Gå til innhold

SAS under administrasjon for sikkerhetsbrudd


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Så foreligger nok et bevis på at SAS nedprioriterer sikkerheten, som jeg har reagert på i årevis. En rekke mangler i kvalitetssikringen er avdekket, og selskapet må omgående legge frem sikkerhetsstatus på 154 fly. Luftfartsmyndighetene har nå mistet all tillitt til SAS. De ansattes holdninger til arbeidet er heller ikke god nok...fy og fy ""

 

Hva har dere å si til dette dere som alltid har påstått at alt er i skjønneste orden i dette selskapet når det gjelder sikkerhet?

 

Her står endel om dette, og jeg har bedt VG se nærmere på det...håper de tar opp saken, for dette er skremmende ja.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si dette var urovekkende lesing.

 

SAS har jo mange ganger blitt knepet med "buksa på knærne" når det gjelder sikkerhet, for så å love gull og grønne skoger og full bedring etterpå..

 

Dette beviser tydelig at SAS har unlatt å følge instruksene fra de enkelte lands luftfartsmyndigheter.

 

Ikke bare er dette forkastelig, men også direkte farlig.

 

Nå kan man jo være etterpåklok og si at "det er flaks det ikke har gått galt", men det vil være litt feil.

 

 

Uansett er det alvorlig når luftfartsmyndighetene sier at de har mistet tillitten til selskapets kvalitetskontroll- og sikring.

 

Nå blir det interessant å se hvordan SAS spiller kortene sine videre.

 

 

Mvh,

Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel være lite tvil om at myndighetene etter siste regjering har gjordt sitt for å tvinge SAS i knestående.

Dette skal vel også være takket en viss person i regjeringen som tidlig gjordet det klart at han ikke likte SAS.

Som fremste ledd når det gjelder gjennomføring av sikkerhet,vil jeg bare si at dette er vel et bevis på hvor lang veien er ifra oss på gulvet som jobber med sikkerhet hver dag,opp til toppene i SAS og ikke minst styringen i landet.

Mitt førstevalg er SAS når det gjelder sikkerhet,og de som mener noe annet,må gjerne det,men det viser nok bare hvor lite peiling de har.

Jeg navner ikke navn eller selskap,men alle burdet tenke litt lenger.Når et fly er forsinket pga.tekniske problemer,betyr det ikke at det driter i sikkerheten,derimot det motsatte.

Et fly som aldri er forsinket og som har en turnaround på 15 min,der vil jeg være rimelig utrygg.

Til ettertanke bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille nok at jeg må plages med media i hverdagen. Verst er det at noen hele tiden må drasse VG-søpla inn her i tillegg. Jeg er faktisk i stand til å oppfatte nyhetene selv på vanlig måte, uten å måtte se det om igjen i forumene...

 

Hva er det du tyter etter?

 

Du kan selv se at dette kommer fra selveste luftfartsmyndighetene i Skandinavia, og ikke fra media. Tvert imot, mange har sikkert lagt merke til at media er tyst om saken. Jeg har forstått det slik at avisene velger å ligge lavt om dette i første omgang, det blir for tøft kjør mot "stakkars" SAS i disse vanskelige tider. I tillegg kan man tenke seg kundeflukten fra SAS om media slår opp at sikkerhetsarbeidet i selskapet er så ille at myndighetene må overta kontrollen.

 

Men en stor skuffelse, og ikke minst overraskelse, er nok denne rapporten for alle i flymiljøet...men jeg har visst det lenge.

 

For å være helt ærlig så tror jeg at både media og folk som aldri har likt SAS synes fryktelig synd på dem om dagen, og ikke minst de ansatte der jobbene deres er alt annet enn sikre. Men så har de ansatte seg selv å takke for mye av problemene iflg. konsernsjefen Lindegaard. De er altfor lite effektive sier han.

 

Ellers Hr.Thomsen, når du leser om fly og luftfart i nyhetene så må du nok regne med å finne igjen sakene i diverse flyforum...

 

Forøvrig så representerer ikke jeg VG i noen sammenheng, slik det ble sagt her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en stor skuffelse, og ikke minst overraskelse, er nok denne rapporten for alle i flymiljøet...men jeg har visst det lenge. Men så har de ansatte seg selv å takke for mye av problemene iflg. konsernsjefen Lindegaard. De er altfor lite effektive sier han. Ellers Hr.Thomsen, når du leser om fly og luftfart i nyhetene så må du nok regne med å finne igjen sakene i diverse flyforum...

 

Nei god dag Helge ""

 

En overraskelse er det ikke. Synes faktisk det er litt rart mange er overrasket, er vi virkelig så godtroende?

