Gå til innhold

Kjøre Flightsimulator under Linux


Thomas Olafsen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått med meg at det er mange som har lyst til å prøve Linux for å få bedre ytelse i Flight Simulator o.l.

 

Linux er ikke like "polert" som Windows, og nybegynnere kan derfor møte på endel problemer under installasjonen.

 

For dere som ikke har lyst overhodet til å lære Linux for å ha det gøy anbefaler jeg Lindows som er en veldig brukervennlig distrobusjon, desverre koster den endel penger.

Lindows er som navnet spiller på, en klone av Windows, og er basert på Debian. ""

 

Ellers har vi jo RedHat, Mandrake Linux (Som desverre er vrien å få lasta ned grunnet høy trafikk.)

 

Når dere har fått hentet ned .ISO-filene og brent disse over på cd er det på tide å begynne å lese.

 

Jeg anbefaler Linux Documentation Project og Mandrake Linux documentation.

 

Ellers så er Newgroups rette stedet å få hjelp med Linux.

Linux Norge har også masse bra info.

 

En liten oppsummering:

 

1.Man må enten kjøpe en pakke, eller laste ned flere .ISO-filer på 500MB eller mer.

2. Det lønner seg å vite helt nøyaktig hva slags komponenter pc'en din er satt sammen av slik at installasjonen går mest mulig knirkefritt.

3. Alt er dokumentert (ok, det finnes kanskje noen få unntak, men hele Linux er dokumentert)

4. Man MÅ alltid lese "manualen" før man installerer ting på Linux-maskiner.

5. "There's no such thing as free lunch."

 

Håper dette ikke skremte vekk alt for mange.

 

Personlig anbefaler jeg sterkt Lindows for nybegynnere, da de slipper å jobbe med installasjon av programvare + den er bygd på Debian og har dermed Apt-get, osv..

 

Håper jeg får noen tilbakemeldinger her, så kan jeg legge inn mere info etterhvert.

 

Vennlig hilsen,

Thomas

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ikke nevner med et oerd er det som står i subject teksten din, nemlig hvordan kjøre FS under Linux. Det finnes jo en masse web-ssider som omhandler de forskjellige distribusjoner av Linux og installasjon av denne, også norske sider. Men det finnes så vidt jeg vet ikke tilsvarende mange sider med info om FS under Linux.

 

Dersom du har mer konkret info om FS under Linux ville jeg, og sikkert mange med meg, satt veldig pris på om du kunne skrevet litt om dette. Fungerer f.eks. alle "add ons", moduler etc etc under Linux? Hva med forskjellige joysticks/pedaler/yokes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, jeg hadde ikke skrevet noe om installering av WINE o.l. i det forrige innlegget. Noe av grunnen var å høre fra dere hva dere ville ha. ""

 

Når det gjelder installasjon av Wine, tar jeg utgangspunkt i den som er å laste ned hos WineHQ.

 

Det er flere måter å laste ned på. avhengig av hvilken distribusjon (Distro) du har.

 

Har du f.eks. Lindows eller Debian kan du skrive

"apt-get install wine" (uten hermetegnene).

 

Har du RedHat eller en annen distribusjon baserr på RPM må du først hente ned WINE-RPM-pakken og deretter:

"rpm -i wine-YYYYMMDD-i386.rpm" (uten hermetegnene).

 

Når du da har installert WINE, må vi videre til konfigurasjonen.

 

Det første vi gjør, er å lage en "falsk" Windows-mappe under ditt hjemmeområde ($HOME):

.wine/

 

.wine/c_drive

.wine/c_drive/Windows

.wine/c_drive/Windows/Fonts

.wine/c_drive/Windows/Start Menu/Programs

.wine/c_drive/Windows/System

.wine/c_drive/Windows/System32

.wine/c_drive/Windows/Temp

.wine/c_drive/Program Files

.wine/c_drive/Program Files/Common Files

 

Når du har gjort dette må du kopiere følgende filer fra wine-YYYYMMDD/documentation/samples til $HOME/.wine/Windows:

system.ini

win.ini

 

Så må vi ta en titt på konfigurasjons-filen til Wine.

Informasjon om denne får du ved å skrive "man wine.conf" (uten hermetegnene).

 

Når dette er gjort, kan du prøve å kopiere sol.exe (Kabal) over til $HOME/.wine/c_drive/windows og prøve å kjøre den.

 

 

Jeg skal selv sette opp en maskin med Lindows 3.0 og vil rapportere i detalj hva jeg gjorde for å få FS2002 til å virke under Linux.

 

 

To be continued..

 

Mvh,

Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg ble også nysgjerrig på dette, og har installert Red Hat 8.1 beta.

 

Installasjonen gikk svært raskt og greit på egen partisjon ved siden av Windows XP.

 

Installerte også Wine, men der stopper det foreløpig.

 

Linux har automatisk funnet NVidia GF4, lydkort, CD-ROM, nettverk, CH Yoke, CH pedaler og skriver. Det burde være mulig å komme videre..... :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber til daglig i et Linuxfirma, og hadde selvsagt ønsket at FS kunne kjøre raskt via Wine.

Jeg har aldri prøvd dette, men vil bli svært overrasket hvis dette gir bedre FPS enn under MS XP. - ikke fordi Linux på noen måte er tregere, men at man bruker Wine som en slags "emulator" for å kjøre windowsbaserte programmet.

 

MEN, hvis dere med hånda på hjertet kan fortelle meg at det kjører raskere enn i win XP, så hører jeg gjerne om det.

 

PS! nedlasting av Redhat og Mandrake ISO'er gjør dere raskest fra http://sunsite.uio.no

 

mvh.

Helge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...