot rullebanen.

Landingen

 

15nm igjen, jeg kan skimte flyplassen i vinduet. Jeg får beskjed om å ta ut hjul og senke litt flaps, av mannen i telefonen.

Hjul ut, fart 160 Knop flaps til 3. Flyet nermer seg flyplassen, jeg kan se at andre fly også nærmer seg.

10nm igjen fart 140 knop, flaps full, fartsbremse armert.

Jeg ser på sjekklisten:

Landingsjekk:

Hjul: UTEFlaps: FULLFartsbremse: armertSetebelter: PÅAutobremse: full

 

 

 

 

 

 

Alt ser OK ut, så mens flyet fly med autopilot inn mot rullebanen, kan jeg overta rett før vil treffer baken.

”Alle må sette seg ned, det er like før landing” roper jeg bakover i flyet, mens jeg gjør meg klar for å overta.

Der autopilot av, farten er satt til tomgang alt er stille, flyet glir ned mot rullebanen. Jeg drar rattet sakte bakover slik at nesen løfter seg. 50fot, 40 fot, 30 fot, 20 fot, 10 fot 5 fot og der treffer flyet rullebanen. Motoren går i revers, fartsbremsen går på, bremsene på hjulene skriker og det beste, farten synker til 0. Jeg gir litt gass slik at jeg kan komme meg ut fra rullebanen. Parkeringsbremsene er på flyet er stoppet, motoren er av. Folk klapper og er glade, turen er over for denne gang.

Folk spør meg: ”Hvordan greide du å få flyet så fint ned på bakken???” Jo, med litt trening i Flysimulatoren og mye hjelp fra en mobiltelefon, greide jeg det.

”Hallo, var det du som styrte flyet ned?” var det plutselig en stemme bak meg som sa. ”Det var meg du snakket med i telefonen, er du klar over at du reddet 156 menneskeliv?”

Neste dags over skrift:

Gutt (11) Reddet 156 mennesker!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 år etter

 

Etterbrenner på!!! Flyet rykkes som en rakett opp i fart,

IIIII HAAAAA!!! Roll on, jagerflyet stiger som en rakket mot månen! ”Per, dette er livet””Yes, kammerat dette er livet!!!

IIIIIII HAAAAAAAAAAAAAAA!

 

 

 

Geir Grønlien

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må seia det Geir at når eg ser på alderen din så er eg imponert. Men det er nokre skrivefeil som må rettast på ser eg, og AWAC systemet.... det er vel GPWS(Ground Proximity Warning System) du meinar? AWAC er jo radarsystem(?)

 

Men eg ville ha kutta ned på actionen. Detblir fortlitt banalt. Ta vekk motorbrannen i nummer 1 motor, og at han skyter radioen. Legg om du vil inn at du har kontakt med en flygeleder. at ein guttunge klarer å lande eit stort passasjerfly uten hjelp blir berre for urealistisk.

 

Men detser veldig lovande ut. Eg kunne godt tentk meg å få tilsendt det ferdige produktet på mail viss det er mulig.

 

Lykke til vidare med skrivinga Geir....

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser spennende ut! (Jeg er forresten lærer "")

 

For å gjøre historien mer levende og troverdig, vil det øke din karakteren!

Etter det ble skutt for første gang, nevnte du at du gikk bare rett inn. Hvor var kapreren + de som prøvde å stoppe han? Du kan jo ikke bare løpe rett gjennom dem uten å merke noen av dem.. Hvor var kabin-personene som burde vel ha ansvar å stoppe slike folk (særlig ungdommer) som deg på veien? Du støttet/så vel ingen pilotene på gulvet når du så ingen av dem på pilot-setene?

Frankrike har ikke F-16. Kanskje du kan endre til lysegråe Mirage 2000 som de har masse av f.eks?

”Hvis noen flere prøver seg på noe skjer det samme med de som med flyradioen.” roper han mens han ler onskaptfullt.

Jeg var litt lettet men fortsatt nervøs.

Lettet etter piloten ble skutt/bevistløs??

