Gå til innhold

Är ESMK verkligen så dåligt?


Hans Pålsson

Anbefalte innlegg

Ok, nu börjar jag ledsna! Den nya versionen av ESMK, uppladdad till filbiblioteket i söndags, har hittills fått två röster, med det sammanlagda betyget 1! Sämst!

 

Jag är väl medveten om att sceneriet långt ifrån är perfekt, men i denna senaste utgåva är förbättringarna iallafall såpass bra att betyget åtminstone borde klara av "godkänt", en 5-a.

 

De personer som har satt betyget 1 på sceneriet ombedes kontakta mig via mail och förklara vad som är så dåligt att ESMK överhuvudtaget ej förtjänar att laddas ned! Då kan jag uppmana vererbörande att försöka göra bättre ifrån sig själv, verktygen och materialet är fritt, det är bara att sätta igång!

 

Jag vet att det kan verka snarstucket att göra ett sånt här inlägg, framförallt om sina egna saker, men titta tex. på betyget för Henrik Brovells Öresundsbro, ett av de bästa addonen för norden på mycket länge. Betyget bara dalar - 5.82?!?

 

Jag kan acceptera ett dåligt omdöme, men då vill jag veta vad som genererar detta betyg! Kan det vara som så att man ej kan skilja på 1 och 10?

 

Det finns 2 saker att säga - om man inte gillar ett sceneri kan man alltid avinstallera det, ingen tvingar någon att använda eländet. Och - vill man ha verklighet: skaffa en kamera!

 

/hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sceneryet til ESMK er bra, at ikke så mange har gitt noen kommentar kommer vel kanskje ann på hvor mange som har prøvd det, og det er kanskje ikke alle som flyr i det området. Jeg har prøvd mange freeware scenery som ser bra ut, men nesten aldri f.eks. ser screenshoot av. Jeg synes du har gjort en kjempebra jobb, spesielt når man tenker på hvor mye arbeid som ligger bak et scenery.

 

Ikke gi opp, og lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som bryr seg om den ratingen da, så vilkårlig som systemet er? Enkelte gir kanskje en dårlig score etter å ha opplevd noen uvesentlige frustrasjoner eller kanskje bare for moro skyld siden systemet er enkelt og anonymt. Hvis du liker en fil gidder du vanligvis ikke å gå tilbake for å gi den karakter. Selv har jeg aldri avgitt en stemme i dette systemet, og jeg ser heller ikke på score før jeg laster ned filer.

 

Og ESMK er et veldig bra scenery!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De där poängen kan man tycka vad man vill om. Själv tycker jag att de är ganska ointressanta och inte säger någonting om ett addons eventuella kvaliteter. Mitt råd är att inte bry sig om dessa poäng allt för mycket! Men visst är det trist om man lägger ner massvis med tid på något, och inte får den uppskattning man förtjänar.

 

Detta sagt, vill jag bara understryka att ingen person ska behöva känna sig tvingad att mejla till Hans bara för att man satt en etta som poäng. Den här betygsättningen är anonym, kommer att förbli anonym och jag tycker att det är något som ska respekteras.

 

/Patric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Patric Moreau:

De där poängen kan man tycka vad man vill om. Själv tycker jag att de är ganska ointressanta och inte säger någonting om ett addons eventuella kvaliteter. Mitt råd är att inte bry sig om dessa poäng allt för mycket! Men visst är det trist om man lägger ner massvis med tid på något, och inte får den uppskattning man förtjänar.

 

Hei.

 

Da spør jeg; hva er da vitsen med disse ratingene? Jeg har heller aldri likt dem. Det hele blir for vilkårlig, og til syvende og sist kan det ende opp med at designere som har slitt skjorta av seg i mange måneder for å lage og gi bort et produkt kan oppleve fullstendig slakt på dette barometeret selvom produktet hans/hennes er prima vare. Dette er demotiverende!

