Gå til innhold

2. spørsmål!


michael8210

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 spørsmål som jeg har grublet litt på, men jeg bestemte meg for å spørre her! Her er de:

  • Finnes det i det hele tatt taxeveier i oppoverbakke/nedoverbakke?
  • Hvis f.eks et Cessna fly er på ILS på ENGM, og et 735 fly fra Braatens er på ILS til ENGM - har BU flyet høyere prioritet til å lande da?

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Michael. Svaret til det første spørsmålet er JA, med de er ikke så store stigningene eller bakker. Det finnes til og med rullebaner som ligger i en bakke vinkel, 2-3 gader, og det er ofte litt vanskelig og sette opp en "visual approach" til en sånn rullebane uten hjelp av en PAPI eller VASI. Hvis rullebanen "detter" unna (nedoverbakke) så har du en tendens til å ligge høyere enn normalt på glideslopen og det motsatte er tilfelle når du lander i oppoverbakke... Dette har med det visuelle bildet du danner deg av rullebanen under landing.

 

Svaret til det andre spørsmålet ditt er NEI. Dette kan sikkert noen trafikkledere forklare bedre, men når du er i et kontrollert luftrom så har en Piper Cub like rett til å fly der som en B747... Nå vil som regel ATC passe på at det ikke blir sånne konflikter siden topp hastigeten på en Piper Cub er langt unner approach hastigheten til en B747... Andre ting som Wake Turbulence kommer også inn. Her i USA er det flere flyplasser som normalt ikke tillater General Aviation, dvs. småfly inn i classe B luftrom...

 

Håper dette hjelper.... Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm 1 er allerede godt besvart så jeg hopper direkte til 2:

 

Nei, flyene er bare prikker på en radarskjerm for flygelederene og dem tar dem i rekkefølge. Faktisk jeg har mange ganger opplevd at store fly må vente på meg i et lite fly. Nå er flygelederene veldig flinke i jobben sin slik at det som oftest bare er en drøm og fly inn til gardermoen (og de fleste andre flyplasser her i landet som er kontrollerte). Som oftest legger dem opp ting slik at både jeg i et lite fly og de store flyene kan fly rett inn og lande.

 

Det er mere vanlig at det blir litt venting for avgang, men også da føler jeg at dem tar oss som foreløbig flyr små fly på den plassen i køen vi står. Det er ofte at sas og braathens står på holding line og venter mens vi tar av fordi dem kom bak i køen. Om et småfly ligger på finalen og et stort fly kommer til holding line så må det store flyet vente til vi har landet.

 

Så for å oppsumere litt: Alle fly blir normalt behandlet likt og får sin plass i køen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Rakkestad og Hamar heller ganske mye, men det er ikke noe i forhold til en del flyplasser/airfields i Alpene. I tillegg til at de heller mye, så er de veldig korte og ligger høyt. Du må lande i motbakke, og ta av i nedoverbakke. Noen har også et "point of no return" under innflyvingen. Avbryter du landingen etter dette, går du rett i fjellveggen.

 

http://www.folloflyklubb.com/test/m1.jpg

http://www.folloflyklubb.com/test/m2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...