 

Og til slutt. Kunne en av passasjerne hørt deg helt bak i kabinen når du spurte etter en mobil?? Gjør det litt mer troverdig i disse punktene, så vil jeg synes det er en meget spennende og troverdig historie du kan komme med og din vil ikke sammenlignes med noen av typiske B-film/bok ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig historie, Geir!

 

Hvis jeg skal nevne et par ting: Kanskje du burde tatt samtalene med CDG(?) på engelsk, bare for å gjøre det litt mer troverdig. Og, hvordan fikk du tlf.nr. til tårnet? Og sist, det finnes en rekke orddelinger i teksten som du burde rette opp. Men for all del,ta det for hva det er, historien var kul ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig!

 

 

Sommerferien!

 

Reisen kan begynne

 

Endelig er sommerferien begynt. Jeg og min familie skal til Lanzarote i ferien. Du lurer kanskje på hvem vi er. Jo, jeg er Per og er 11år. Jeg digger fly og holder mye på med flysimulator på Pcèn. Jeg har en lillesøster som heter Ingrid, og hun er 6år. Jeg har en mor som heter Nina, og en far som heter Tom.

Alt er pakket og klart, så mamma og pappa henter meg og Ingrid etter skolen. Endelig, der kommer de, så nå kan reisen begynne, og det beste: VI SKAL TA FLY!

Og som alle vet, er fly verdens kuleste og beste ting.

Vi er nå fremme på flyplassen og har akkurat sjekket inn.

Vi står i en rulletrapp og er på vei til utgang 24.

Der var rulletrappen ferdig og vi står ved sikkerhetskontrollen. Den gikk greit. Nå gjelder det bare å finne utgangen.

Gate 21, 22, 23 og der, ja helt riktig, der er Gate 24, og der er flyet vi skal ta. Det er en SAS Airbus 330 et av yndlings flyene mine. Det nærmer seg avgang, klokken er ca. 15:00, flyvertinnene går rundt med sjekklister, mens mekanikerne sjekker hjul, vinger og motorer.

 

”Ding!” ”Hallo, det er kapteinen som snakker. Vi er nå klare og drar direkte til Lanzarote. Vi har beregnet at vi skal være fremme klokken 21:00.

Vi håper at dere får en behagelig tur her med oss i SAS. Vi minner på om at mobiltelefoner må være av under hele turen, og at røyking er forbudt. Dette gjelder selvfølgelig også på toalettene.”

 

Vi er nå på rullebanen. Flyet er klart for fart, og det er jeg også.

Der ja, motorene går for fullt og flyet blir dradd fremover. Etter en liten stund løfter nesen seg forsiktig opp, og der er vi ”airborne”.

Min lillesøster blir redd og skriker som et styrtende fly.

Endelig er flyet oppe på marsjhøyde. Jeg har tenkt å spørre om å få sitte og se foran. Så jeg spør en av flyvertinnene:

”Hei, jeg lurer på om det er mulig å få se litt fremme i Cockpiten?”

”Det går sikkert fint. Bare følg etter meg så skal jeg følge deg frem”.

”Takk”, svarte jeg mens jeg fjernet is, brus og mat fra mitt bord og la det over til min søsters bord. Da ble det selvfølgelig spetakkel.

 

 

 

 

Kapringen

 

Når jeg kommer fram, blir jeg godt mottatt av kapteinen.

”Velkommen frem hit”, sier han med en vennlig stemme.

”Tusen takk”, svarer jeg mens jeg ser på instrumentbordet. Jeg kjenner meg igjen fra PC simulatoren.

Jeg går rett på sak, tenker jeg og begynner å snakke om Autopilot, GPS, flymerke, flyselskap, instrumenter og mye annet slikt.

Plutselig braser døren opp.

”Hendene på hodet. Dette er en kapring”, roper en mann med pistol, finlandshette og en kontroll med en bryter i hånden.

”Hva er det du vil?”, spør annenpiloten nervøst.

”Ti stille, la meg tenke og hold hendene på hodet!”, roper han mens han siktet på oss med pistolen.

”Du må da ville noe, siden du kaprer et fly”, sier kapteinen nesten irritert.

”Hmm, la meg få 1 million dollar, ellers sprenger jeg flyet i fillebiter med denne knappen. Kontakt tårnet og si det. De skal leveres i cash . Og du din lille drittunge, tilbake til kabinen med en gang”, svarer han veldig ondskapsfullt.