 

Jeg må tilstå at jeg ofte kikker på karakterene før jeg laster ned, og har sikkert dermed gått glipp av en bråte med flotte addons. Jeg forsøker mao. å unngå å fylle FS'en min med en bråte med "vareprøver", noe blir alltid liggende igjen på HD'en etter at de er forsøkt fjernet, og etterhvert kan dette skape trøbbel for stabiliteten på FS'en.

 

Mitt forslag: fjern ratingene! , vi er visst enige her, Patric, du mener jo også at ratingene ikke har noen verdi. Siden du er en Flightsim.no's "offisiell" person er det vel bare å trykke på "knappen"? ""

 

Ellers; takk for en fin web! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nu börjar jag ledsna! Den nya versionen av ESMK, uppladdad till filbiblioteket i söndags, har hittills fått två röster, med det sammanlagda betyget 1! Sämst!

 

Jag är väl medveten om att sceneriet långt ifrån är perfekt, men i denna senaste utgåva är förbättringarna iallafall såpass bra att betyget åtminstone borde klara av "godkänt", en 5-a.

 

De personer som har satt betyget 1 på sceneriet ombedes kontakta mig via mail och förklara vad som är så dåligt att ESMK överhuvudtaget ej förtjänar att laddas ned! Då kan jag uppmana vererbörande att försöka göra bättre ifrån sig själv, verktygen och materialet är fritt, det är bara att sätta igång!

 

Jag vet att det kan verka snarstucket att göra ett sånt här inlägg, framförallt om sina egna saker, men titta tex. på betyget för Henrik Brovells Öresundsbro, ett av de bästa addonen för norden på mycket länge. Betyget bara dalar - 5.82?!?

 

Jag kan acceptera ett dåligt omdöme, men då vill jag veta vad som genererar detta betyg! Kan det vara som så att man ej kan skilja på 1 och 10?

 

Det finns 2 saker att säga - om man inte gillar ett sceneri kan man alltid avinstallera det, ingen tvingar någon att använda eländet. Och - vill man ha verklighet: skaffa en kamera!

 

/hans

 

Sceneryet ditt har ikke ligget så altfor lenge ute,så jeg regner i allefall med at både downloads og Ratingen kommer til å stige..Nå har jeg ikke prøvd det selv,da jeg faktisk flyr få andre steder en Norge,ser jeg ingen grunn til å laste det ned bare for å ha det....Men det ser fiiint ut,og kanskje jeg bestemmer meg for å fly utenlands til våre naboland en gang? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fjern den ratingen. For det første gidder de fleste ikke å bruke den, og for det andre er det enkelte som drar den ned i sinne over et eller annet. Ratingen er så misvisende at den forlengst har utspilt sin rolle. Bedre å følge med på antall downloads, er sceneryet bra, vil dette alltids spre seg blandt simmere likevel, uansett "rating".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav,

 

Vitsen är att det kan finnas andra än du och jag som gillar poängsättningen, och eftersom vi lagar denna hemsida efter våra läsares önskemål får det förbli på detta vis - i alla fall tills den överväldigande majoriteten anser annorlunda...

 

Men visst, du och jag är helt överens om detta!

 

/Patric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan!

 

Det var väldans vilken respons det blev på mitt inlägg. Kul, tycker jag.

 

Nu ser jag att betyget på ESMK har "hoppat upp" en aning, och det var väl inte riktigt avsikten med inlägget, men tack ändå.

 

Som jag ser det finns det såväl för som nackdelar med betygssystemet. Jag tittar själv på betyget och väger det mot eventuella bilder som presenteras. Då jag sitter med modem har jag blivit relativt selektiv på vad som laddas ned, vilket gör att betygssystemet egentligen behövs.

Jag röstar själv på de saker som jag tycker är bra, däremot ej de som ej fungerar eller är dåligt gjorda. Där får nedladdningarna tala för produkten. Är det en produkt som jag har intresse av, men som ej fungerar försöker jag i samtliga fall få kontakt med upphovsmannen för att få klarhet i vad som är galet. Ibland löser vi problemen, ibland är det något som jag har missat, eller upphovsmannen. Det sista är ju lätt hänt, när man har jobbat på något i över en månad så blir man lätt "blind" på produkten... Dessutom, vet vi ju alla, finns ingen garanti för att det som fungerar på min dator fungerar på din!