 

At de ansatte har seg selv å takke iflg. konsernsjefen, vel, det tror jeg lite på. Har selv jobbet i en stor bedrift i 9 år, og regner den uttalelsen som lite holdbar, ja faktisk tror jeg ikke på den overhodet. Det er ikke dermed sagt at jeg mener de ansatte på gulvet er perfekte, for det er det ingen som er.

 

Synes bare det blir ensidig når det hele tiden er kun SAS som går igjen som yndlingsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo i uken er jo knall, med are og gjengen! Men jeg klarer aldri å få det med meg, når er egentlig sendetidene deres?

 

VG-journalisten, Kjell Magne og Valgjerd er hysterisk bra gjenngitt i Hallo i uken! Absolutt verdt å få med seg.

 

Det går lørdager 15:00 og i reprise lørdag 23:00. Høydepunktene får du mandager 16:10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har tydeligvis ikke fulgt med i timen;kan noen fortelle meg hvor det offentlig står at myndighetene har satt SAS under administrasjon (som Helge påstår i overskriften)For de som ikke vet hva dette i tilfelle betyr;myndighetene har tatt over kontrollen i selskapet og satt styret i SAS på sidelinjen.Dette er i tilfelle en meget dramatisk hendelse.Rapporten har jeg lest fra før,den er uten tvil lite hyggelig lesning,men de av dere som skriker høyest,hva er det rapporten egentlig sier? Det er jo veldig viktig at vi kjenner innholdet,og da selfølgelig ikke den tolkningen som dagsavisene forteller,før vi slakter selskapet i forumet.Hva er det SAS egentlig har gjort seg skyldig i? Er det så dramatisk som noen gir inntrykk av? Er det av en slik art at det i tilfelle er riktig å sette selskapet "under administrasjon"? Noen som har synspunkter på de faktiske hendelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

det er uten tvil en meget usikker tid for SAS fremover.Som ansatt i SAS må jeg selfølgelig inrømme at det ville vært ekstra ille om selskapet forsvinner på sikt, det er tross alt,synes jeg, en meget bra arbeidsplass.

Jeg tenker også litt på hva som event.blir konsekvensen for de som reiser hvis SAS går konk.

Hva med Widerøe og Bråthens hvis der er SAS konsernet som ryker over ende. Hva hvis det er snakk om Scandinavian Airline?

I det første tilfelle risikerer man jo at Widerøe og Bråthens forsvinner også.Kommer det noen og overtar kortbanenettet som Widerøe traffikerer? Kommer Norwegian/Ryanair/Sterling eller andre til å starte opp på eksempelvis Sørkjosen/Hammerfest/Honningsvåg/Kirkenes ? Det kan bli liten mulighet til å reise med fly for de som ikke bor i Oslo/Stavanger/Bergen/trondheim eller de andre større byene som har et interressant passasjergrunnlag for rein kommersiell drift.Time will tell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Vidar, du har nok ikke fulgt med i timene for fem øre. Jeg har jo vært inne på hvorfor media avventer dette, men jeg linket jo til hangar.no, der kan også hele rapporten lastes ned i sin helhet. Så dette er nok dessverre fakta, og ikke en påstand fra meg som du hevder.

 

Ja det er dramatisk for SAS, men om konsernet går under så vil andre overta, for markedet i Skandinavia er jo der. Braathens og Widerøe kan bli solgt til nye eiere osv.

 

Men jeg tror faktisk at Lindegaard har rett. Skal SAS komme seg på beina igjen så må først og fremst de ansatte ta i et tak. Ja de har det altfor godt idag, de må få ræva i gir å stå på for selskapet, jobbe litt mer effektivt...for litt mindre lønn. Men fagforeningene blokkerer jo det meste som ledelsen forsøker å gjøre for å komme over kneika...og hele konsernet vipper på kanten av stupet. Forstå det den som kan. Og så må det gjøres noe med sikkerheten, slik at myndighetene og kundene kan stole på SAS igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal SAS komme seg på beina igjen så må først og fremst de ansatte ta i et tak. Ja de har det altfor godt idag, de må få ræva i gir å stå på for selskapet, jobbe litt mer effektivt...for litt mindre lønn.

Helge,

dine synspunkter på de ansatte i SAS skal jeg la ligge, dette stakkarslige forsøket på en morsomhet blir bare for dumt,det forteller mer om deg enn om de ansatte i SAS.

Men du har ikke svart på spørsmålet mitt;hvor har du det fra at SAS er satt under administrasjon? Å bare henvise til hangar.no holder ikke,man må ikke la andres uvitenhet bli ens egen sannhet.Hvor kan jeg lese om dette?

Jeg vil at du også gjerne forteller omverdenen i detalj hva SAS egentlig har gjort seg skyldig i.Dette må du jo vite når du er såpass bombastisk i bedømmelsen av selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...