Når jeg kommer tilbake til kabinen, er alle redde og mange griner, skriker og løper rundt.

Jeg bare setter meg stille ned på vindusplassen min som er rett foran vingen . Jeg merker jeg er redd, nesten på gråten,. Hvordan skal dette gå?

Det har nå gått 2 timer. Ingen ting har skjedd, men plutselig: ”BANG!” Det var et skudd! Folk skriker og hyler. Noen har allerede besvimt. Jeg håper han ikke har drept noen, og i alle fall ikke en av de hyggelige pilotene.

Da kommer kapreren gående inn i kabinen.

”Hvis noen flere prøver seg på noe, skjer det samme med de som med flyradioen”, roper han mens han ler ondskapsfullt.

Jeg er litt lettet for å høre at pilotene ikke er skutt, men jeg er fortsatt redd.

 

 

 

I administrasjonshuset på flyplassen i Paris

 

'Ring…., 'ring…. ”hallo?”

”Hallo, det er tårnet på Paris internasjonale flyplass. Flyrute SK638 er over dere, og det har blitt kapret. Kapreren krever 1 million dollar.”

”La meg få snakke med ham”.

”Det går ikke. Det siste vi hørte fra de var et skudd. Han skjøt radioen, og han kan ha skutt pilotene. Forresten, han vil ha pengene i cash”.

”Søren, send to jagere opp til flyet, og be de holde seg langt unna. Si i fra når dere har funnet flyet på radaren, og hvis noe skulle skje så ring hit igjen.” ”Ok, løytnant.”

 

 

Bare kaos!

 

Jeg sitter og stirrer på vingetuppen. Flyet har begynt å sirkle over Paris. Plutselig merker jeg en uvanlig lyd som høres ut som et jagerfly, og jeg ser meg rundt. Der ja, to jagerfly nærmer seg raskt, men de holder seg et godt stykke unna.

Jeg hører at noen menn bak meg planlegger å ta kapreren.

De løper mot Cockpiten der hvor kapreren er.

Jeg hører at de begynner å sloss, og jeg hører et skudd!

Folk begynner å skrike, og nesten alle besvimer. Det høres ut som om flyet treffer bakken, men det er det nok heller de som besvimer som gjør. Bang! Et skudd. Hvem ble drept? Nesen på flyet synker, og jeg merker at farten stiger. Ingen har kontroll på flyet. Jeg bestemmer meg for å komme meg frem i Cockpiten. Nå får vi se hvor realistisk Flysimulatoren er!

Jeg møter på kapreren og mennene som sloss. De er rett utenfor Cockpiten, begge pilotene er bevisstløse, så de ligger utenfor Cockpiten. Før jeg kommer inn i Cockpiten, blir jeg stoppet av en kabinansatt. ”Du kan ikke gå inn dit. Det er bare pilotene som har adgang dit.” ”Flyet er på vei mot bakken. Jeg kan kanskje stoppe det.” Etter en kort forklaring, greier jeg å komme meg inn i cockpiten.

Jeg setter meg i kapteinsetet. Autopiloten er av. Jeg drar stikken bakover slik at nesen stiger. Vi er nå på 6000 fot, men vi går framdeles nedover. Farten er for høy. Jeg setter fartsbremsen på, men jeg må være forsiktig, fordi den dreper løftet flyet har. Farten synker, men det gjør også flyet mot bakken. ”3000 fot, pull opp”. Det er GPWS som sier at jeg ikke bør synke mer. Nesen er nå på 5 grader nedover. Jeg er nå på 2500 fot, men synker ikke like mye. Farten er ok, så jeg tar av fartsbremsen. Jeg greide det, og nå stiger jeg igjen. Jeg bestemmer meg for å stige opp til 7000 fot. Jeg ser bakover i kabinen. Jeg ser at de fleste ligger bevisstløse på gulvet, og bare noen er oppreist. To kabinansatte prøver å få liv i kapteinen og styrmannen. Jeg håper det beste. ”Få liv i de!”.”Hvordan går det med de?” spør jeg.

”De trenger førstehjelp. De er neppe friske nok til å fly.”