 

Vad som är tråkigt med betygssystemet tycker jag är att det är alltför få som röstar. Ett par tusen nedladdningar kan representeras av ett femtiotal röster. Är dessa betyg dåliga kan det i prinip sätta stopp för fortsatt nedladdning. Och även om man som upphovsman är medveten om att man kanske skall bortse från betyget så är det svårt. Väldigt svårt.

 

Kännedom om bra respektive dåliga addons sprider sig ganska snabbt här på forumet. Men det är förmodligen bara en bråkdel av de som laddar ned filer på FS.no som även besöker/läser i diskussionerna. De, som inte ser upphovsmannens smått desperata inlägg "Hjälp - jag glömde detta i installationen" får istället hem ett addon vilket inte fungerar eller beter sig märkligt. Då kan man lätt ge ett dåligt betyg, vilket alltså kan sägas slå åt fel håll.

 

Det finns givetvis andra metoder på betygsättande, även om de är lite mindre vanliga. Själv letade jag efter lite info om CFS2-tillbehöret "Vietnam Air War" för ett tag sedan. I produktkatalogen från JustFlight lät allting som guld och gröna skogar, men på tillverkarens (!) websida var det anorlunda. Där kunde man ge ett skriftligt omdöme på produkten, vilket hade gjorts... säg att 9 av 10 var negativa omdömen, och jag ljuger nog inte. Man anmärkte på att tex. raketer inte var målsökande (en funktion som med all säkerhet ej går att återskapa i CFS2), helikoptrarna var tråkiga med mera. Jag, som innan jag hittade sidan med 90% säkerhet hade köpt produkten, slog omedelbart om och struntade i det. Vem vet, jag kanske missar en superkul produkt, men om tillverkaren låter sådan info finnas på sidan, ja då får det vara så!

 

Nu är det dags att runda av det här. Jag är alltså ingen förespråkare av betygssystem, trots att jag själv använder dem. Men jag är en stark förespråkare av feedback samt kommunikation. Det kan man aldrig få för mycket av. Ibland önskar jag att produkterna endast kunde installeras efter det att man tvingat användaren att iallafall läsa ReadMe-filen, men det är nog svårt att ordna! "" Men sprid det här; skriv! Har du problem: läs manualen, sen kan du kontakta upphovsmannen. I 99% av fallen är det bara kul!

 

Mina filer kommer hit så länge som de accepteras. Jag skall "tipp-exa" över betygssiffrorna på min bildskärm nu... ""

 

/hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag måste bara kommentera detta ämne då jag och Hans har disskuterat detta en del. Det är väldigt svårt för oss utvecklare att få någon feedback utifrån användarna på det vi gör. Bara för att det ser bra ut hemma gör ju inte att det behöver fungera bra ute hos någon annan.

När då feeedbacken brister så måste man titta på något och då ligger betygen nära till hands. Det blir ett sorts substitut för feedback. När dessa dalar så e det klart man undrar.

Kanske skulle dessa betyg göras om till siffra och kommentar så att vi får en hint om vad som händer och sker. Detta skulle ju även vara bra för de som är intresserade av att ta hem en fil. Bara lite tankar.

 

/Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser særlig på antallet nedlastinger når jeg finner addons, og særlig når det er like addons (f.eks. samme flytype), velger jeg ofte den som er lastet ned flest ganger. Jeg har en slags følelse av at det er den beste, for jungeltelegrafen virker jo også til en viss grad. Man snakker om at "det-og-det addonet er veldig bra", og får andre til å prøve det.

Det er mulig antall nedlastinger best viser populariteten til addonet, og så kan man evt. skrive om det her i Kaffekroken dersom noe peker seg spesielt ut?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...