”Jeg har en flysimulator på pcen hjemme, og jeg kjenner meg igjen i Cockpiten. Jeg kan prøve å få flyet ned, men hvis noen er bedre til å fly, bør de ta over. Er det noen som melder seg?" sier jeg i høytaleren så alle våkne kan høre det. Ingen svarer. Jeg føler et press som dytter meg ned i setet. Nå er det opp til meg!

Hmm, det må finnes en flyplass i nærheten. Jeg slår opp på GPSen, der var det en flyplass med Instrument Landing System (ILS).

Jeg velger den og en passende rullebane. Da finner datamaskinen i flyet automatisk den radiosfrekvensen den skal ha for ILSen. Jeg må prøve å kontakte tårnet på flyplassen. ”Har noen en mobil?” spør jeg i høytaleren. ”Jeg har en mobil. Du kan bruke den” sa en av de fremste passasjerene. ”Ja takk gjerne”, ropte jeg tilbake.

”Jeg ringer til de nå”, sa jeg usikkert.

”Hallo, Paris Internasjonale flyplass.” Etter en kort forklaring på alt som hadde skjedd, får jeg hjelp av en flyger via telefonen.

”Ok, flyplassen ligger 40 nm sørover.”

Jeg setter kursen mot rullebanen.

Landingen

 

Det er 15 nm igjen Jeg kan skimte flyplassen i vinduet. Jeg får i telefonen beskjed om å ta ut hjul og senke litt flaps.

”Hjul ut, fart 160 Knop flaps til 3”. Flyet nærmer seg flyplassen. Jeg kan se at andre fly også nærmer seg.

”10 nm igjen fart 140 knop, flaps full, fartsbremse armert.”

Jeg ser på sjekklisten.

Landingsjekk:

Hjul: UTEFlaps: FULLFartsbremse: armertSetebelter: PÅAutobremse: full

 

 

 

 

 

 

Alt ser OK ut, og mens flyet flyr med autopilot inn mot rullebanen, kan jeg gjøre klar til å overta rett før vi treffer baken.

”Alle må sette seg ned. Det er like før landing”, roper jeg i høytaleren i flyet, mens jeg gjør meg klar for å overta.

Der tar jeg autopilot av. Farten er satt til tomgang og alt er stille. Flyet glir ned mot rullebanen. Jeg drar rattet rolig bakover slik at nesen løfter seg. Høyden over bakken er 50 fot, 40 fot, 30 fot, 20 fot, 10 fot, 5 fot og der treffer flyet rullebanen. Motoren går i revers, fartsbremsen går på, bremsene på hjulene skriker og det beste, farten synker til 0. Jeg gir litt gass slik at jeg kan komme meg ut fra rullebanen. Parkeringsbremsene på flyet er stoppet, og motoren er av. Folk klapper og er glade. Turen er over for denne gang.

Folk spør meg: ”Hvordan greide du å få flyet så fint ned på bakken???” Jo, jeg greide det med litt trening i Flysimulatoren og mye hjelp fra en mobiltelefon.

”Hallo, var det du som landet flyet?” er det plutselig en stemme bak meg som sier. ”Det var meg du snakket med i telefonen, og er du klar over at du reddet 156 menneskeliv?”

 

Neste dags over skrift:

Gutt (11) Reddet 156 mennesker!

 

15 år etter

 

”Etterbrenner på!!!” Flyet rykkes som en rakett opp i fart.

“IIIII HAAAAA!!!” Roll on. Jagerflyet stiger som en raket mot månen! ”Per, dette er livet”. ”Yes, kamerat dette er livet!!!

IIIIIII HAAAAAAAAAAAAAAA!”

 

 

 

Geir Grønlien

 

Håper dere liker det! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...skjønner ikke helt hva du mener med første punktet, Geir. Men stikke er vel et litt eldre ytrykk som ble bruke om "rattet" på fly. Før så ligna vel styringsenheten, som sener er blitt utviklet til yoke, mer på et ratt. Men det er som Jørgen sier, Airbus'ene har ikke yoke, kun en liten joystick på venstre side (kaptein). Skriv sidestick for å være på den sikre siden, du ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...